Vers na een test op de Lausitzring moet er nu weer voor de punten en voor een aantal ook voor de eer gevochten worden. Brno is het toneel van de terugkeer van Sebastien Charpentier die de race op Misano moest missen na een crash tijdens een test op Brno.
Circuit statistieken:
Locatie: Brno
Pole positie: Links
Lengte: 5,403 km
Breedte: 15 m
Rechterbochten: 8
Linkerbochten: 6
Langste rechte stuk: 636 m
Laatste aanpassing: 1996
Het Automotodrom Brno, wat ook wel de naam Masaryk draagt, bestaat eigenlijk al sinds 1930 maar bestond in een vorm zoals we die van Assen kennen, een stratencircuit wat naarmate de jaren voorbijgaan steeds meer aangepast wordt met uiteindelijk het huidige circuit als ‘eindproduct’ . De eerste race in de omgeving van Brno vond plaats in 1904 maar in september 1930 zag de eerste vorm van het toen 29,1 km lange Masaryk circuit het levenslicht. Na de oorlog werd het circuit ingekort tot 17,8 km en het circuit werd vanaf dat moment in tegengestelde richting bereden.
Vanaf 1950 werd er ook met motoren gereden op de omloop en toen de FIM Brno in 1965 op de Grand Prix kalender wilde zetten werd het circuit weer aangepast en ingekort tot 13,9 km. Vervolgens werd er tot 1977 op dat circuit gereden. Door de steeds hogere eisen met betrekking tot de veiligheid verdween Brno, ondanks nog een inkorting tot 10,9 km, tijdelijk van de kalender en uiteindelijk hield het oude stratencircuit in 1986 op te bestaan. De laatste race op het oude circuit werd gewonnen door Johnny Cecotto.
In 1987 werd het nieuwe permanente circuit geopend en Wayne Gardner had de eer om de eerste race te winnen. In de jaren die volgden zijn alleen kleine wijzigingen aan het circuit gedaan.
Het 5,4 km lange circuit heeft door de combinatie van snelle bochten en hoogteverschillen nog enkele karakteristieken van het stratencircuit dat Brno in het verleden was, waardoor de races daar altijd spannend zijn.
Het circuit is wat hobbeliger dan de andere circuits en dat maakt het voor iedereen wat lastiger. Vanwege de hobbels, snelle s-bochten en heuvelafwaartse bochten is de keuze van de voorband erg belangrijk.
Zo vaak als GP mannen op het circuit van Brno hebben gereden zo weinig is het WK Superbike afgereisd naar Tsjechië. In 1993 werd de eerste Superbike race hier verreden met daarin winst voor Carl Fogarty en Scott Russel. Daarna werd er in 1996 gereden (twee keer Corser) en vorig jaar. In totaal is het WK Superbike dus maar drie keer op het fraaie circuit van Brno geweest en dat mag toch wel zonde genoemd worden.
Records SBK:
Superpole: 2’02.694 – Troy Corser, Suzuki, 2005
Ronde record: 2’03.747 – Noriyuki Haga, Yamaha, 2005
Beste Ronde: 2’02.694 – Troy Corser, Suzuki, 2005
Records WSS:
Ronde record: 2’07.316 – Sébastien Charpentier, Honda, 2005
Beste ronde: 2’06.283 – Sébastien Charpentier, Honda, 2005
Records Superstock 1000:
Ronde record: 2.06.980 – Didier van Keymeulen, Yamaha, 2005
Beste ronde: 2’06.461 – Didier van Keymeulen, Yamaha, 2005
Records Superstock 600:
Ronde record: 2’12.167– Yoann Tiberio, Honda, 2005
Beste ronde: 2’12.167– Yoann Tiberio, Honda, 2005
Volgende race:
Over twee weken vindt op 6 augustus de volgende race van het seizoen plaats op het circuit van Brands Hatch in Engeland.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…