Home WorldSBK WSBK: Wijzigingen World Superbike reglement

WSBK: Wijzigingen World Superbike reglement

0

De Superbike commissie binnen de FIM heeft enkele wijzigingen aan het World Superbike reglement gemaakt waaronder een testverbod, veranderingen aan de Superpole procedure en nog enkele zaken.

Het eerste punt wat de Superbike commissie onder de aandacht brengt is dat er tussen 1 december en 15 januari niet getest mag worden door de teams. Verder moeten de deelnemers aan de Superstock klasse geboren zijn tussen 1 januari 1986 en 29 maart 1996.<br /> <br /> Dan zijn er wijzigingen aan het tijdschema, de trainingen en kwalificaties voor de Superbike klasse zullen worden ingekort van 60 Ð 45 minuten.&nbsp; Ook voor wat de Superpole betreft is er wat veranderd in het overigens nog niet gepubliceerde tijdschema. Bij een droge Superpole werkt het als het afgelopen jaar Ð eerste 16 rijders in Superpole 1, 12 rijders naar Superpole 2 en 8 rijders naar Superpole 3, maar er is ook gedacht natte omstandigheden. In dat geval krijgen de eerste 16 uit de kwalificatie 20 minuten in de eerste Superpole en zullen de overgebleven acht rijders een tweede Superpole rijden.<br /> <br /> De Superbike commissie heeft ook de definitie van een droge en een natte race geherdefinieerd: Droge races Ð een race die als droog is bestempeld zal onderbroken worden door de Race Director als hij vind dat de weersomstandigheden de baan zodanig beïnvloeden dat het aannemelijk is dat de coureurs banden willen wisselen. Natte races Ð een race die als nat bestempeld is zal normaal gesproken onder natte omstandigheden van start gaan, deze zal niet onderbroken worden en als rijders banden willen wisselen dan zullen ze dat in de race zelf moeten doen. In alle gevallen waar de oorspronkelijke race vanwege de weersomstandigheden is onderbroken, zal de herstart automatisch een ÔwetÕ race zijn.<br /> <br /> Alle rijders die deelnamen aan een race die onderbroken werd door een rode vlag mogen opnieuw van start gaan (vooropgesteld dat ze op tijd klaar zijn voor deze herstart).

Ook werd nu officieel bekend gemaakt dat de teams per coureur maar één (1) motor voor de technische controle mogen aanbieden, dit geld in de Superbike, Supersport en Superstock klassen. Dan is ook het minimum gewicht veranderd. 1000cc drie- en viercilinder machines mogen nu minmaal 165 kg wegen en voor 1200cc tweecilinder machines is dat minimum gewicht gesteld op 171 kg. Hierbij wordt benadrukt dat er geen tolerantie is.<br /> <br /> Wel is de procedure voor de toepassing van handicaps voor 1200cc tweecilindermachines aangepast, wat de aanpassing precies is wordt niet vermeld. &nbsp;<br /> <br /> Supersport teams mogen voortaan per seizoen per rijder maximaal acht motorblokken inzetten, voor Superstock teams geld een limiet van drie motorblokken per rijder.<br /> <br /> Tot slot werden de straffen die de race directie en de FIM Stewards kunnen uitdelen op een rijtje gezet. Kijk <a target="_blank" href="/Portals/0/docs/Superbike%20Commission,%2027%20October.pdf">hier</a> naar de complete lijst met reglementswijzigingen.<br /> <br /> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fwijzigingen-world-superbike-reglement%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28292%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:80px;" allowTransparency="true"></iframe>