Categories: WorldSBK

WSBK: Melandri nog steeds in wachtkamer

Marco Melandri staat aan het einde van het jaar 2015 nog steeds met lege handen voor wat betreft een zitje voor komend seizoen. Hoewel de Italiaan nog niet wanhoopt richt hij zijn blik niet alleen meer op een World SBK zitje. Een overstap naar de autosport behoort voor hem ook zeker tot de mogelijkheden.

Marco Melandri is een bijzonder persoon. Op het moment dat bij de Italiaan alles klopt is hij tot grote dingen in staat. Loopt het echter allemaal wat minder dan zakt de motivatie ook snel tot onder het vriespunt en hobbelt hij troosteloos achter het veld aan. <p><br /> </p> <p>De carri&egrave;re van Melandri wordt gekenmerkt door vele hoogte- maar ook dieptepunten. De, op dat moment, net 15-jarige Italiaan maakte eind augustus 1997 in Brno zijn Grand Prix debuut in de 125cc klasse. In 1998 volgde zijn eerste volledige GP-seizoen en amper 10 maanden na zijn debuut in Brno volgde de eerste GP-zege in zijn carri&egrave;re. Op het TT-circuit van Assen werd Melandri de jongste winnaar van een Grand Prix race in de geschiedenis van de sport. Dat record hield stand totdat Scott Redding in 2008 de Britse Grand Prix op een nat Donington Park wist te winnen. De Brit was op dat moment ongeveer vier maanden jonger dan Melandri bij zijn eerste overwinning.</p> <p><br /> </p> <p>Melandri eindigde in zijn eerste volledige Grand Prix seizoen op de derde plaats in het eindklassement waarna in het seizoen 1999 een tweede plaats in het eindklassement van de 125cc klasse werd behaald. Melandri pakte in dat seizoen vijf overwinningen maar begon het seizoen met drie nulscores. Emilio Alzamora profiteerde van dat laatste en werd, zonder Grand Prix overwinning, wereldkampioen met&eacute;&eacute;n punt voorsprong op Melandri.</p> <p><br /> </p> <p>In het seizoen 2000 debuteerde Melandri in de 250cc klasse met een vijfde plaats in het eindklassement gevolgd door een derde plaats in het seizoen 2001. Het seizoen 2002 bracht de op dat moment nog steeds maar 20-jarige Italiaan de wereldtitel in de 250cc klasse waarna de overstap volgde naar de MotoGP klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Melandri reed vervolgens acht seizoenen in de MotoGP klasse. Na twee seizoenen Yamaha volgde in 2005 een overstap naar Honda. In dat seizoen behaalde Melandri met een tweede plaats zijn beste klassering in de MotoGP eindstand. Melandri stapte vervolgens in 2008 over naar Ducati. Na een vruchteloos jaar volgde een overstap naar Kawasaki waarna hij in 2010 weer terugkeerde naar Honda. Na drie mislukte huwelijken op rij was de MotoGP carri&egrave;re van Melandri voorbij en volgde een overstap naar het World SBK kampioenschap. Melandri stond in zijn MotoGP tijd in totaal 20 keer op het podium waarvan vijf keer op de hoogste trede.</p> <p><br /> </p> <p>Melandri stapte in 2011 op de Yamaha R1 en nam in het team de plaats over van Ben Spies. De Amerikaan was in 2010 wereldkampioen geworden en maakte in 2011 de switch naar de MotoGP. Melandri debuteerde prima in het World SBK kampioenschap en werd tweede in de eindstand achter een ongenaakbare Carlos Checa.</p> <p><br /> </p> <p>Yamaha trok zich eind 2011 compleet onverwacht volledig terug uit het World SBK waardoor Melandri op zoek moest naar een nieuwe uitdaging. Die werd gevonden bij het BMW Motorrad Sport Team. Melandri leek op weg naar de wereldtitel maar gooide die titel letterlijk weg door vijf nulscores in de laatste zes wedstrijden van dat seizoen. Een tweede seizoen met BMW leverde een vierde plaats in de eindstand op waarna voor het seizoen 2014 de overstap volgde naar Aprilia.</p>

Melandri kende een bijzonder matige openingsfase van het seizoen en worstelde in dat eerste deel met de afstelling van de Aprilia. In de tweede helft van het seizoen ging het een stuk beter maar de titel was inmiddels buiten bereik en ging naar teamgenoot Sylvian Guintoli. Min of meer tegen de zin van Melandri in werd hij in 2015 gedwongen om naast Alvaro Bautista mee te werken aan de ontwikkeling van het Aprilia MotoGP project. <p><br /> </p> <p>Het gebrek aan motivatie was niet alleen te zien aan zijn resultaten. Melandri straalde in alles uit dat hij geen zin had in die opdracht en halverwege het seizoen schoof Aprilia de Italiaan aan de kant en verving hem door Stefan Bradl.</p> <p><br /> </p> <p>Sindsdien is Melandri op zoek naar een nieuwe uitdaging die hij vooral zocht in het World SBK. Tijdens een test in november op het circuit van Jerez dook Melandri op als testrijder voor MV Agusta waarna er geruchten ontstonden dat Melandri in 2016 voor de Italianen zou gaan uitkomen in het World SBK. Tot op heden is er echter nog steeds niets concreet. Melandri vindt dat zelf bijzonder jammer want hij zag de uitdaging met MV Agusta zeker zitten.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Na wat problemen tijdens het begin van de test voelde ik me heel goed op de F4. De voorkant geeft heel veel vertrouwen en dat is perfect voor mijn rijstijl. Het zou mooi geweest zijn om met dit project verder te kunnen gaan en de motor richting de top 5 te kunnen ontwikkelen,&rdquo; aldus de Italiaan op een bijeenkomst van zijn helmsponsor Nolan.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Langzaam maar zeker ziet Melandri die deur echter in het slot vallen waardoor hij op zoek blijft naar andere opties en daarbij ook kijkt naar een debuut op vier wielen.</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;De afgelopen dagen zijn er kontakten ontstaan met een promotor in Azi&euml;. Als die kontakten zich positief ontwikkelen stap ik over naar de GT3 autosportklasse. Ik blijf echter een voorkeur houden voor motoren maar als er zich niets aandient is de GT3 autosport een goed alternatief.&rdquo;</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>De tijd dringt voor het eens zo geprezen talent. De flegmatieke Melandri heeft met zijn ongemotiveerde optreden in de MotoGP in 2015 echter vele deuren voor zichzelf in het &nbsp;slot gegooid. Het blijft voor Melandri afwachten of er nog ergens een sleutel gevonden kan worden. Bij Marco Melandri zelf ebt dat geloof echter langzaam maar zeker weg.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago