Een kort interview met de Amerikaan John Hopkins over de tegenslagen van 2009-2010, de MotoGP en zijn titelkansen in het WK Superbike.
<strong>John, hoe ga je ermee om in 2012 in de Superbikes te rijden, en niet in de MotoGP zoals je graag had gewild?</strong><br /> <br /> JH: “ Nou ja, laat ik het zo zeggen, we waren er in principe vanuit gegaan in de MotoGP te starten, en toen dat niet doorging was ik eerst behoorlijk teleurgesteld. Ik heb twee harde, teleurstellende jaren achter me en had me juist daarom een comeback in de MotoGP gewenst. Ik had zelfs voor 2011 in het Britse Superbike kampioenschap geld mee moeten nemen, nu verdien ik tenminste weer wat. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik in zo’n goed team beland ben. Ik had wel aanbiedingen voor de MotoGP (CRT), maar ik wilde voor 2012 perse concurrerend materiaal hebben, in welk WK kampioenschap maakte me niet uit.” <br /> <strong><br /> Naar het schijnt is jouw contract bij Suzuki nog intact, hoe zit dat? </strong><br /> <br /> JH: “Dat klopt, maar alleen als testrijder. Suzuki heeft voornemens om een nieuwe GP motor te ontwikkelen voor 2014, niemand weet echter precies hoe en wat. Voorlopig heb ik een tweejarig contract bij Crescent Suzuki, dat geeft me tenminste weer hoop dat ik erbij blijf.” <br /> <strong><br /> Wat ontbreekt er nog bij de Suzuki GSX-R volgens jou? </strong><br /> <br /> JH: “We komen nog vermogen te kort, dat moet verbeterd worden. Daarmee worden we ondersteund door Yoshimura. Daarnaast hebben we de beschikking over de verbeterde en doorontwikkelde elektronica van Motec, we hebben nu bijvoorbeeld de beschikking over een wheely-controle systeem. Wat het motorvermogen betreft, dat kunnen we door de goeie stuureigenschappen van de Suzuki betreft wel weer rechttrekken. Tijdens de november test in Portimão heeft het team veel nuttige informatie verzameld waaraan in de winter gewerkt kan worden en er dus weer het een en ander verbeterd kan worden.” <br /> <strong><br /> Wat denk je van je nieuwe teamgenoot, Leon Camier? </strong><br /> <br /> JH: “Leon heeft het de laatste twee jaar waarschijnlijk niet erg gemakkelijk gehad bij Max (Biaggi) in de box. Ik denk echter dat Leon vaak genoeg heeft laten zien dat hij snel is. Niet voor niets was hij Brits kampioen in de Superbikes.” <br /> <br /> <strong>Hoe zie jij de verhouding tussen Eugene Laverty en Max Biaggi? </strong><br /> <br /> JH: ”In alle jaren dat Max reed heeft iedereen problemen met hem gehad, dus… We kunnen alleen maar hopen dat ze elkaar daardoor langzamer maken, ha ha. Maar Eugene is een relaxt persoon en zal zich niet zo gemakkelijk door Biaggi laten beïnvloeden, die weet precies wat hij wil. Ik denk dat hij tijdens de race een bedreiging gaat worden voor Max, als ik zie hoe snel hij nu al is op de Aprilia. Ook Haslam en Melandri op de BMW’s zullen 2012 sterk zijn, en zo zijn er nog wel een paar. Ik zie op dit moment minimum acht coureurs die kunnen winnen.”
<strong>Tijdens de races op Silverstone heb je lang met de besten mee kunnen gaan, wat ging er mis? </strong><br /> <br /> JH: “Tijdens dit eerste optreden met het team in het WK Superbike moesten we enigszins conservatief denken wat de afstelling en de banden van de Suzuki betreft. De Pirelli’s die we in het BSB hebben zijn totaal anders dan die in het SBK en daar hebben we ons een beetje mee vergist op de racedag. Ook het motorvermogen en de elektronica hebben een rol meegespeeld dat het niet zo ging als we verwacht hadden.” <br /> <br /> <strong>Ondanks je toch wel ernstige blessures wilde je steeds weer rijden, alhoewel het eigenlijk aangezien de ernst van de verwonding eigenlijk niet mogelijk was, wat beweegt iemand om dan toch te rijden? </strong><br /> <br /> JH: “ Ja het was werkelijk één grote nachtmerrie, en ook een zeer pijnlijke aangelegenheid. Ik heb werkelijk af en toe zoveel pijn gehad dat het bijna niet meer uit te houden was. Maar als je om het kampioenschap rijdt heb je niet zoveel keus en moet je bepaalde gevoelens uitschakelen. Dan wil, en moet je rijden zolang je de motor vast kunt houden, alleen zo gaat het. Maar nu, na de laatste operatie, is alles oké, ik neem nu geen antibiotica meer, en ook de canule in mijn arm is nu definitief verwijderd. Ik begin nu weer wat motorcross te rijden om conditioneel weer in vorm te komen.“ <br /> <br /> <strong>Wat kunnen we in 2012 van John Hopkins verwachten?</strong><br /> <br /> JH: “ Nou, laat ik het zo zeggen, het is niet zo dat ikzelf denk zomaar even de titel binnen te halen, daarvoor ben ik teveel een realist. Het heeft me enorm geërgerd dat sommige ‘persmensen’ me dat eigenlijk in de mond hebben gelegd, en het ook zo geformuleerd hebben dat ik dat gezegd zou hebben, dat heb ik echter nooit gezegd. Zoals ik al zei, ik ben geen dromer maar realist. Wat ik wel heb gezegd is dat ik races wil winnen en dat ik ervan overtuigd ben dat te kunnen met dit team.” <br /> <br /> <strong>Hoe ga je het het komende seizoen doen, blijf je het hele seizoen in Europa, of pendel jij het hele jaar door op en neer naar de VS? </strong><br /> <br /> <p> JH: “Nee, we zullen de meeste tijd in mijn huis in Portsmouth (GB) wonen, en in de langere pauzes tussen de races zullen we zeker een paar maal naar de VS vliegen.”</p> <p> </p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Fhopkins-ik-ben-geen-dromer-maar-een-realist-%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28603%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>