De eerste trainingsdag in Thailand leverde vooralsnog geen verrassingen op want dezelfde namen als een maand geleden in Australi waren voorin te vinden. Alex Lowes was het snelst na twee vrije trainingen gevolgd door klassementsleider Jonathan Rea en Chaz Davies.
<p>De eerste dag op het Chang International Circuit stond voornamelijk in het teken van de nieuwe baan leren kennen. Daarom kregen de rijders tijdens de eerste vrije training 30 minuten extra trainingstijd om zich vervolgens te richten op het vinden van een goede afstelling.</p> <p><br /> </p> <p>Alex Lowes slaagde daar vooralsnog het beste in. Nadat Jonathan Rea in de ochtendsessie nog het snelste was, wist de Voltcom Crescent Suzuki rijder in de tweede vrije training de snelste tijd van de dag te noteren voor Rea en Chaz Davies. </p> <p>Het verhaal van de top drie na afloop van de eerste dag.</p> <blockquote><strong>Alex Lowes</strong> – eerste: “Vandaag was goed! Het is altijd fijn om naar een nieuw circuit te gaan, de lay-out te leren kennen en de uitdagingen van elke bocht proberen te begrijpen. Ik vind vooral het middelste gedeelte fijn – je moet daar met de motor smijten en dat past wel bij mijn stijl. Het was een goede dag, we hebben hard gewerkt en hebben veel ronden gereden waaronder twee runs van tien ronden in de laatste sessie. Het is echter pas vrijdag en de tijden zullen nog een stuk omlaag gaan dus we zien wel wat er gebeurd. De hitte is uiteraard moeilijk voor iedereen en het zal zwaar worden voor de banden maar ik geniet er van. Ik vond het in Australië al fijn maar daar kregen we niet de resultaten die we verdiend hadden en nu vind ik het hier weer erg fijn. Ik dank de mannen voor hun harde werk, ik zal mijn best blijven doen en kijken of ik zondag een paar goede resultaten kan pakken.”<br /> </blockquote>
<blockquote><strong>Jonathan Rea</strong> – tweede: “Ik geef toe dat ik mijn tijd met een zachte band heb gereden maar ook met de harde band zou ik voorin zitten en dat geeft me een voordeel. Ik heb de meeste tijd met de harde banden gereden dus we weten hoe ze werken, maar het voorwiel voelde wat onzeker bij het insturen tijdens het remmen en daarom wilden we kijken hoe het met de zachte banden ging. Ik vergelijk het circuit een beetje met Monza. Monza is lang en makkelijk, de rondetijden liggen dicht bij elkaar. Daar zitten makkelijk 15 rijders binnen een seconde en zo is het hier ook. Het circuit is echter niet makkelijk ondanks dat de bochten vrij standaard zijn. Het maakt het moeilijk om een uitmuntende tijd te rijden omdat je al vrij snel het idee hebt dat je op de limiet zit. Elke ronde gaat het sneller en ik heb dan ook nog geen idee hoe hoog het uiteindelijke tempo zal liggen.”<br /> <br /> <strong>Chaz Davies</strong> – derde: “Ik ben eigenlijk niet heel erg blij want ik heb het gevoel dat ik de goede flow met de motor mis. De motor werkt goed op een aantal plekken maar op andere punten, vooral met betrekking tot de voorkant, zou ik wat meer vertrouwen willen hebben omdat ik niet echt voel waar de grens ligt. Het is natuurlijk fijn om voorin te zitten maar ik zou daar liever staan terwijl alles goed voelt. Ik schoof onderuit vanochtend, ik remde iets te laat en toen werd het krap en ik denk ook dat de baan daar vuil was. Ik ben echter ongedeerd en de motor was min of meer in orde…”</blockquote><blockquote><br /> </blockquote> <p><a href="http://bit.ly/1GvEZ3M" target="_blank" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">Volledig tijdschema en uitslagen</a><br /> <br /> </p> <p><a href="http://bit.ly/1EAVzzb" target="_blank">Fotoverslag</a></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>