Home WorldSBK WSBK: Problemen voor JR Racing Team; geen geld, geen motoren

WSBK: Problemen voor JR Racing Team; geen geld, geen motoren

0

Het nieuw opgezette World Superbike team JR Racing van Troy Corser verkeert in grote onzekerheid. Naar nu bekend is geworden hebben de teameigenaren uit de Dominicaanse Republiek nog geen enkele betaling gedaan, zijn de monteurs huiswaarts gekeerd en zijn de BMW S 1000 RR motoren inmiddels weer door de leverancier teruggenomen en achter slot en grendel geplaatst.

<p>Tijdens de voorlaatste ronde van het 2014 World Superbike kampioenschap in Magny Cours werden de plannen van het JR Racing Team wereldkundig gemaakt. Zo werd tijden de persconferentie duidelijk dat het team onder de vlag van de Dominicaanse Republiek zou gaan acteren, met twee rijders aan de start ging verschijnen, men gebruik ging maken van BMW S 1000 RR motoren, ondersteuning zou krijgen van BMW Motorrad, men het Duitse Stephanskirchen als uitvalsbasis had gekozen, dat Gemma Voces Pons (voormalig echtgenoot van MotoGP coureur Gary McCoy) als teammanager op zou gaan treden, Troy Corser de rol als directeur sportief bij het nieuwe team op zich zou gaan nemen en van de Domicaanse Republiek afkomstige zakenvrouw&nbsp;Joslin Robinson de teameigenaar was van het nieuw te vormen World Superbike team.</p> <br /> Een maand na de teampresentatie werd duidelijk dat Toni Elias en Ayrton Badovini door JR Racing waren aangetrokken als coureurs en dat men met Elias op jacht zou gaan naar podiumplaatsen binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.<br /> <br /> <p>Terwijl een groot aantal teams in november al aan hun voorbereidingen begonnen en ook deze week al weer volop aan het testen zijn ter voorbereiding op het nieuwe World Superbike seizoen is het akelig stil rondom het nieuw opgezette JR Racing Team.</p>

<strong>Wat is er aan de hand?</strong><br /> In oktober werd er door het JR Racing Team een deal gesloten met BMW Motorrad voor het leveren van het materiaal voor komend seizoen. Ondanks een aanbod van de Duitse motorenfabrikant om te kiezen voor de 2014 machines van het BMW Motorrad Italia SBK team besloot het nieuwe team te kiezen voor het geheel nieuw opbouwen van 2015 BMW S 1000 RR motoren. Aangezien het zakelijk gezien lastig was om de machines vanuit de BMW fabriek rechtstreeks te leveren aan een bedrijf in de Dominicaanse Republiek werd er besloten de materialen te leveren via een Duitse BMW dealer, in dit geval het in Stephanskirchen gevestigde BMW Hofman – ook eigenaar van het pand waar het voormalige BMW Motorrad Motorsport World Superbike team gehuisvest was en waarvoor het nieuwe JR Racing gekozen had als thuisbasis.&nbsp;<br /> <br /> Begin november begonnen de nieuwe JR Racing Team monteurs vol goede moed aan de opbouw van de nieuwe machines, werden er afspraken gemaakt met Hofman over de levering van diverse andere materialen (onderdelen) via dezelfde constructie als met de BMW fabriek en werden er afspraken gemaakt over de huur van trucks, trailers en hospitality.<br /> <br /> Begin november begonnen de problemen echter ook toen bleek dat het overmaken van de benodigde euro&rsquo;s vanuit de Dominicaanse Republiek naar een Duitse tussenrekening voor de nodige problemen zorgde. Week in week uit bleken de beloftes steeds opnieuw niet nagekomen te worden, iets dat inmiddels geleidt heeft tot grote onvrede binnen het team, de monteurs, de leveranciers en Hoffman die zich als tussenpersoon had opgeworpen.&nbsp;<br /> <br /> Inmiddels is het zover dat de motoren door Hofmann achter slot en grendel zijn geplaatst, de levering van onderdelen en materialen zijn stopgezet en de monteurs zijn na drie maanden zonder salaris gewerkt te hebben huiswaarts gekeerd.<br /> <br /> Inmiddels begint de tijd aardig te dringen en nu alles stilligt, de benodigde financi&euml;n nog steeds niet aanwezig zijn lijkt het dan ook zeer onwaarschijnlijk dat JR Racing tijdens de geplande test volgende week maandag en dinsdag in Jerez de la Frontera van de partij zal zijn. Aangezien deze test in Jerez de laatste testmogelijkheid op Europese bodem is alvorens de motoren worden verscheept naar Phillip Island waar de laatste testmogelijkheid is voordat het 2015 seizoen op 22 februari op hetzelfde circuit van start gaat, lijkt het er steeds meer op dat Toni Elias en Ayrton Badovini niet van de partij zullen zijn tijdens de openingsronde van het kampioenschap in Australi&euml; en het daarop volgende overzeese wedstrijdweekend in Thailand (materialen worden vanuit Australi&euml; namelijk rechtstreeks vervoerd naar Thailand).<br /> <br /> Het heeft er dan ook alle schijn van dat de plannen van JR Racing nog voordat men &uuml;berhaupt een meter gereden heeft al weer in de ijskast kunnen. Heel erg zonde van alle arbeid die Troy Corser en Gemma Voces Pons de afgelopen maanden in het project hebben gestoken en heel erg jammer voor Ayrton Badovini en Toni Elias die hun seizoen al in duigen zien vallen voordat deze begonnen is.<br /> <br /> <p>Aan het einde van ons lange telefoongesprek met Josef Hofman over de ontstane problemen binnen het JR Racing Team liet de Duitse zakenman en motorsportliefhebber in hart en nieren ons nog wel weten dat alles nog goed kan komen maar dat ook hij er wel een zwaar hoofd in heeft of alles op korte termijn nog wel goed zal komen:&nbsp;</p> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: medium none; padding: 0px;">&ldquo;Het kan morgen allemaal opgelost zijn als de toegezegde euro&rsquo;s op de bewuste tussenrekening zijn bijgeschreven. Hoe groot die kans is durf ik niet te zeggen, een internationale overboeking die drie maanden in beslag neemt is wel heel erg lang ondanks dat ik wel kan begrijpen dat bankzaken in de Dominicaanse Republiek iets anders in elkaar steken dan bij ons in Europa. Daarnaast, mocht het geld er zijn, wordt het natuurlijk allemaal wel heel erg kort dag om alles nog op tijd gereed te hebben, te kunnen testen en klaar te zijn voor de eerste wedstrijd.&rdquo;</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: medium none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: medium none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>