Categories: MotoGP

Yamaha op achterstand in 2016 ontwikkeling door unieke titelstrijd

Dat de strijd om de wereldtitel in de 500cc/MotoGP klasse pas in de laatste race wordt beslist kwam in de geschiedenis al niet vaak voor. Een strijd om de titel in die laatste race tussen twee teamgenoten is nog veel zeldzamer. Dat gebeurde in de geschiedenis van de 500cc/MotoGP voor het laatst in 1957.

In dat jaar besliste Libero Liberati, door het winnen van de laatste Grand Prix op het circuit van Monza, de wereldtitel in zijn voordeel. Zijn tegenstander op dat moment was de Brit Bob McIntyre. Beiden reden op Gilera. Het geeft eens te meer aan hoe uniek het seizoen was voor het Movistar Yamaha team waarin alles werd gewonnen wat er maar te winnen viel. Zowel de titel bij de constructeurs, de titel bij de teams als de titel bij de rijders kwamen bij Yamaha terecht. <p><br /> </p> <p>Het met twee rijders verwikkeld zijn in de titelstrijd heeft echter ook een nadeel. Beide rijders hadden de focus tot en met de laatste race volledig liggen op het 2015 wereldkampioenschap. Daardoor was er geen ruimte om gedurende het seizoen al aandacht te besteden aan de technische wijzigingen voor het komende seizoen.</p> <p><br /> </p> <p>Een aantal stevige valpartijen van rijders die gedurende het 2015 seizoen hebben getest met de nieuwe Michelin banden maakten het begrijpelijk dat zowel Rossi als Lorenzo niet veel zin hadden om zich al bezig te houden met die nieuwe banden.</p> <p><br /> </p> <p>In de week na de laatste 2015 Grand Prix kwamen de Movistar Yamaha rijders, tijdens de test op Valencia, voor het laatst in actie in het jaar 2015. Na die test verklaarde Wilco Zeelenberg, teammanager van Lorenzo, dat Yamaha door de nieuwe banden en elektronica een halve seconde of meer inleverde ten opzichte van de pace in het seizoen 2015.</p> <p><br /> </p> <p>Volgens Zeelenberg lijkt het verlies bij de concurrentie wat kleiner te zijn, zeker bij Ducati. Die conclusie werd onderstreept doordat Ducati aan het eind van de Valencia test met vier rijders in de top vijf stond.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Onze rijders waren beiden verwikkeld in de titelstrijd. Het is dan onmogelijk om tijdens het seizoen alles overboord te gooien en 2016 ontwikkelingen te gaan testen. We waren daar gedurende het afgelopen seizoen ook niet echt in ge&iuml;nteresseerd gezien de situatie in de titelstrijd,&rdquo; vertelde Zeelenberg tegen crash.net.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Inderdaad loop je daarmee het risico een beetje achterop te raken bij de concurrentie en ik denk dat we inderdaad wat achterstand hebben opgelopen door het missen van enkele testdagen in het seizoen. De rijders waren beiden een beetje huiverig om de nieuwe banden te gaan proberen met de titelstrijd in hun achterhoofd.</p> </blockquote> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>Als je het op die manier bekijkt was het, als team, hebben van twee rijders in een directe strijd om de titel misschien wel een klein nadeel. De overige teams hoefden zich daar niet meer druk om te maken en konden doen wat ze wilden,&rdquo; aldus onze landgenoot.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Dat beide rijders wat huiverig waren werd ook ingegeven door het feit dat Jorge Lorenzo bij een Michelin test in februari in Sepang en in juli in Mugello beide keren hard onderuit ging. In Mugello gold hetzelfde voor Rossi en ook in &nbsp;Aragon, waar Yamaha eerst aankondigde niet te rijden, ging Rossi tijdens de Michelin test onderuit. Lorenzo sloeg de Aragon test over. Tijdens de Valencia test na het seizoen waren Lorenzo en Rossi, in tegenstelling tot heel veel andere rijders, wel zadelvast.</p>

<blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Lorenzo was daar heel voorzichtig,&rdquo; aldus Zeelenberg. &ldquo;Het is belangrijk om in het begin op safe te gaan en stap voor stap de zaak op te bouwen. Deze jongens zijn gewend aan topmateriaal en als ze dan nieuwe dingen krijgen die ze niet kennen is het niet gemakkelijk om de limiet te leren kennen.</p> <p>De andere moeilijkheid was dat beide keren dat Jorge ging testen met Michelin hij eindigde met een valpartij. Die testen werden echter steeds gereden direct nadat er was gereden met de Bridgestone banden. Je denkt dan als rijder dat je de Michelin hetzelfde kunt rijden als de Bridgestone. We waren er echter al snel achter dat je dat niet kon doen. Dat gold niet alleen voor Jorge maar eigenlijk voor alle rijders. We waren het snel eens over het feit dat we de dingen anders moesten aanpakken.</p> <p>Het was na de laatste race belangrijk dat we een dag vrij hadden voordat we aan de test begonnen. De rijders konden hun hoofd leegmaken voor wat betreft het Bridgestone ritme en als team kregen we de tijd om de set-up van de motor aan te passen aan de Michelin banden. Dat hadden we bij eerdere testen niet gedaan. Het was op die momenten de Bridgestone eruit en de Michelin erin.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Zeelenberg, winnaar van de 1990 Grand Prix van Duitsland op de N&uuml;rburgring, is van mening dat de vele valpartijen met de Michelin banden te wijten zijn aan het karakter van de banden in combinatie met het gedrag van de motor en de rijstijl van de rijders.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;We hebben verschillende soorten valpartijen gezien. Zowel bij het aanremmen als bij het openen van het gas in de bocht zagen we crashes over het voorwiel. Dat geeft aan dat het niet alleen aan de banden ligt maar ook aan het gedrag van de motor en de rijstijl van de rijder.</p> <p>Pedrosa is bijvoorbeeld een rijder die in een rechte lijn remt, de motor kort omlegt en de motor vervolgens weer snel rechtop zet. Dat is zijn stijl en die lijkt redelijk goed te passen bij de Michelin banden omdat je daarmee niet lang op de zijkant van de band rijdt en de voorkant niet al teveel belast.</p> <p>Jorge, Valentino en Marc kenden wat meer problemen omdat zij niet alleen hard maar ook nog diep de bocht in remmen. Dat waren zij gewend met de Bridgestone banden maar werkt minder met de Michelin banden. Ze moeten hun rijstijl op dat gebied wat aanpassen en dat is niet gemakkelijk.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Op de vraag of Lorenzo een rijder is die zich gemakkelijk kan aanpassen aan technische wijzigingen antwoordde Zeelenberg als volgt:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik denk dat hij daar behoorlijk goed in is. Jorge kan hard rijden met elke set-up. Als we bijvoorbeeld zijn beide motoren een volledig verschillende afstelling geven is hij nog in staat om met beiden hard rond te gaan. De andere kant is dat hij de limiet van de Bridgestone banden heel goed kon aanvoelen. Dat is het probleem met de Michelin banden. Jorge moet de limiet van die banden zien te vinden en de banden zelf geven onder het rijden niet of nauwelijks informatie over die limiet. Dat geldt op dit moment voor alle rijders en omdat ze niet geduldig genoeg zijn zie je al die valpartijen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Honda, Ducati, Aprilia en Suzuki hebben eind november nog enkele dagen getest met de nieuwe ECU en banden. Yamaha liet deze testdagen aan zich voorbij gaan en bewaart de toegestane vrije testdagen voor 2016. Dat betekent dat we Lorenzo en Rossi pas weer aan het werk zullen zien tijdens de test op Sepang van 1 t/m 3 februari 2016.</p> <p><br /> </p> <p>Het gerucht gaat dat Yamaha half januari ook twee dagen gaat testen op het Sepang circuit. Aangezien die test in het gesloten seizoen voor de vaste rijders is zullen daar dan enkel de testrijders van Yamaha in actie komen.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –> <div><br /> </div>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago