Afgelopen weekeind stond de eerste race om het Italiaanse kampioenschap op het programma te Ortona op het Circuito Internazionale d’Abruzzo.
Voor VRN-rijder Collin Veijer betekende dit dat hij voor het eerst in de hoogste Junioren klasse van start moest, ten opzichte van het vorige seizoen is er nogal wat veranderd, zo reed Collin vorig jaar met 10mm restrictie en nu in de huidige klasse met 15mm, wat betekend dat er flink meer vermogen voor handen is, tevens mag er alleen maar meer met Sava banden worden geracet welke veel minder grip bieden dan de banden waarmee er vorig jaar werd gereden. Voor de jeugdige Staphorster was het uiterst belangrijk om de dagen voor de race zo veel mogelijk meters te kunnen maken om met de voor hem nieuwe situatie vertrouwd te raken. <p > </p> <p><strong>Vrijdagtraining:</strong><br /> Op Vrijdag kon er de hele dag worden gereden echter begon de dag met regen waardoor er de eerste sessie’s weinig werd gereden. Nadat de baan was opgedroogd kreeg de Furori-ambassadeur drie keer tien minuten om zijn GRC/IAME aan de tand te voelen waarna de hemel gitzwart werd en het water weer met bakken naar beneden kwam. Collin was de enige rijder die hierna weer de natte baan opging en kon lange tijd aanvoelen hoe het circuit was onder deze omstandigheden, na lange tijd kwamen de Italiaanse rijders naar buiten wetend dat Collin hier nog wel eens een voordeel mee kon hebben gezien de berichten voor de rest van het weekeind ook onvoorspelbaar waren. Collin kon deze natte training dan ook met een goed gevoel afsluiten aangezien hij snel was in deze omstandigheden, echter hadden we weinig informatie over de droge situatie waarbij wel bekend was dat de VRN-Rijder op de SAVA-banden veel problemen had met een stuiterende voorkant en dit ons nog wel zorgen baarde.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>Zaterdag 1e vrije-training:</strong><br /> Door een klein technisch probleem aan de machine van Collin kwam de VRN-Rijder maar 3 ronden in actie en stond dan aan het einde van deze training op een 16e plaats geklasseerd. Bij binnenkomst gaf Collin aan dat het probleem aan de voorzijde van zijn GRC zo erg was dat hij hiermee niet kon aanzetten om een snelle tijd neer te zetten.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>2e vrije-training:</strong><br /> Voor deze training werden er ideeën uitgewisseld met het team om de problemen op te lossen en zo werden de rijhoogtes aangepast. In deze sessie probeerde Collin het uiterste uit zijn fiets te halen wat zeer veel risico’s met zich meebracht waarin hij ronde’s had waar hij meer boven de fiets hing dan erop zat. Bij binnenkomst melde de VRN-rijder dat dit niet vol te houden was en er nieuwe oplossingen zouden moeten gaan komen. Deze training sloot hij af op een 11e plaats.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>1e kwalificatie:</strong><br /> Na weer veranderingen te hebben aangebracht werd Collin gevraagd het maximale te geven ook als het niet goed uitpakt. Nadat hij aan deze vraag had voldaan en weer een moeilijke sessie meemaakte stond Veijer aan het eind op een 14e plaats geklasseerd van de 20 rijders. Wel gaf Collin aan dat het stuiteren was verminderd maar nu was het de achterband die er compleet aan ging.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><strong>2e Kwalificatie:<br /> </strong>Omdat er weinig tijd meer te verliezen was werd er overleg gepleegd met de fabriek GRC welke om een mogelijke beste oplossing gevraagd die al eerder van dit probleem op de hoogte waren in combinatie met deze banden, hierop zijn er een aantal kleine aanpassingen gedaan hopend op een beter resultaat in de 2e tijdtraining. Collin liet op de baan direct zien dat de ingeslagen richting een verbetering was door in het eerste deel van de training naar een 7e plek te komen, echter wist zich de concurrentie ook te verbeteren en zakte hierdoor terug naar een 9e startplaats op de grid. Na de training gaf Collin aan dat het was verbeterd maar geen enkel vertrouwen te hebben in de voorkant van zijn GRC, positief was dat hij zeer te spreken was over de snelheid van zijn CS/IAME krachtbron welke liep als een kogel.</p>
<p><strong>Zondag-Warmup</strong><br /> Voorafgaand aan de warm-up werden er geen wijzigingen aan de GRC doorgevoerd afgezien van vers rubber Collin probeerde zijn ritme te vinden voor de race en stond ook na deze sessie rond de 10e plaats.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Race:</strong><br /> Collin vertrok goed van zijn plaats en dook rond de 9e plek de eerste bocht in waarna hij halverwege de eerste ronde weet op te klimmen naar een 6e plek, dit kon de VRN-rijder vasthouden tot halverwege de race waarbij hij zelfs afstand weet te nemen op de 7e plaats, daarna moest Collin het tempo laten zakken omdat het probleem aan de voorzijde erger werd en zijn achtervolgers de aansluiting konden krijgen bij de VRN-coureur, Collin probeert dan ook alles om deze achter zich te houden maar bij het uitkomen van de chicane stapt de voorkant van zijn GRC een paar keer flink weg waardoor 1 rijder voorbij kan komen, in de navolgende ronde weet ook een 2e rijder bij Collin langszij te komen, in de laatste ronde probeert Collin de verloren plaatsen weer terug te pakken maar hierbij stapt wederom de voorzijde weg en kan hij niets anders dan de motor rechtop zetten waardoor hij nog een plaats verliest en als 9e over de meet komt.<br /> <br /> </p> <p><strong>Commentaar Collin:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Wat een moeilijke race voor mijn gevoel lag ik er wel 3 keer per ronde bijna af, voor deze race had ik gehoopt op de voorspelde regen, omdat we op het natte veel minder problemen hadden. Ik hoop dan ook dat er snel een oplossing word gevonden voor de problemen die we hier hebben gehad."</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…