De tijden van de Grand Prix en Superbike machines beginnen steeds dichter bij elkaar te komen, zo bleken de recente races in Australi een goede reden om de twee klassen weer eens met elkaar te vergelijken.
<blockquote><em>Onderstaande tekst van Fotograaf Donny Boer van Donnyfoto.com verscheen in onze mailbox en wilden we de Racesport.nl lezers niet onthouden.<br /> </em></blockquote>De Superbike en MotoGP fans leveren al jarenlang strijd over wat nu de beste klasse is, het Superbike kampioenschap of de MotoGP, zeker nu de twee wereldkampioenschap steeds dichter naar elkaar toe kruipen. <br /> <br /> Voor nieuw ‘dynamiet’ werd tijdens de openingsrace in Australië gezorgd, alhoewel dat waarschijnlijk elke race het geval zal zijn. Feit is echter dat de discussie, ook zonder de nieuwe CRT machines, er in 2012 vooral niet minder op zal worden. <br /> <br /> Waarschijnlijk wordt er elk raceweekend nu nog meer stof voor discussie geproduceerd, en nog meer vergeleken. Ook moeten we toegeven dat het pendel in deze vergelijkingen meer richting de Superbikes zwaait als naar de MotoGP, ook MotoGP organisator Dorna heeft dat inmiddels begrepen. <br /> <br /> Niet om de MotoGP rijders nu te kort willen doen, maar dat het niveau van de MotoGP zo heel veel hoger ligt dan dat van het Superbike gebeuren valt te betwijfelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de cijfers van de openingsrace race van het WK Superbike op Phillip Island. <br /> <br /> In een directe vergelijking moeten geconstateerd worden dat de aldaar gereden tijden van de Superbikes maar heel weinig onderdoen voor de tijden van de miljoenen kostende prototypes van de MotoGP! De pole tijd van Tom Sykes (Kawasaki) was bijvoorbeeld in de Moto GP goed geweest voor een negende startplaats op de MotoGP Grid. Daarbij mogen we niet vergeten dat er deze keer niet eens een echte Superpole met de daarbij horende superkleverige kwalificatiebanden verreden was.<br /> <br /> In die Superpole wordt er dan meestal nog een kleine seconde sneller gereden, wat bijvoorbeeld een Sykes, Biaggi of Checa waarschijnlijk een plaats op de eerste startrij had opgeleverd! En dat ondanks stalen remschijven, meer gewicht en minder vermogen!
Als we nog een stapje verder gaan dan reed Max Biaggi, de winnaar van de eerste race in Phillip Island, de race van 22 ronden met de Aprilia RSV 4 met een gemiddelde snelheid van 171,397 km/h. Ter vergelijking, MotoGP wereldkampioen Casey Stoner (Honda) reed tijdens de race in 2011 een gemiddelde van 171,400 km/u, minimaal sneller dan Biaggi dus. Ook qua snelste raceronde hoeft de 40 jarige veteraan zich met een tijd van 1’31.785 zeker niet te schamen, die tijd is sneller dan bijvoorbeeld zijn vroegere aartsvijand Valentino Rossi op de Ducati GP11.<br /> <br /> In 2012 wordt er in de Moto GP weer met 1000cc motoren gereden wat er waarschijnlijk voor zal zorgen dat het verschil tussen beide klassen weer wat groter wordt, echter ook in het Superbike wereldje staan de ontwikkelingen niet stil maar gezien de vrijheden die in het miljoenen kostende MotoGP wereldje geoorloofd zijn hadden de verschillen eigenlijk veel groter moeten zijn. <br /> <br /> We kunnen dus de conclusie trekken dat deze discussie tussen de Moto GP en Superbike fans nog wel even door zal gaan en waarschijnlijk wel nooit zal ophouden. En zolang beide raceseries niet op dezelfde dag, en op het zelfde circuit van start gaan, en ook met dezelfde banden zullen rijden, zullen wij allen als fans waarschijnlijk nooit te weten komen wie er beter of sneller is.<br /> <br /> Dat juist de twee veteranen Biaggi en Checa tijdens de eerste races in Phillip Island zo snel waren, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat een Superbike schijnbaar veel gevoel en ervaring van een rijder vergt, en vooral dat deze twee het bandenbesparend rijden schijnbaar heel goed beheersen. Maar, we hebben pas één race gehad dus valt er weinig van te zeggen. <br /> <br /> Hieronder een vergelijking van de racente races op Phillip Island, die van de MotoGP in 2011 en die van de tweede Superbike race van 2012.<br /> <br /> Poletijd MotoGP: Casey Stoner: 1‘29.975 – 178,0 Km/h <br /> Poletijd Superbike: Tom Sykes: 1‘31.323 – 175,723 Km/h<br /> <br /> Snelste ronde MotoGP: Casey Stoner: 1‘30.629 – 176,7 Km/h <br /> <p> Snelste ronde Superbike: Max Biaggi: 1‘31.785 – 174,342 Km/h</p> <p> </p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fsuperbike-en-motogp-nauwelijks-verschil-%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28914%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…