Categories: WorldSBK

WSBK: Een rondje Assen met vd Goorbergh

ÒOp Assen presteer ik altijd goed. Uiteraard is het TT Circuit Assen voor mij bekend terrein, maar juist daardoor is het telkens opnieuw een uitdaging om er snelle rondetijden te rijden. Doordat het circuit zo vlak is, heeft de wind er vrij spel. Samen met Phillip Island is Assen een van de meest windgevoelige circuits en dat kan soms voor problemen zorgen. Door de hoge bochtensnelheden past het TT Circuit Assen uitstekend bij mijn rijstijl, maar het kost elke keer opnieuw een paar rondjes om gewend te raken aan de verkanting in de bochten. Persoonlijk ben ik geen voorstander van verkante bochten, want hoe snel je er ook doorheen gaat, je hebt telkens het frustrerende gevoel dat het nˆ_g harder had gekund! Voor iemand die voor het eerst op Assen rijdt is het een verschrikkelijk moeilijk circuit. Qua veiligheid voldoet het circuit voor de snelheden in de WK Supersport, maar voor de MotoGP is de baan op sommige plaatsen gevaarlijk.

Door de snelle, vloeiende bochtencombiniaties is een perfecte afstelling van de motor van cruciaal belang. Een snelle rondetijd op Assen bereik je alleen maar door zo vloeiend mogelijk te rijden. Zelfs in de stromende regen heb je op het race-asfalt van het TT Circuit Assen nog steeds enorm veel grip. Door het open asfalt sijpelt het water heel snel weg en droogt de baan ook snel op. Het asfalt heeft zo gigantisch veel grip dat ook de bandenslijtage op de 6 km lange baan veel groter is dan op de meeste andere circuits. Daardoor is de bandenkeus uiterst kritisch. Ik heb tot nu toe alleen met slicks en tweetakt GP-machines op het TT Circuit Assen gereden. Ik ben benieuwd hoe het nu zal gaan met een Supersport-machine op profielbanden. Het zogenaamde thuisvoordeel is daardoor uiterst beperkt, want ondanks mijn betere circuitkennis heb ik qua afstelling geen enkele bruikbare referentie.

Het TT Circuit is een van de weinige circuits waar we met een zesbak rijden. Op de meeste andere circuits Ð waaronder Brands Hatch bijvoorbeeld Ð rijden we met een vijfbak. Als je overstapt naar een zesbak, krijg je op sommige circuits het gevoel dat de machine minder snel accelereert. Op Assen voel je dat verschil veel minder. Omdat het circuit zo vlak is Ð inclusief het asfalt Ð hoef je qua veringafstelling gelukkig weinig compromissen te sluiten. Op deze baan komt het er vooral op aan de juiste lijnen te rijden en zo snel mogelijk het goede ritme te pakken te krijgen. Het heeft absoluut geen zin om op Assen geforceerd te rijden. EŽn klein foutje is voldoende om je rondetijd te ruˆøneren, want dan kom je nergens meer goed uit in de bochten.

Je positie op de startgrid is op elk circuit belangrijk en Assen vormt daarop geen uitzondering. Assen is nooit een makkelijk circuit geweest om te passeren. Je kan het proberen door vanuit de slipstream iemand uit te remmen voor de haarbocht of de GT, of anders binnendoor te steken in de Strubben of de Bult. Maar zoals vroeger iemand inhalen op de Veenslang is na de recente verbouwing vrijwel uitgesloten. Dat is een van de redenen waarom ik de Oude Veenslang veel beter vond.

De Geert Timmer-bocht is altijd interessant voor de fans en bij duels in veel gevallen de scherprechter tussen winst en verlies. Als je als kopman de Geert Timmer instuurt en strak je lijn blijft vasthouden, moet er al iets geks gebeuren wil je de wedstrijd nog verliezen. Het is een stuk moeilijker als je tweede ligt, want de ervaring leert dat de meeste alles-of-niets manoeuvres in deze laatste chicane meestal naast de baan eindigen.

Omdat de fans zo dicht op de baan zitten, speelt het publiek een heel belangrijke rol op Assen. Je ziet ze niet alleen, je hoort ze ook!

De Superbike-race op Assen trekt een totaal ander publiek dan de Dutch TT. Het is veel meer een kennerspubliek van echte motorliefhebbers die puur voor de racerij naar Assen komen. Mijn prestaties in het WK Supersport worden met de dag beter en na drie keer een tweede plaats zit de eerste overwinning er aan te komen. Het maakt mij niet zoveel uit op welk circuit dat gebeurt, maar een overwinning dit weekeinde voor eigen publiek op het TT Circuit Assen telt natuurlijk dubbel!

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago