De Pirelli banden en het Phillip Island circuit waren de afgelopen jaren niet elkaars beste vrienden, races werden verloren door versleten banden of van te voren al ingekort zodat de banden het wel vol zouden houden. Zal het dit jaar anders zijn?
De races op het Australische Philip Island kenden met name in de World Supersport klasse soms een dramatisch verloop. Rijders zagen in de laatste paar ronden een mogelijk podium of zelfs de winst aan hun neus voorbij gaan. Sommige rijders ploeterden voort met hun kapotte banden maar zakten terug, anderen werden genoodzaakt de pits op te zoeken. <br /> <br /> Ook werden de races van te voren al met enkele ronden ingekort zodat de banden het wel tot het einde vol zouden houden. We zullen zien of dat dit jaar weer nodig zal zijn of dat Pirelli de juiste oplossing gevonden heeft voor de slijtage problemen. Oorspronkelijk rijden de World Superbike rijders twee races van 22 ronden, de World Supersport rijders hebben 18 ronden op het programma staan.<br /> <br /> De problemen komen volgens Pirelli volgens de constante thermische en mechanische stress op de banden en dan met name aan de linkerkant vanwege de lay-out van het circuit en tegelijkertijd in de maximale hellingshoek. Hierdoor ontstaan er torsiekrachten en een zeer sterke diagonale druk.
Een van de meest gevreesde bochten is wat dat betreft de ‘Southern Loop’, de tweede bocht die de rijders tegenkomen. Dit is de langste bocht van het eni FIM World Superbike kampioenschap met een medium-wijde radius waarin de rijders een vrij lange tijd vol gas en in een vaste hellingshoek rijden. De banden krijgen dan lange tijd mechanisch stress te verwerken op maar een klein gedeelte van de band, deze word daar zeer warm en de band kan door de frictie blaren gaan ontwikkelen. Een vaardige rijder en een goede afstelling van de elektronica kunnen deze blaarvorming nog enigszins beperken.<br /> <br /> Voor komend raceweekend en voor de eerder die week plaatsvindende test heeft Pirelli nieuwe banden ontwikkeld. De WK Superbike rijders kunnen gebruik maken van de ‘SC1 S1699 development solution’, die vorig jaar na Aragon het meeste gebruikt werd, en de ‘SC2 standard solution’ voorbanden. Voor wat betreft de achterbanden neemt Pirelli, naast de regen en intermediate banden, de SC1 S1633 en SC1 S1687 mee. De S1687 is bestand tegen meer mechanische druk vergeleken met de standaard optie die vorig jaar gebruikt werd.<br /> <br /> Voor de WK Supersport rijders krijgen voor wat betreft de voorbanden de standaard SC1 en de ‘SC1 S1485 development solution’ welke vorig jaar al in drie races is getest met het oog op Phillip Island. Voor de achterkant is de standaard SC1 band beschikbaar en daarnaast een nieuwe ‘T1538 development solution’ die speciaal voor Phillip Island is ontwikkeld.<br /> <br /> Nog iets meer dan een week en dan weten we of Pirelli het lek boven heeft…<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…