Vanaf het moment dat Dorna in 2012 de rechten overnam van het World Superbike kampioenschap is duidelijk dat de Spaanse organisator de kosten van het World Superbike kampioenschap drastisch naar beneden wil brengen. De laatste geruchten zijn dat vanaf het seizoen 2014 de kosten van een World Superbike machine en coureur maximaal Û 300.000 mogen bedragen.
Tijdens de recent verreden IRTA test op het circuit van Jerez had Dorna baas Carmelo Ezpleta niet alleen oog voor de MotoGP coureurs en machines maar werd er ook volop vergaderd over de toekomst van het World Superbike kampioenschap. <p> </p> <p>De belangrijkste reden om de kosten te reduceren in het op productiemachine gebaseerde kampioenschap is om het niveau verschil tussen de MotoGP klasse en de World Superbike klasse groter te maken. Het moge duidelijk zijn dat het een doorn in het oog is van Dorna dat de rondetijden in de topklasse van beide kampioenschappen niet zo ver uit elkaar liggen terwijl de kosten wel mijlenver uit elkaar liggen. Met het reduceren van de kosten van de productiemachines en de teams hoopt Ezpleta van zijn paradepaardje, de MotoGP, weer een echte koningsklasse te kunnen maken.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Dorna heeft een voorstel op tafel gelegd bij de huidige teams in het World Superbike kampioenschap om de kosten per machine + rijder zelfs terug te brengen naar maximaal € 250.000 (exclusief schadedelen). Tevens heeft Ezpleta voorgesteld dat een officieel fabrieksteam naast twee eigen rijders ook minimaal vier andere rijders van hetzelfde materiaal moet gaan voorzien.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>De huidige topteams in het World Superbike kampioenschap hebben al een aantal keren gesproken met vertegenwoordigers van Dorna over het reduceren van de kosten en een nieuw technisch reglement. In Jerez liet Ezpleta in een gesprek met Speedweek.de correspondent Günther Wiesinger weten dat hij zelfs € 300.000 nog te hoogl vind en de kosten in zijn ogen zelfs nog € 50.000 lager uit moeten vallen.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Ik kan mezelf niet te verzoenen met een maximumbedrag van € 300.000 per rijder," zei de Spanjaard in het gesprek met de Duitse journalist. "Ik wil me niet teveel in detail bemoeien met het technisch reglement, zolang we de kosten op een zinvolle manier onder controle manier te krijgen. Als het gaat om de laatste € 50.000 meer gaat vind ik dat niet echt noodzakelijk. Belangrijk is dat de privéteams en de fabriekteams over gelijke machines kunnen beschikken en dat we een regeling weten te vinden die relatief eenvoudig te controleren is."</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Dorna kijkt momenteel heel erg naar de reglementen in het World Endurance kampioenschap en het heeft er dan ook alle schijn van dat de World Superbike reglementen voor 2014 heel dicht in de buurt zullengaan liggen van het World Endurance kampioenschap.<br /> <br /> </p> <p>Tijdens de de World Superbike wedstrijden op 13 en14 april in Aragon zal er een nieuwe ontmoeting zijn tussen Dorna, de World Superbike teams en de fabrikanten. </p> <p><br /> </p> <p>Wordt ongetwijfeld vervolgd…..</p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fmateriaalkosten-sbk-in-2014-maximaal-300-000-per-machine-%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F31807%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…