Nog voordat de definitieve startlijst bekend word gemaakt komt Octagon Motorsports, de organisator van de Endurance serie, met de bevestiging van een aantal belangrijke reglements wijzigingen. Bron: Octagon Motorsports
Foto: De start van de 8 uur van Suzuka in 2002
Kwalificatie positie versimpeld
De belangrijkste wijziging is de manier waarop de startposities worden bepaald. De startpositie wordt vanaf nu bepaald door de beste tijd van de snelste rijder. Dit is een flinke verbetering van het gecompliceerde systeem wat voorheen gebruikt werd. Hierbij werd de gemiddelde tijd van alle rijders van het team genomen. In het verleden konden baancondities en het weer van grote invloed zijn tussen de eerste groep en de laatste groep rijders omdat een endurance kwalificatie zomaar vier uur kon duren. De nieuwe methode maakt alles een stuk makkelijker en sneller
ÕTankenÕ en Pit Stops
In het nieuwe reglement moet het tanken pas plaatsvinden nadat de andere werkzaamheden zijn verricht maar voordat de motor weer gestart wordt. Bij serieuze reparaties mag de motor de pitbox in maar er mogen maar vier mensen aan werken.
Rijtijd en race klassen
De maximale tijd dat een rijder zonder rustperiode op een motor mag zitten is drie uur. De rustperiode tussen de rij-sessies moet minstens de helft van de tijd zijn dat er daarvoor op de motor gereden was voor races van twaalf uur of korter en twee derde van de gereden tijd in langere races.
De race klassen zijn aangepast aan de nieuwe Superbike reglementen, nu mogen dus ook 1000cc viercilinders meedoen met de lucht begrenzers
De vastgestelde kalender van het 2003 World Endurance Kampioenschap is als volgt:
May 4 San Marino Imola 200 Miles
May 25 Holland Assen 200 Miles
June 15 Czech Republic Brno 6 Hours
June 28-29 Spain Albacete 12 Hours
July 20 Austria A1-Ring 6 Hours
August 3 Japan Suzuka 8 Hours
August 24 Germany Oschersleben 24 Hours
October 5 Italy Vallelunga 200 Miles
RvdD