Home WorldSBK WSBK: Nicolas Saelens Duke of Imola 2002.

WSBK: Nicolas Saelens Duke of Imola 2002.

0

Dinsdag 24 september werd de laatste hand aan de DucÕs gelegd en de trailer geladen. Woensdag ochtend vertrok de Sitra truck met Leon aan het stuur en daarnaast Ed en Aldo. De overigen Juul, Leander, Robert en Nicolas gingen later met het busje en Henk en Willie vlogen op de donderdag. Een flinke delegatie zult u zeggen, maar dat heb je nodig en het betreft de race in het Ducati thuisland. Imola ligt net onder Bologna is dus te beschouwen als het thuis circuit van de fabriek. De Ducati werknemer verbrengt daar even de lunchpauze met zÕn 999. Voor MCT-Sitra is deze race ook in vervolg op onze thuisrace Assen, een goede gelegenheid elkaar weer te treffen, de banden wat aan te halen, en het seizoen te evalueren, uiteraard mede met het oog op het vervolg: seizoen 2003.

Dat dit jaar, juist na Assen, de strijd tussen Edwards en Bayliss weer zo spannend zou worden had ook u niet geacht. We gaan er dus vanuit dat u de baan van Imola kent. Drie mogelijkheden, of omdat u erbij was of, thuisgebleven, omdat de TV toch aanstond of omdat u reeds jaren spaghetti eet. Imola is een gezellige plaats van plm. 100.000 inwoners op de weg van Bologna naar Rimini. Aan de rand van het centrum ligt een fraai park met daarin een circuit dat slechts enkele malen per jaar wordt gebruikt. Mede mogelijk daardoor heerst er een leuke sfeer. Op de racedag zijn er veel bezoekers, tribunes goed gevuld en daarbuiten lekker relaxed druk. ÒUit goed voor uÓ gevoel. Op de baan niets aan te merken, mooie bochten, lekker stroef wegdek. Voor coureurs met haast best lastig vanwege behoorlijk hoogteverschil en snelle chicanes, die echter Òcurbstone-overtuigingÓ vragen. Robert en Nicolas waren vanwege de 200 mijls race dit voorjaar gelukkig bekend met de baan. In de vrijdag training bij gewoon mooi weer het normale beeld, rustig opbouwen en versnellen tot onder de voorheen gereden tijden. Dat gaat goed. Bij de tijdtrainingen op zaterdag draait Robert rondetijden van 1.57 en Nicolas van 1.58 tegen een pole van 1.55 dat zit onder de 3% dus goed. Nicolas klokt verbluffende topsnelheden van 248-250 km/h tegen Robert 238 km/h. Ook fabrieksrijder Alfonsi komt lang niet aan de snelheid van Nicolas. MCT-Sitra gaat slapen met voor Robert de 18-e en voor Nicolas de 23-e startpositie.

De warming up op zondag is droog na regenbui. Omdat de baan in een park ligt, waar dus bomen, zijn er secties die slecht drogen. De keuze wordt een regenband voor en een zachte intermediate (standaard) achter. Van deze warming-up valt weinig anders van te zeggen dan dat hij op tijd begon en dat de rondetijden zoÕn 10 sec hoger liggenÉ.. dat het dus jammer is. Gelukkig was de baan voor de race 98 % opgedroogd, bij prima weer. Als het rode licht dooft het vertrouwde beeld. Nicolas heeft een goede start, nauwkeuriger gezegd, start goed en bijt zich vast. Hij rijdt de sterren van de hemel en draait zÕn ronden vlak, zeer verstandig iets boven de getrainde snelste trainingstijd op 1.58.2. Hij bereikt daarmee de 17-e plaats. Bijzonder is dat hij in de race, met 251 km/h maximaal gemeten, met regelmaat de hoogste topsnelheid van de gehele Superstock vloot bereikt, vandaar de aanhef ÒDuke of ImolaÓÉ.Nicolas Saelens. Erg leuk en ook erg welkom voor Ducati, voor het MCT-Sitra Team en voor u.
Met Robert ging het wat minder. De start liep deze keer zelfs dermate beroerd dat hij als lantaarndrager doorkwam en vervolgde met rondetijden boven de twee minuten. Het duurde geruime tijd voordat hij vervolgens ervoor ging zitten, maar echt lekker gereden heeft hij in het geheel niet. Het ging gewoon niet lekker soepel, te stijf te stug te dwangmatig. In de openingsfase een klein uitstapje buiten de baan, zonder te vallen overigens, daarna het voorwiel regelmatig ietsje weg, gewoon moeizaam. Toch knokte hij zich een paar plaatsjes naar voren en realiseert de 21-e plaats. In de race was zijn beste rondetijd 1.59.1 , twee seconden langzamer dan in de training. Ook John Bakker ging niet lekker hij kwam als voorlaatse binnen.

De race werd gewonnen door Ianuzzi op Suzuki, tevens houder van de pole en van de snelste ronde in de wedstrijd met 1.54.3, en tevens de terechte Kampioen EK Superstock 2002. Toch een kanttekening daarbij. Ianuzzi was reeds actief op een hoger niveau dan Superstock, MotoGP. Hij keerde terug in de EK Superstock daar hij de financien niet voor elkaar kreeg op MotoGP niveau. Terugkeer is een oneigenlijke richting voor Superstock. Bedoeling van de EK Superstock is een opstap en groei klasse te zijn naar Superbike danwel MotoGP , geen jojo. Hier had de Italiaanse motorbond met Dorna of Octagon om tafel gemoeten. Immers Ianuzzi kan rijden.

U zult Ghisbert in dit verslag gemist hebben, we hebben reeds uitgelegd waarom. De tijd werd besteed in Assen bij de Race of the Champions en bij de demo van RAP , de Race Association for Pocketbikes. Bijgevoegd een fraai plaatje van wat niet mocht zijn bij de WK Superbike in Assen. Geniet van no. 80.

MCT-Sitra gaat dit seizoen afsluiten en de haalbaarheid (betaalbaarheid) van de plannen voor 2003 op een rijtje zetten. U weet dat het EK gebeuren een pittige financiele component kent dus mocht het in uw mogelijkheden liggen ons te steunen dan is dat zeer welkom. We houden u op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
MCT-Sitra.