Met een fantastische dubbelzege op het Losail International Circuit heeft Sylvain Guintoli zondag in Qatar de wereldtitel voor zich opgeist. De Aprilia coureur was oppermachtig, en dat precies op het moment dat het moest gebeuren.
In 2000 begon Sylvain Guintoli’s internationale carrière met een wildcard in de Franse 250cc Grand Prix. Ondanks dat hij in die race ten val kwam mocht hij het jaar daarna een volledig seizoen in de 250cc klasse rijden. In 2002 reed ‘Guinters’ maar één race, maar wel in MotoGP klasse als wildcard voor het Yamaha Tech 3 team. Vanaf 2003 tot 2006 was de Fransman weer actief in de 250cc klasse waarbij hij in 2003 op het TT Circuit zijn eerste en enige GP podium wist te pakken. Vanaf 2007 was Guintoli actief in de MotoGP klasse, eerst voor Yamaha Tech 3, later voor Pramac Ducati.<br /> <br /> In 2009 volgde een noodgedwongen overstap naar het Brits Superbike. Guintoli won de eerste race van het seizoen maar raakte in het derde raceweekend door toedoen van een andere rijder geblesseerd en moest zes raceweekends missen. Bij zijn terugkeer zat de Fransman op de Suzuki in bijna elke race dik in de top tien. Het leverde hem een overstap naar het WK Superbike op. <br /> <br /> Zijn eerste World Superbike races waren eind 2009 tijdens de laatste races van het seizoen in Portimão waarna hij in 2010 het hele seizoen voor Suzuki reed. In 2011 volgde de overstap naar Ducati met het Liberty Racing Team en kwamen de eerste World Superbike podiums, in 2012 reed hij weer voor Ducati maar nu voor het Pata Racing team, met dit team kwamen de eerste drie van in totaal negen overwinningen. De afgelopen twee seizoenen kwam Guintoli uit voor Aprilia, eerst met Eugene Laverty als teamgenoot en het afgelopen seizoen met Marco Melandri.<br /> <br /> Het 2014 seizoen begon goed voor Guintoli met een derde plaats en winst in de eerste twee races op Phillip Island, hiermee stond de Fransman kortstondig aan de leiding in het kampioenschap. Op het natte TT circuit in Assen volgde de tweede overwinning van het seizoen. Vooral vanaf Maleisië kende de in Engeland woonachtige Fransman een sterk seizoen ondanks dat hij vaak zijn meerdere moest erkennen in zijn teamgenoot Marco Melandri. De Italiaan wist zijn aan de leiding liggende teamgenoot steeds te achterhalen om Aprilia een flink aantal keer een 1-2 te bezorgen. <br /> <br /> In Frankrijk kreeg Guintoli hup van Melandri die hem na teamorders in de eerste race liet winnen, in de tweede race werd Guintoli tweede achter Melandri. Hierdoor was het verschil tussen klassementsleider Tom Sykes en Guintoli teruggelopen tot 12 punten en zou de wereldtitel in Qatar beslist gaan worden.
De verwachting was dat teamorders ook in Qatar een rol zouden gaan spelen, gelukkig was dat niet zo. Melandri kon niet goed uit de voeten op het Losail circuit waardoor Guintoli het allemaal zelf moest doen en ook deed. Sykes had geen antwoord op de ontketende ‘Guinters’ en zou, zelfs als Loris Baz naar de teamorders geluisterd had, de wereldtitel zijn misgelopen, weliswaar met een nog kleiner verschil dan de zes punten die het nu waren.<br /> <br /> In de eerste race duurde het even voordat Guintoli aan de leiding kwam te liggen. Vanaf de achtste ronde lag de Aprilia rijder op de tweede plek achter Baz die hij in de 13 ronde wist te passeren. Guintoli reed zich daarna los van zijn landgenoot en pakte zijn eerste zege van de dag. Sykes werd derde achter Baz.<br /> <br /> In de tweede race klom Guintoli in de eerste vier ronden door naar de eerste plek en reed zich daarna los van de achtervolging. Enige tijd was het Sykes die op de tweede plek lag maar later wist Jonathan Rea die tweede plek weer in te nemen. Sykes kwam hierdoor als derde over de finish en kon zijn wereldtitel niet prolongeren terwijl Guintoli met zijn eerste dubbelzege in het World Superbike zijn eerste wereldtitel pakte.<br /> <blockquote>“Wat ik nu voel is echt ongelofelijk. Het was een geweldige dag met twee fantastische races waarin ik me sterker voelde dan ooit. Het lukte om zonder problemen snel te zijn en de rondetijden waren makkelijk te rijden. Vorig jaar naar Aprilia komen was een geweldige kans voor mij en voor mijn schouderblessure was ik in gevecht voor het wereldkampioenschap, het was jammer dat ik toen vanwege fysieke ongemak zoveel terrein verloor. Dit jaar was mijn fitheid perfect waardoor ik consistent kon zijn en ons potentieel kon laten zien. Ik begon er na Magny-Cours echt in te geloven, ik was er toen eigenlijk al zeker van: we waren snel, ik voelde me goed en het team gaf me geweldige steun. Ik heb vandaag laten zien dat ik de snelste was op het circuit. De titel winnen met een verschil van zes punten is symbolisch maar het is zeer belangrijk voor me na alle controverse van de laatste tijd," vertelde <strong>Guintoli</strong>. "Ik wil heel veel mensen bedanken. In de eerste plaats mijn familie die zorgde voor veel stabiliteit en die in me geloofde, ze hebben me goed gesteund in al deze maanden met hoge druk. Ik ben Aprilia dankbaar. Ze hebben me de beste motor en een team gegeven dat een soort van tweede familie voor me is geworden.” <br /> </blockquote><br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…