Categories: WorldSBK

WSBK: Goede kwalificatie van Jan Hanson

Jan Hanson heeft zich keurig gekwalificeerd in het WK veld. In de vrije training van gisteren verraste Jan vriend en vijand met een derde tijd. De training van twee weken geleden, samen met Ron, op Oschersleben, heeft zeker zij gehad. In de eerste kwalificatie van gisteren kon Jan geen betere tijd realiseren. Een 17e startpositie was zijn deel. Tijdens de vrije training van vanmorgen, werd het al duidelijk dat een verdere verbetering in tijd en positie tot de mogelijkheden behoorden. Een mooie 13e positie op de startgrid van morgen was het resultaat.

Lange tijd leek zelf een top tien positie haalbaar. Echter in het laatste deel van de training werden de tijden nog verder verbeterd.

Het was de verwachting dat de poletijd van vorige jaar, ook de richttijd voor deze wedstrijd zou worden. In vergelijk met vorig jaar is de baan zeker niet beter geworden. Toch verraste voor Fujiwara iedereen door maar liefst een volle seconde harder te rijden dat de pole tijd van 2001. Dat het een zeer spannende training is geweest blijkt wel uit de tijdverschillen. De eerste zestien rijders kwalificeerden zich binnen een tijdverschil van 1 seconde.

Het hele team zal vandaag en morgen haar uiterste best doen om de motor zo goed mogelijk te prepareren voor een mooie wedstrijd morgen.
U kunt de wedstrijd zoals altijd life volgen op Eurosport vanaf 12.00u. (race WK Supersport 13.20u.) Succes weer terug voor Team EshaKobutex.

De afgelopen periode heeft Team EshaKobutex veel tegenslagen moeten verwerken. Vooral door het overlijden van hun gewaardeerde team collega Kyro Verstraeten, was het team behoorlijk gedesillusioneerd. Vooral omdat Kyro te kennen gaf dat het zijn wens was dat het team doorzette en in zijn nagedachtenis goede prestaties neer moest zetten, gaf veel energie.

Team doelstellingen aan het begin van dit seizoen.

Team EshaKobutex wilde het seizoen 2002 gebruiken om een Nederlands topteam neer te zetten. De hoofdsponsors Esha, Kobutex en Ecotherm wilden een vernieuwd topsport programma neer zetten met Nederlandse rijders. In principe was gepland dat voor deze opbouw periode twee jaar nodig zou zijn.

Als uitgangspunt is gesteld dat de sponsors (partners) maximaal rendement van hun investering zouden krijgen. Een topsport team als marketing instrument. Het team en de rijders worden ingezet voor promotionele activiteiten op beurzen, bij product introducties en andere vormen van bedrijfspresentatie. Zodoende is het voor de sponsors een investering die ook daadwerkelijk voor ondernemingsdoelstellingen gebruikt wordt.

De rijders keuze was gebaseerd op een combinatie van ervaring (Wim Theunissen), bewezen toptalent (Kyro Verstraeten) en toekomst verwachting (Ron van Steenbergen). De rijders combinatie gaf het team ook mogelijkheden om op verschillende niveaus mee te draaien. Naast het Nederlandse topniveau was ook Europees en wellicht op wereldtop niveau mee te spelen en aan te haken. Al snel werden de plannen doorkruist door de ziekte van Kyro. In eerste instantie was er zeker hoop dat Kyro weer terug zou keren. Vandaar dat het concept gehandhaafd bleef. Bovendien was het de wens van de sponsoren en teamleiding om vooral de menselijke factor boven de prestatie factor te stellen.

Wim Theunissen en ook Ron van Steenbergen maakten de verwachtingen in het begin van dit seizoen zeker waar. Na drie wedstrijden in het ONK stonden beide rijders in de top vier. Vanaf dat moment begon de tegenslag. Wim Theunissen won nog wel de wedstrijd in Oss maa raakte daar, vlak voor de WK in Silverstone geblesseerd. Ron viel twee keer uit. In de wedstrijd in Oss door pech en in Assen werd hij in de eerste bocht door een onbesuisde collega van de baan getorpedeerd. Het leek op dat moment met Kyro beter te gaan. Na een eerste training in Zolder, wilde Kyro gelijk op WK niveau in Silverstone starten. Hij eindigde op verdienstelijke 19e plaats. Het daarop volgende weekend won Kyro de ONK wedstrijd op Assen. Zoals we nu allemaal weten, was dit ook zijn laatste wedstrijd. Inmiddels was Ron in Raalte op een slecht wegdek gevallen ook voor langere tijd geblesseerd. Met de TT in het vooruitzicht moest het team op zoek naar een andere rijder. De Nederlandse top was niet geˆønteresseerd of kon door verplichtingen de overstap niet maken.

Dat is de reden geweest dat Freddy Kooistra, de team manager, Jan Hanson heeft benaderd om een aantal wedstrijden voor het team te rijden. Jan arriveerde een dag voor de training in Nederland en stapte voor het eerst op de Ten Kate Honda. Tijdens de kwalificatie verraste hij iedereen door met ruime voorsprong een pole positie te pakken. In de daaropvolgende natte race werd Jan vijfde. Alle daaropvolgende races in het ONK wist Jan met ruime voorsprong te winnen. Ron van Steenbergen was inmiddels weer hersteld en hij probeerde zijn goede ontwikkelingslijn van voor zijn blessure weer op te pakken.

Toen kwam het overlijden van Kyro. Het team heeft uit dit verliest en mede in nagedachtenis voor Kyro de kracht hervonden om op topniveau te presteren. Tijdens de afgelopen ONK wedstrijd op Tolbert trainde Ron van Steenbergen als negende en eindigde als vierde. Ron is duidelijk terug op het niveau van voor zijn blessure en wellicht nog wat beter. Mede door het rijden van Jan Hanson is het enthousiasme bij alle team leden terug, met het bekende resultaat.

WK Superbike Assen 9 September 2002.

Jan Hanson zal rijden tijdens de WK Superbike in Assen. Deze thuis wedstrijd van het team kan ook nog voor het nodige vuurwerk zorgen in de WK top. Wellicht dat Jan het thuis voordeel kan benutten door zich nog hoger te kwalificeren. Het team zal tijdens de WK in Assen uitpakken met een grote hospitality unit voor al haar relaties. Natuurlijk zijn alle Nederlandse motorfans uitgenodigd om Jan aan te moedigen in zijn strijd.

Seizoen 2003.

Freddy Kooistra is op dit moment nog in overleg met de sponsors voor het seizoen 2003. Hij wil het concept en toch het succes van dit jaar doorzetten, binnen hetzelfde concept. Een Nederlands topteam naast het officiele fabrieksteam van Ten Kate Honda. Wellicht dat andere sponsors in dit voor hen zeer aantrekkelijke concept mee willen gaan. Dat de investering zich terug betaald voor de sponsor is dit jaar duidelijk gebleken. Het is wel degelijk mogelijk om met een groep enthousiaste vrijwilligers en een aantal Nederlandse talenten die nog de wil hebben om te vechten voor hun ideaal, mee te doen op niveau. Het zal voor de Nederlands motorsport ook bitter noodzakelijk zijn om snel aansluiting te vinden bij andere landen.

Het concept van Team EshaKobutex geeft voor bedrijven, zelfs in deze economisch moeilijke periode voldoende houvast om een verantwoorde marketing investering te plegen in de motor topsport. Veel relaties, van de sponsoren, die het afgelopen jaar te maken hebben gehad met het team waren zeer enthousiast. De sponsoren hebben geprofiteerd van de hechtere band die zij hebben gekregen met hun klanten. Tevens hebben zij door een professionele aanpak van het team, kwalitatief hoogstaand relatie management kunnen leveren.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago