Categories: WorldSBK

WSBK: Teampresentatie Aprilia Racing

Aprilia Racing heeft in Milaan de nieuwe kleuren van de RSV4 machines, waarmee Max Biaggi en Eugene Laverty in 2012 in het World Superbike voor de wereldtitel zullen vechten, onthuld.

Op dinsdagmiddag vond in het Spazio Broletto, een van de vestigingen van Piaggio, de presentatie van het Aprilia Racing team plaats en daar bleek, zoals verwacht, dat de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia na twee seizoenen is opgestapt als hoofdsponsor van het Italiaanse team. <br /> <br /> Gelukkig kan het team, dat nu gekozen heeft voor een zwart rode kleurstelling met de tricolore striping, voor het 2012 seizoen reken op de vaardigheden van vijfvoudig wereldkampioen Max Biaggi. De Italiaan zal dit seizoen Eugene Laverty als zijn teamgenoot hebben en samen zullen zij op jacht gaan naar de 50e wereldtitel voor Aprilia.<br /> <br /> Net als de afgelopen jaren zal Gigi Dall&rsquo;Igna de leiding voeren over het team en hij zal daarbij worden bijgestaan door Dario Raimondi. Verder is, zoals bekend, bijna het hele team rondom Biaggi op de schop gegaan en zal de &lsquo;Romeinse Keizer&rsquo; Aligi Deganello als chefmonteur aan zijn zijde hebben, Markus Eschembacher zal zorgdragen voor de RSV4 van Laverty.<br /> <br /> De verbeteringen aan de RSV4 voor dit seizoen liggen volgens Dall&rsquo;Igna in het chassis en de elektronica. Aan de chassis kant is gewerkt om de &Ouml;hlins vering nog beter zijn werk te laten doen zodat het vermogen van het blok beter benut kan worden en ook de elektronica is verbeterd om meer uit het krachtige blok te kunnen halen. Ook liet de technicus weten dat er in Monza een nieuw blok zal komen voor de RSV4.

<blockquote>&ldquo;Het wordt een nieuwe uitdaging maar met dezelfde Max! Grapjes daargelaten, mijn motivatie is nog hetzelfde en misschien nog wel groter na wat er in 2011 is gebeurd. We begonnen als wereldkampioen en hadden hoge verwachtingen maar het liep niet zoals verwacht. Maar we kijken nu uit naar het nieuwe seizoen met maar een doel en dat is winnen,&rdquo; vertelde <strong>Biaggi</strong>, die voor het vierde opeenvolgende seizoen op de RSV4 zal stappen. &ldquo;Mijn relatie met de RSV is een bijzondere. Ik kan eigenlijk zeggen dat ik de geboorte van de machine heb gezien en dat ik de machine heb zien opgroeien. We gingen er maar naar het circuit, ontwikkelden de machine en brachten deze vele malen naar de bovenste plek op het podium. We zijn een hecht stel, we hebben onze problemen maar we weten ook hoe we daar doorheen moeten komen. Ik denk dat de RSV4 nog veel kan betekenen in dit kampioenschap en ik zal er, gezien het niveau van de concurrentie, het beste uit moeten zien te halen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Ik ben klaar voor deze nieuwe uitdaging. Het was een veelbelovende start toen ik in Portim&atilde;o voor het eerst met de motor reed. Ik had in de eerste ronden meteen een goed gevoel over de RSV4 en de mannen in het team zorgden er voor dat ik me al snel een deel van de familie voelde. Ik zal dit nieuwe avontuur echter niet onderschatten,&rdquo; vertelde <strong>Laverty</strong>. &ldquo;In mijn tweede Superbike seizoen en na een goed debuut maak ik er geen geheim van dat ik vaker op het podium wil staan en wat overwinningen wil pakken, we zien dan wel wat we nog meer kunnen pakken. Als alles goed gaat dan zal het een leuk seizoen gaan worden maar het is nog te vroeg voor voorspellingen.&rdquo;<br /> </blockquote>Voor de ge&iuml;nteresseerden de technische specificaties van de Aprilia RSV4 Superbike:<br /> <ul> <li>Engine – Aprilia 4 longitudinal 65&deg; V4 cylinder, 4-strokes, liquid cooling system, double overhead camshaft (DOHC), four valves per cylinder</li> <li>Engine capacity – 999 cc</li> <li>Maximum rpm – 15,000 rpm</li> <li>Maximum power – ~ 220 pk</li> <li>Fuel system – Variable-height intake ducts controlled by engine control unit, electronic injection with 8 injectors and latest-generation Ride-by-Wire technology.</li> <li>Compression ratio – 14.5:1</li> <li>Transmission – Six speed cassette gearbox.</li> <li>Clutch – Multiplate wet clutch with slipper system.</li> <li>Electronic management – Aprilia Racing ECU managing ignition, injection, variable-height intake duct control, Ride by Wire system and traction control.</li> <li>Chassis – Adjustable, aluminium dual beam with pressed and cast sheet elements.</li> <li>Suspension – &Ouml;hlins</li> <li>Brakes – Brembo</li> <li>Weight – 165 kg</li> </ul> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fteampresentatie-aprilia-racing%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28751%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago