Categories: WorldSBK

WSBK – Shaun Muir: ‘BMW kan komend seizoen meevechten voor het podium’

BMW verliet eind 2013 officieel het World Superbike kampioenschap, maar de Beierse fabrikant keert in 2016 echter terug in het paddock. Die terugkeer geschiedt niet met een eigen fabrieksteam maar middels twee gerenommeerde privŽ teams waaronder het voormalige British Superbike Milwaukee Team.

Eind 2008 bracht BMW een op dat moment sensationele nieuwe sportmotor op de markt. De BMW S1000RR week in vrijwel alle opzichten af van het overbekende BMW boxer concept. De vier cylinder in lijn motor zette een nieuwe standaard in de markt voor ultieme sportmotoren zowel qua motorvermogen (ca 200 pk voor de standaardversie) als elektronica. <p><br /> </p> <p>BMW stak bij het op de markt brengen van de ultra sportieve BMW S1000 RR niet onder stoelen of banken dat zij met het nieuwe wapen een gooi wilden gaan doen naar de titel in het WSBK kampioenschap. De slogan &ldquo;winnen op zondag, verkopen op maandag&rdquo; wilden de Duitsers graag in praktijk brengen. De daad werd bij het woord gevoegd en in 2009 verscheen BMW met het offici&euml;le BMW Motorrad Motorsport fabrieksteam aan de start van het World Superbike kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>BMW ging niet over &eacute;&eacute;n nacht ijs voor wat betreft de rijders. Tweevoudig wereldkampioen Troy Corser en Ruben Xaus werden aangetrokken als rijders. Beiden hadden inmiddels langjarige ervaring in het op productie machines gebaseerde wereldkampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Het seizoen bracht, gezien de hooggespannen verwachtingen, eigenlijk totaal niets. Corser wist gedurende het seizoen slechts &eacute;&eacute;n keer een top vijf finish te noteren. Xaus, die al niet bekend stond als de meest zadelvaste rijder, lag er bijna net zoveel naast als dat hij erop bleef zitten. Corser werd 13e in de eindstand en Xaus kwam niet verder dan de 17e plaats.</p> <p><br /> </p> <p>Ook in het seizoen 2010 was de BMW zeker nog niet concurrerend ten opzichte van de Japanse en Italiaanse tegenhangers. Met opnieuw Corser en Xaus als rijders werd de achterstand ten opzichte van de concurrentie wel verkleind maar meedoen om de overwinningen zat er in dat seizoen ook niet in. Corser wist in dit seizoen wel twee keer op het podium te finishen met derde plaatsen in Monza en Misano. In de eindstand van het kampioenschap vonden we de Australi&euml;r terug op de elfde plaats en de Spanjaard op de 15e plaats.</p> <p><br /> </p> <p>In het seizoen 2010 deed BMW ook zijn intrede in de FIM Cup Superstock 1000 klasse van het WorldSBK kampioenschap. Dat de standaardversie van de S1000RR een geweldenaar van jewelste was bleek in die klasse. Ayrton Badovini won de eerste 9 races van het seizoen en werd in de tiende en laatste race van het seizoen tweede achter Maxime Berger op de Honda van het Ten Kate Junior Team. Badovini werd, met een nooit eerder vertoonde overmacht, kampioen in die klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Voor het seizoen 2011 werd Ruben Xaus bedankt voor bewezen diensten en vervangen door Leon Haslam. Naast het offici&euml;le fabrieksteam werd met het BMW Motorrad Italia een tweede team voorzien van de Duitse motoren. Als rijders voor dat team verschenen Ayrton Badovini en James Toseland aan de start.</p> <p><br /> </p> <p>Ook in 2011 bleken Ducati, Aprilia en Yamaha nog een maatje te groot maar met name Leon Haslam behaalde een aantal redelijke resultaten en wist drie keer op het podium te belanden met derde plaatsen in Philip Island, Monza en Magny Cours. Corser kwam er niet meer aan te pas en ook Badovini ondervond dat het de WSBK klasse wat anders was dan de Superstock variant.</p> <p><br /> </p> <p>In 2012 verving BMW binnen het offici&euml;le fabrieksteam Troy Corser door Marco Melandri. Het bleek een gouden wissel. Melandri toonde zich vanaf het begin tot het einde van het seizoen competitief en wist in dat seizoen zes overwinningen te behalen. Melandri stond naast die overwinningen nog vijf keer meer op het podium. Leon Haslam moest het duidelijk afleggen tegen zijn teamgenoot maar wist wel vier podiumplaatsen binnen te slepen.</p> <p><br /> </p> <p>Ook de rijders van het BMW Motorrad Italia Goldbet Team, Ayrton Badovini en Michel Fabrizio, wisten ieder een keer op het podium te rijden. Melandri leek op weg naar de wereldtitel maar vergooide met vier nulscores op rij tijdens de races op de N&uuml;rburgring en op Portimao (twee keer crash op de N&uuml;rburgring, crash in eerste race Portim&acirc;o en als gevolg daarvan niet starten in race twee) die wereldtitel. Biaggi werd wereldkampioen door Sykes een half puntje voor te blijven. Melandri eindigde het seizoen op de derde plaats met 29&rsquo;5 punt achterstand op Biaggi. BMW werd wel tweede in de titelstrijd voor de fabrikanten achter Aprilia.</p> <p><br /> </p> <p>Na het succes van 2012 trok BMW, tegen alle verwachtingen in, het offici&euml;le fabrieksteam terug uit het WorldSBK kampioenschap. De fabrikant bleef wel betrokken binnen het WSBK kampioenschap middels fabrieksondersteuning voor het BMW Motorrad Italia Goldbet team. Marco Melandri werd vanuit het fabrieksteam doorgeschoven naar dat team en kreeg Chaz Davies als teamgenoot.</p> <p><br /> </p> <p>Beide rijders wisten dat seizoen drie keer te winnen en in totaal kwamen de rijders tot 14 podiumposities. Melandri werd vierde in de eindstand gevolgd door zijn teamgenoot Davies op plaats vijf. In de titelstrijd voor de fabrikanten werd BMW derde achter Aprilia en Kawasaki.</p> <p><br /> </p> <p>Aan het eind van dat seizoen trok BMW ook de fabriekssteun aan het Italiaanse team in waarmee een einde kwam aan vijf seizoenen BMW fabrieksinbreng in het WSBK. De fabriek bleef wel actief in het Superbike IDM kampioenschap waar in 2015 de titel werd behaald met Markus Reiterberger.</p> <p><br /> </p> <p>Reiterberger wilde in het seizoen 2016 dolgraag naar het WSBK kampioenschap en had in 2014 en 2015 middels wildcards al laten zien het niveau aan te kunnen. Daarnaast is Reiterberger ook nog eens afkomstig uit Beieren waardoor BMW uiteraard een speciale band heeft met de rijder.</p> <p><br /> </p> <p>Het Italiaanse Althea Racing Team ging het gesprek aan met BMW en die gesprekken resulteerden in een besluit van de fabrikant om terug te keren in het WSBK kampioenschap. Althea Racing neemt daarbij de complete logistiek voor haar rekening en BMW levert de technische ondersteuning. Markus Reiterberger en Jordi Torres worden de rijders voor dit team.</p>

<p>Enkele maanden geleden werd bekend dat het Milwaukee team de overstap wilde maken van het MCE British Superbike kampioenschap naar het WSBK kampioenschap. Het Milwaukee team werd in 2015 met rijder Joshua Brookes kampioen in het BSB waarin het team uitkwam met Yamaha.</p> <p><br /> </p> <p>Milwaukee was in de markt om als Yamaha fabrieksteam over te stappen naar het WSBK maar zag die eer, tot afgrijzen van teameigenaar Shaun Muir, gaan naar het Crescent team. Yamaha ging vervolgens nog een stap verder door het team botweg te laten weten dat men geen satellietteams wilde voorzien van motoren.</p> <p><br /> </p> <p>Shaun Muir liet zichzelf en zijn ambities niet uit het veld slaan en vond een gewillig oor bij BMW. Enkele weken geleden werd officieel bekend gemaakt dat het Milwaukee team met ondersteuning van BMW definitief de overstap maakt naar het WSBK kampioenschap. Het team verschijnt komend seizoen met Josh Brookes en Karel Abraham aan de start.</p> <p><br /> </p> <p>Muir is al een behoorlijke tijd actief in de racerij en zijn Shaun Muir Racing Team won met Tommy Hill in 2011 al eerder de titel in het BSB kampioenschap. Worldsbk.com vroeg Muir naar zijn verwachtingen voor komend seizoen. In het interview geeft de Brit aan dat hij verwacht dat ze met BMW mee kunnen doen om de podiumposities.</p> <p><br /> </p> <p><strong>Shaun, het gaat gebeuren. Shaun Muir Racing staat in 2016 op de WSBK grid. Hoe bevredigend is dat voor jou?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;We hebben erover nagedacht, gepraat en diverse maanden gewikt en gewogen. We hebben die gedachten al eerder gehad maar in die vorige jaren was het niet mogelijk gebleken. Het was eigenlijk iets van nu of nooit. Binnen het team heeft iedereen het project nu omarmd en we kunnen niet wachten om voor de eerste keer de pitstraat te verlaten in Jerez bij onze eerste test. Iedereen is 100% gemotiveerd.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>De term Milwaukee Yamaha was de afgelopen jaren een begrip in de racerij. Nu wordt het Milwaukee BMW&hellip;</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Exact, dat is de manier waarop het gaat. Je kunt je niet altijd maar op &eacute;&eacute;n fabrikant verlaten. Als ik het gevoel had dat de overstap naar BMW niet goed zou zijn had ik nagedacht om nog een jaar in het BSB te blijven zoals Yamaha mij gevraagd heeft. Ik denk dat het vertrouwen op dat moment echter al weg was en ik wilde niet het risico lopen dat aan het eind van komend seizoen hetzelfde zou gebeuren als aan het einde van dit seizoen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Jullie krijgen directe technische ondersteuning van BMW Motorrad in Duitsland. Hoe zeker ben je van het feit dat jullie dezelfde ondersteuning gaan krijgen dan Althea Racing dat ook met BMW S1000RR motoren aan de start zal verschijnen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik zal volledig eerlijk tegen je zijn. Dat was &eacute;&eacute;n van de moeilijkste punten om het contract. BMW voorziet ons van motoren, elektronica en technische ondersteuning. De motorblokken moeten aan het begin van het seizoen verzegeld worden dus daar kunnen we niet veel mee. Waar we meer mee kunnen is het chassis en de ontwikkeling daarvan komt voor onze eigen rekening. We hebben op dat gebied onze eigen idee&euml;n. Om antwoord te geven op je vraag is er waarschijnlijk geen 100 % zekerheid dat we dezelfde ondersteuning krijgen dan Althea Racing maar we hebben op papier dat alle vier rijders (Reiterberger, Torres, Brookes en Abraham) de beschikken krijgen over gelijkwaardig materiaal. Ik ga er vanuit dat we daarom aan het begin van het seizoen geen grote verschillen gaan zien in bijvoorbeeld topsnelheid.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Is het raar om te stellen dat de beide teams kunnen samenwerken in de ontwikkeling van de BMW?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Jij en ik vinden dat inderdaad blijkbaar niet raar. We hebben die vraag neergelegd bij Althea Racing. Het goede voor mij is dat ik enkele jongens bij me heb die eerder bij Yamaha Duitsland hebben gewerkt aan het ontwikkelen van de R1 in de juiste richting. BMW heeft de nodige idee&euml;n en voor zover wij kunnen hebben we ook wat idee&euml;n aangedragen. Althea heeft echter gezegd dat zij liever hun eigen ding willen doen en wij zijn ook meer dan tevreden met het kunnen werken in onze eigen richting.</p> <p>Ik denk zelfs dat we ten opzichte van Althea in het voordeel zijn omdat we direct alle spullen besteld hebben en omdat in onze eigen werkplaats er al mensen bezig zijn met het vervaardigen van bijvoorbeeld carbon onderdelen en allerlei ingewikkelde kleine detailonderdelen die de BMW moeten omvormen tot een daadwerkelijke fabrieksmotor. De technische mensen van BMW zijn inmiddels bij ons geweest, hebben rondgekeken en ons vervolgens gezegd: Wow, jullie zijn bijzonder goed bezig hier. Daarom ben ik overtuigd van het feit dat we op de goede weg zijn.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>Hoeveel technische BMW mensen heb jij tot je beschikking?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Vanuit BMW zullen er drie technische mensen aanwezig zijn bij de races. Verder is mijn eigen team ook uitgebreid. Ik heb twee goede race ingenieurs in Ian Lord en Mick Shanley; &eacute;&eacute;n voor Karel en &eacute;&eacute;n voor Josh. Als het gaat om de teamleiding hebben beiden een eigen teammanager. We hebben in totaal 14 eigen stafmedewerkers en zijn voor wat dat betreft goed voorzien. Ik word van informatie voorzien door zowel Mick, Ian als de teamleider van de BMW technici. Dat is de manier waarop ik het wil hebben.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>J<strong>osh heeft zich binnen het team reeds bewezen als rijder. Karel is een nieuwkomer&hellip;.</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik hoop dat Karel weer de vorm zal kunnen vinden die hij in zijn betere tijden in de MotoGP had. Het is moeilijk om een vergelijking te maken tussen de rijders. Voor wat betreft Karel zie ik zo dat hij afgelopen seizoen met hetzelfde materiaal reed dan Nicky Hayden en Eugene Laverty. Op de momenten dat hij niet geblesseerd was reed hij geen kilometers achter die beiden aan. Ik ga hem niet ophemelen omdat zijn niveau op dit moment nog koffiedik kijken is. Hij moet de overstap maken van Bridgestone naar Pirelli en de overstap van een GP frame naar eigenlijk een productie chassis. Er zijn nog veel vraagtekens rondom Karel maar als de lat niet al te hoog wordt legt kun je wel eens verrassen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><strong>De grote vraag: Kan Milwaukee BMW in 2016 races winnen?</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik heb geen enkele twijfel over het feit of we competitief zullen zijn vanaf het moment dat we aan de Europese races gaan beginnen. Ik schat dat we vanaf het derde raceweekend, op Motorland Aragon, competitief kunnen zijn. Kunnen we ook het meedoen om het kampioenschap? Realistisch gezien is dat niet mogelijk. Kunnen we meedoen voor het podium? Ik heb absoluut geen twijfel over het feit dat we dat kunnen.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><span style="line-height: 16px; font-family: arial;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?</span><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em style="font-family: arial; line-height: 16px;"><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" title="Meld je hier aan" style="font-family: arial; line-height: 16px; font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a><br /> </div> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago