Na een intens gevecht tussen Troy Bayliss (Ducati Xerox) en Troy Corser (Alstare Suzuki Corona Extra), dat de hele wedstrijd duurde, was het uiteindelijk Bayliss die aan het langste eind trok.
Troy Bayliss op het circuit van Valencia
Terwijl er vanochtend nog gevreesd werd voor regen werd de lucht een stuk lichter toen de World Superbike rijders zich opstelden op de startgrid van het Ricardo Tormo Circuit in Valencia voor de derde ronde van het seizoen 2006.
Gisteren was het Corser die zich middels de Superpole verzekerde van de pole position. De Australir zou na zijn valpartij tijdens de tweede race in Australi zondermeer zijn uiterste best moeten doen om punten te verzamelen. Naast hem op de voorste startrij troffen we de tot op heden voortreffelijk presterende Troy Bayliss (Xerox Ducati), met naast zich Lorenzo Lanzi en de verrassende Steve Martin.
Het was Bayliss die de beste start had, gevolgd door Corser, Norick Abe (Yamaha Motor France) – die vanaf de tweede rij een geweldige start had Ð Lorenzo Lanzi (Ducati Xerox) en Fonsi Nieto (PSG-1 Kawasaki Corse). Corser nam de leiding al snel van Bayliss over en had bij de eerste doorkomst zelfs een klein gaatje van viertiende van een seconde.
Bij de tweede doorkomst was het nog steeds Corser. De Australirs hadden de voorsprong op Lanzi uitgebreid tot bijna een seconde en reden steeds wat verder bij de Italiaan weg. Intussen was de van de voorste rij gestarte Martin teruggezakt naar een 10e positie.
Echte gevechten deden zich, buiten het leidende duo, nog niet voor en het leek er in de vijfde ronde op dat Corser zich losmaakte van zijn achtervolgende landgenoot Bayliss. Inmiddels waren Haga en Lanzi in een serieus gevecht om de 3e positie gewikkeld. In de wetenschap dat de Japanner in staat is tot echte kamikaze acties moest de Italiaan de deur goed dichthouden.
Lorenzo Lanzi rijdt sterk in Valencia
Op eenderde van de wedstrijd had de voorsprong van het leidende duo serieuze vormen aangenomen en was uitgegroeid tot ruim 4 seconden. De van de 16e positie gestarte Alex Barros reed op een 18e positie rond, waarvoor hij ondermeer streed met zijn ex-teamgenoot Max Neukirchner. De Duitser kreeg echter problemen en viel uit.
Het lukte Bayliss vooralsnog niet om het gaatje naar Corser dicht te rijden, hoewel de afstand bij het ingaan van de 10e ronde wel enigszins kleiner was geworden. Haga was erin geslaagd om Lanzi te passeren, maar de afstand tot de leiders in de wedstrijd, die inmiddels was uitgegroeid tot ruim 6 seconden, zou moeilijk te overbruggen zijn.
De door Haga gepasseerde Lanzi voelde de hete adem van Abe in zijn nek, die op zijn beurt gevolgd werd door Nieto. Een groepje van vier rijders in strijd om de laatste te vergeven podiumplaats. Nieto moest alle zeilen bijzetten om de aansluiting te behouden, waar hij zichtbaar op het scherpst van de snede moest rijden.
Bij het ingaan van de veertiende ronde had Bayliss het gaatje tot Corser weten dicht te rijden en de Alstare Corona Suzuki Extra rijder lag weer vol onder vuur. Lanzi haalde nog wat extra uit zijn Ducati, passeerde Haga en sloeg direct een gat van een halve seconde. Haga had het alleen nog aan de stok met Abe, nadat Nieto zijn meerderen had moeten erkennen en de aansluiting met het groepje verloren had en te maken kreeg met de rijder achter hem, Yukio Kagayama (Alstare Corona Suzuki Extra).
