Het ziet er naar uit dat Dorna vanaf het seizoen 2014 de Superstock 600 – en de FIM Superstock 1000 klasse wil gaan schrappen in het bijprogramma van het World Superbike kampioenschap.
Het is al enige tijd bekend dat Dorna naast de regie over het MotoGP wereldkampioenschap ook de organisatie van het World Superbike kampioenschap op zich heeft genomen. Grote wijzigingen zullen er voor het seizoen 2013 nog niet doorgevoerd worden maar vele ogen zijn al gericht op 2014. Het is al geen geheim meer dat Dorna de motoren in het op productiemachines gebaseerde kampioenschap dichter bij de basis terug wil brengen om zo het verschil in vermogen (en kosten) groter te maken in vergelijking met de machines in het MotoGP wereldkampioenschap.<br /> <br /> Een aantal weken terug sprak Carmelo Ezpleta al met vertegenwoordigers van de teams in het World Superbike kampioenschap waarbij de teams verzocht werden met ideeën te komen om deze stappen te kunnen verwezenlijken. De bal ligt nu tijdelijk bij de fabrikanten en de teams maar de Spaanse baas gaf de teams duidelijk te kennen dat hij bij aanvang van het seizoen 2013 graag een aantal voorstellen wil zien zodat men deze vervolgens tijdig kan werken en werkbaar te maken voor het seizoen 2014. Mochten de teams niet met voorstellen komen dan gaat Dorna zelfstandig een aantal veranderingen doorvoeren.<br /> <br /> Naast de veranderingen aan het technisch reglement duiken er nu geruchten op dat Dorna vanaf 2014 ook een drastische wijziging wil doorvoeren in de categorieën die nu nog actief zijn in het World Superbike kampioenschap. Zo zou men voornemens zijn de twee Superstock klasses, die uitsluitend actief zijn tijdens de Europese wedstrijden, te schrappen en deze te vervangen door een nieuwe 250cc viertakt klasse.
<p>Volgens het Italiaanse tijdschrift 'Motor Sprint' zou Dorna deze verandering door willen voeren vanwege het feit dat de huidige stock motoren niet heel veel langzamer zijn (tussen de twee en drie seconden gemiddeld) dan de huidige WSS en WSBK machines. Mocht men de reglementen voor de WSS en WSBK categorieën aan gaan passen en de technische hoogstandjes terug willen brengen dan is het verschil straks te verwaarlozen, iets wat men natuurlijk moeilijk aan het publiek kan verkopen.<br /> <br /> Met de komst van een nieuwe 250cc viertakt klasse hoopt Dorna tevens op een makkelijkere instap voor nieuwe teams binnen het kampioenschap en sluit men met drie categorieën tegelijkertijd beter aan bij de structuur van het MotoGP wereldkampioenschap die ook al vele jaren bestaat uit drie verschillende en vergelijkbare klasses. (Moto3 -250cc, Moto2-600cc en MotoGP-1000cc)</p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Feinde-in-zicht-voor-ek-superstock-klasses-%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F31511%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…