Home WorldSBK WSBK: FIM past technisch reglement aan

WSBK: FIM past technisch reglement aan

0

In Silverstone werd al gesproken over het toestaan van zogeheten ride-by-wire systemen in het World Superbike, het was alleen nog de vraag per wanneer. De FIM maakt nu een einde aan de onzekerheid en staat het systeem per direct toe.

De FIM heeft middels een persbericht laten weten dat het technische reglement voor het World Superbike op enkele punten zal worden gewijzigd. De aanpassingen, die voornamelijk betrekking hebben op het brandstof injectie systeem, zijn direct toepasbaar.<br /><br />Voor het Castrol Honda team is dat goed nieuws. Het team van de neven Ten Kate probeerde al langer om deze wijziging er doorheen te krijgen zodat de Honda CBR1000RR op dat vlak de achterstand op een groot deel van de andere motoren kan wegwerken.<br /><br />Het probleem was dat de meeste nieuwe motoren al gebruik maakten van het zogeheten ride-by-wire systeem terwijl de Honda dat nog niet had. De aanpassing aan het technische reglement is nu dat een dergelijk systeem per direct mag worden toegepast, ook als dat niet op het standaard door de fabriek geleverd model zit.

Hieronder in het Engels het bericht van de FIM met daarin de exacte aanpassing van het reglement.<br /><blockquote>Immediate application<br /><br /><strong>Technical regulations</strong><br /><br />2.4.8.1 Fuel Injection System<br /><br />2.4.8.1.2 Fuel Injection System refers to throttle bodies and variable length intake tract devices.<br /><ul> <li>The original homologated throttle body must be used.</li> <li>The use of an optional homologated throttle body is not allowed.</li> <li>Fuel Injectors must be stock and unaltered from the original specification and manufacture.</li> <li>Electronically controlled throttle valves, known as ‘ride-by-wire’ may be added or changed. However the safety systems and procedures must always be present and fully functional.</li> <li>Variable intake tract devices cannot be added if they are not present on the homologated motorcycle.</li> <li>The throttle body intake insulators may be modified.</li> <li>Bell mouths (including their fixing points) may be altered or replaced.</li> <li>Vacuum slides may be fixed in the open position.</li> <li>Secondary throttle valves and shafts may be removed or fixed in the open position and the electronics may be disconnected or removed.</li> <li>Air and air/fuel mixture can go to the combustion chamber exclusively through the throttle body butterflies.</li></ul></blockquote><iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border-top-width: medium; border-right-width: medium; border-bottom-width: medium; border-left-width: medium; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-color: initial; overflow-x: hidden; overflow-y: hidden; width: 450px; height: 80px; " src="//www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=261004887264216&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Ffim-past-technisch-reglement-aan%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F27877%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>