Met nog 7 ronden te gaan probeerde Corser opnieuw bij Bayliss weg te rijden, maar laatstgenoemde was niet van plan om los te laten. De voorsprong van het leidende duo op de 3e man in de wedstrijd, Lanzi, bedroeg meer dan 10 seconden en de Australirs leken ontketend.
Nieto moest de wedstrijd naar aanleiding van een technisch probleem verlaten, waardoor Kagayama op jacht kon naar de op de 5e positie rijdende Abe.
Bayliss verschalkte Corser en met nog drie ronden te gaan nam hij zelfs een voorsprong van bijna een halve seconde. De rollen waren nu omgedraaid. Corser had duidelijk moeite om Bayliss bij te benen en de afstand groeide, terwijl de heftigste gevechten op dat moment geleverd werden door Abe en Haga, om de 4e plaats, en door Toseland en Pitt, om de 9e plaats.
Het gat tussen Bayliss en Corser bleef maar groeien en achter hen was de 3e positie van Lanzi niet direct in gevaar. Bayliss behield zijn voorsprong en won de eerste Superbike race in Valencia dat door het publiek gevierd werd met luid vuurwerk. Corser werd 2e en Lanzi zal bijzonder blij zijn met het feit dat hij de laatste trede van het podium mag innemen. Een fantastische eerste race voor het Ducati Xerox team.
De tweede man in het algemeen klassement, James Toseland, behaalde een 9e plaats en houdt Corser in het klassement vooralsnog achter zich.
coureur | team | merk | totaal | rd | |
1 | Ducati Xerox. | 37’04.634 | 23 | ||
2 | Alstare Suzuki Corona Extra. | 37’07.399 | 23 | ||
3 | Ducati Xerox. | 37’18.859 | 23 | ||
4 | Yamaha Motor France-Ipone. | 37’21.760 | 23 | ||
5 | Yamaha Motor Italia WSB. | 37’22.859 | 23 | ||
6 | Alstare Suzuki Corona Extra. | 37’23.129 | 23 | ||
7 | Sterilgarda – Berik. | 37’27.327 | 23 | ||
8 | PSG-1 Kawasaki Corse. | 37’28.867 | 23 | ||
9 | Winston Ten Kate Honda. | 37’33.433 | 23 | ||
10 | Yamaha Motor Italia WSB. | 37’33.580 | 23 | ||
11 | Klaffi Honda. | 37’39.192 | 23 | ||
12 | Yamaha Motor France-Ipone 2. | 37’41.785 | 23 | ||
13 | D.F.X. Treme. | 37’48.002 | 23 | ||
14 | Honda BQR. | 37’50.387 | 23 | ||
15 | Alstare Eng. Corona Extra. | 37’51.220 | 23 | ||
16 | Celani Team Suzuki Italia. | 37’54.282 | 23 | ||
17 | Sterilgarda – Berik. | 38’02.854 | 23 | ||
18 | Winston Ten Kate Honda. | 38’05.290 | 23 | ||
19 | Kawasaki Bertocchi. | 38’15.241 | 23 | ||
20 | Team Guandalini. | 38’16.077 | 23 | ||
21 | Coronas Suzuki Motorrad. | 38’16.386 | 23 | ||
22 | Foggy Petronas Racing. | 38’19.757 | 23 | ||
23 | PSG-1 Kawasaki Corse. | 38’44.865 | 23 | ||
24 | Yamaha Factory. | 38’04.739 | 20 | ||
25 | PSG-1 Kawasaki Corse 2. | 27’41.074 | 17 | ||
26 | Yamaha Motor France-Ipone. | 26’36.171 | 16 | ||
27 | D.F.X. Treme. | 23’37.879 | 14 | ||
28 | Foggy Petronas Racing. | 21’44.070 | 13 | ||
29 | Ducati SC – Caracchi. | 22’01.857 | 13 | ||
30 | Team Pedercini. | 16’34.531 | 10 | ||
31 | Team Pedercini. | 16’41.918 | 10 |
Verslag/foto’s: Monique Kramer; monique@racesport.nl
Tijden: Joop Iedema; joop@racesport.nl
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…