De afgelopen dagen werd er door onder andere Ducati, Aprilia en Suzuki getest op het Autodromo Internacional do Algarve, maar net als een week eerder, toen het Pata Honda tean daar aan het testen was, werkten de weergoden niet mee. Desondanks waren de teams redelijk tevreden over wat ze nog wel konden doen.
Juist in een periode dat er, met het oog op de gewijzigde reglementen, veel getest moet worden besluiten de weergoden niet mee te werken. Iets wat overigens de laatste paar jaar tijdens de wintertests meer regel dan uitzondering lijkt te zijn.<br /> <br /> De eerste dag op het circuit van Portimão was compleet verregend en daardoor begon de tweede dag ook met een natte baan. Deze droogde echter langzaam op en in het begin van de middag waren de omstandigheden goed genoeg om eindelijk aan het echte werk te gaan beginnen. <br /> <br /> Aruba.it Ducati, Red Devils Aprilia, Althea Racing, Hero EBR, MV Agusta, BMW Italia en Crescent Suzuki konden eindelijk hun rondjes rijden en de benodigde testwerkzaamheden uitvoeren. Naast het testen was het ook een kwestie van leren voor Crescent Suzuki rijder Randy de Puniet, Hero EBR rijder Larry Pegram, Althea Ducati rijder Nico Terol en Red Devils Roma rijder Jordi Torres, aangezien zij het uitdagende Portimão circuit nog niet kenden.<br /> <br /> De onofficiële snelste tijd was weggelegd voor Red Devils Aprilia rijder Leon Haslam, de Brit noteerde op de RSV4 een 1’43.5. De tweede tijd was voor Crescent Suzuki rijder Alex Lowes terwijl Chaz Davies op zijn Ducati dezelfde tijd wist te noteren.<br /> <br /> Die ene middag op een droge baan verliep overigens ook niet zonder slag of stoot. de sessie werd twee maal stil gelegd na onder andere een crash van Terol. De rijders kregen door het oponthoud echter wel de kans om een uur langer door te mogen gaan.
<strong>Onofficiële tijden World Superbike test Portimão</strong><br /> 1. Leon Haslam (Red Devils Aprilia) – 1’43.5<br /> 2. Alex Lowes (Crescent Suzuki) – 1’44.0<br /> 3. Chaz Davies (Aruba.it Ducati) – 1’44.0<br /> 4. Davide Giugliano (Aruba.it Ducati) – 1’44.5<br /> 5. Sylvain Barrier (BMW Italia) – 1’44.8<br /> 6. Matteo Baiocco (Althea Ducati) – 1’45.6<br /> 7. Leon Camier (MV Agusta) – 1’45.6<br /> 8. Randy de Puniet (Crescent Suzuki) – 1’45.7<br /> 9. Jordi Torres (Red Devils Aprilia) – 1’45.9<br /> 10. Nicollo Canepa (Hero EBR) – 1’45.9<br /> 11. Max Biaggi (Aprilia) – 1’46.4<br /> 12. Larry Pegram (Hero EBR) – 1’47.1<br /> 13. Leandro Mercado (Barni Ducati) – 1’47.4<br /> 14. Nico Terol (Althea Ducati) – 1’47.4<br /> <br /> <blockquote> <strong>Leon Haslam</strong>: “Het weer was ons duidelijk niet vriendelijk gezind maar ik ben desondanks wel tevreden. In de middag waren we snel en ik kan zeggen dat het gevoel op de RSV4 steeds beter wordt. Er is nog veel werk te doen en ik kan niet wachten om in Jerez weer aan de slag te gaan om te zorgen dat we aan het begin van het seizoen in goede vorm steken.”<br /> <br /> <strong>Jordi Torres</strong>: “Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel blij ben met wat we vandaag gedaan hebben. We hebben het beste gehaald uit een halve dag op een droge baan. Het gevoel is goed, de motor doet het uitstekend en het team is perfect. Nu moeten we zoveel mogelijk ronden zien te rijden. Ik moet wennen aan nieuwe banden, een nieuwe motor en hier in Portimão ook aan een nieuw circuit. Dat ik aan het einde van de test maar een paar seconden van een snelle en ervaren rijder als Leon sta zorgt voor meer zelfvertrouwen. Laten we hopen dat we in Jerez goede tijden kunnen zetten en dat we kunnen blijven groeien.”<br /> <br /> <strong>Davide Guigliano</strong>: “Helaas hadden we met deze test te maken met slecht weer. We konden pas in de middag beginnen met werken. We hebben nu echter wel voor het eerst kunnen proeven van de nieuwe 2015 motoren. We hebben ons geconcentreerd op het vinden van een basisafstelling voor de elektronica en de vering, dit op gebruikte banden, en we hebben ons niet druk gemaakt om rondetijden. We hebben volgende week nog twee testdagen op Jerez voordat we naar Phillip Island gaan. Hopelijk is het weer daar goed zodat we twee dagen hard kunnen werken.”<br /> <br /> <strong>Chaz Davies</strong>: “Het was fijn om na de winterstop weer op de motor te stappen. Helaas konden we door het weer niet zoveel doen en we hebben dus niet enkele nieuwe dingen kunnen evalueren aangezien de omstandigheden op de baan nooit perfect waren. Mijn algemene gevoel van de motor is goed en dat is dus positief maar ik hoop nu wel dat het volgende week goed weer is zodat we door kunnen gaan met ons werk en we een vergelijking kunnen trekken met de andere teams.”</blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>