Racing Team Dirk Van Mol draagt 12de plaats op aan Ivan Batens Dirk heeft weerom een team op potten gezet om U tegen te zeggen. Met rijders als Koen Vleugels, John Bakker en in laatste instantie Dirk Buylinckx die eerst als reserve rijder voorzien was maar door het dodelijk ongeval van Ivan Batens, derde rijder is geworden. Eerst was er de moreel om niet te rijden na het ongeval, maar na grondig overleg werd er besloten toch deel te nemen. Ivan zou ook nooit gewild hebben dat zij niet starten aan deze wedstrijd. Na een goede voorbereiding wordt er op woensdag vertrokken naar Franchorchamps om daar alles op te bouwen. Een moeilijke karwei omdat zij de box moeten delen met Herman Verboven. Met Herman is er totaal geen probleem maar voor beide teams is het letterlijk op een zakdoek werken. Dit bemoeilijkte alles voor een goede voorbereiding.
Eens alles klaar kunnen de rijders aan hun eerste training beginnen op donderdag middag met een natte omloop. De eerste meters worden al snel goed verteerd en meteen zet het team de eerste stappen naar de top 10. Uiteindelijk resulteerde de trainingen zich voor een 7e startplaats. Daarmee is het gelijk het best gekwalificeerde Stocksport team, tussen een veld van hoofdzakelijk Superproduction motoren, motorfietsen waaraan aardig wat mag worden gewijzigd, dit in tegenstelling tot de klasse waarin Van Mol uitkomt.
Onder sterk wisselende weersomstandigheden werden de trainingen afgewerkt en een carrousel van bandenwissels was daarbij het gevolg. Francorchamps routinier Dirk Buylinckx had aanvankelijk de meeste pech vanwege het weer in zijn sessie tijdens de eerste kwalificatie, maar wist vrijdagmorgen alsnog een goede prestatie neer te zetten met een 8e plaats. John Bakker zette eerder een 6e plaats neer en Koen Vleugels een 5e.
De zo genaamde nachttraining verliep voor alle drie de rijders naar wens, ofschoon het weer ook hier de bepalende factor was. Deze training telde niet mee voor de kwalificatie, maar is wel verplicht.
5 juli 15.00 uur: na de start door John Bakker vanaf de zevende plaats moesten we constateren dat we bij aanvang niet de beste bandenkeuze hadden gemaakt. Aanvankelijk stond de motor op intermediums, maar toenemende bewolking en beginnende druilregen deden ons besluiten voor regenbanden te kiezen. Dit had tot gevolg dat John al na een half uur binnenkwam. Besloten werd van banden en rijder te wisselen en Koen nam om 15.30 uur het stuur van de Suzuki over. Bandenwissel en eerste tankstop verliepen nog stroef, waardoor we terugzakten van een 10e naar een 39e plaats (v.d. 52 starters). Maar omdat de verschillen zeer klein zijn brengt Koen de motor terug naar een 14e positie.
16.40: Dirk Buylinckx neemt over, liggend op een 26e plaats en eindigt zijn relais op een keurige 12e plaats. 17.40: John neemt het roer over van Dirk. Inmiddels moeten we vetrekken van een 25e plaats na de nodige service werkzaamheden te hebben uitgevoerd. Na deze relais komen zij op de 13 de plaats. 18.41: Koen neemt over, nadat we door de wissel zijn teruggevallen naar plaats 22. Koen komt binnen met een kwispelend achterwiel, bij controle blijkt de achterasmoer te zijn losgekomen. Hij eindigt op een 16e plaats.
19.32: Na de nodige reparatie vertrekt Dirk op een 23e plaats. Hij stuurt de Suzuki weer naar een 20e plaats. 20.31: John weer aan de bak, vertrekt van plaats 21 en eindigt op een 16e plaats. Zet ook in deze relais zÕn beste tijd van dit weekend neer: 2min.36.6 sec.
21.29: Nu is het de beurt aan Koen en op een intussen donker wordende omloop gaat deze zijn relais rijden en als het volledig donker is neemt Dirk over. Hij heeft de moet om een dubbele relais te rijden zodat de andere iets beter kunnen bekomen. Tijdens deze sessie is er een safety car procedure en komt Dirk binnen voor zÕn pitsstop. Door de safety car procedure schuift het veld nu mooi in elkaar, hetgeen het team van MotoÕs Dirk Van Mol prima uitkomt. Resultaat is een tussentijdse 16e positie. John is net door de kinesist onder handen genomen om de eerste vermoeidheid weg te nemen en heeft in het donker letterlijk katogen zij klimmen op in de tussenstand naar de 13de plaats.
Tijdens de nacht gebeurd er zeer weinig en loopt alles als een trein. De wissels gaan vlot en hoe meer de wedstrijd vordert en eigelijk zwaarder word hoe beter het Dirk Van Mol team zich op de rangschikking weet te behouden. Graag zouden zij nog over de Kawasaki nr 11 willen geraken maar deze jongens hebben veel kortere pitstops en halen daar hun voordeel uit.
Tijdens de nacht moet weer de baan op en letterlijk genieten zegt John; ÒHet is echt relaxed rijden in het donker, alleen op de wereld. Wat wel tegenvalt zijn pakweg de eerste tien ronden, dan moet je in het ritme komen en is de orintatie wat moeilijk: de aanrem punten en de juiste lijnen. MÕn fysiek blijft behoorlijk goed, dus dat zit wel snorÓ.
04.02: Koen heeft in zijn relais weer te doen met de safety car, aanschuiven dus. Aangezien we net gewisseld hebben, blijft Koen lekker rondtoeren en komt niet binnen. Na circa een half uur wordt de baan weer vrijgegeven.
Intussen is Dirk weer aan het rondsnorren op de baan die hij beter kent dan wie ook. Met het krieken van de dag is het normaal het moeilijkste moment voor de rijders. Maar voor onze Antwerpse rijder is dit het tegendeel en zet een pracht tijd neer van 2min.35.7sec.
Als Dirk van de baan komt is het tijd om de mekaniekers te laten werken. Aangezien naast tanken en het wisselen van de banden, nu ook de remblokken moesten vervangen worden.
Door hun goede ervaring moeten zij echter maar n plaats vrijgeven en stond de Suzuki op de 13de plaats. Tussen al het afwisselen word er ook met de rijders samen telkens gewisseld in de keuken, bij de mensen die de rijders begeleiden. Kortom iedereen slaagt er in een haze slaapje te doen behalve Dirk Van Mol. De teambaas kan het niet over zijn hart krijgen en blijft zoals een stuurman steeds paraat met een immens inzettingvermogen, waarbij iedereen zich vlot mee aan optrekt. Ook onze Nederlandse vrienden in het team zoals de Kine geniet van gans het gebeuren en hoe verder intussen de secondewijzer opklimt naar de middag toe hoe beter de sfeer word. Met nog drie uur te gaan ziet iedereen het wel zitten. Enkel de warmte maakt het nu erg lastig en zorgt er voor dat de drie rijders zeer attent moeten blijven en niet te traag gaan rijden zodat de aandacht wegvalt. Rond 13:30 zit de laatste rit er op voor John en neemt Dirk het stuur van de Suzuki over. Zij staan momenteel 3de in de tussenstand van de stocksport klasse en er moet al veel gebeuren om dit niet te kunnen behouden.
Om 14:15 gaat Koen zijn laatste rit afwerken en er is niets meer veranderd. Een 12de plaats en 3de in de Stocksport klasse is een resultaat waar zeer veel teams willen voor tekenen. Het Dirk Van Mol Racing Team is dan ook trots op zijn prestatieÕs en bij het overschrijden van de aankomst komen alle gevoelens los en worden er tal van tranen weggepikt. Tranen van geluk maar ook tranen omdat zij dit weekeind voor het eerst Ivan hebben moeten missen.
Het team legde in 24 uur 507 ronde af tegen een gemiddelde van 162,274 Km/u.
Winnaar werd het 2de fabrieksteam van Suzuki zij legde 541 ronde af.
Dirk Van Mol: ÒIk ben een gelukkig iemand. In het begin zat alles wat tegen, de grootste misser was de eerste bandenkeuze. Anders waren wij in de top 10 geindigd. Maar achteraf gezien hebben de jongens het uitstekend gedaan, en wil ik iedereen langs deze weg bedanken die het ons hebben mogelijk gemaakt om dit resultaat te behalen. Ook vrienden, kennissen, supporters noem maar op. Hier kunnen wij van nagenieten.
John: ÒDat is gaaf zo in Õt donker, eigenlijk best relaxed. Heel het gebeuren hier is toch wel even wat anders dan een 200-miles race. Er kan in 24 uur natuurlijk van alles gebeuren, maar we zitten er toch weer mooi bij. Op de eerste twee plaatsen, twee fabrieksteams. Daarachter en vooral achter ons vele geroutineerde en meer vermogende teams. Tot nu toe zat het weer niet mee en ik heb nog niet echt kunnen vlammen.
De 24 uur is voor mij een unieke ervaring. Voor ons Nederlanders is er voor deze wedstrijden weinig interesse. Maar ik kan enkel zeggen dat je het toch eens in je leven moet kunnen doen. De ervaring is gewoon grandioos. Ik heb mij hier echt thuis gevoeld. Ook het team is fantastisch.Ó
Koen: ÒIk ben moe maar zeer tevreden het is allemaal goed gelopen behalve de eerste ronden is het minder gegaan door verkeerde banden keuze. Nu gezien was het eigelijk bijzaak omdat wij alles hebben kunnen goed maken. In de nacht heb ik het niet echt moeilijk gehad, de eerste relais was even wennen, maar dan ging het terug beter. Ik ben ook nog n maal de baan op gegaan met mijn helm te los en dit gaf vreselijke vibratie op het rechte eind.
In de relais dat mijn achteras was losgekomen ik heb hierbij veel geluk gehad. Ik heb daar 40 minuten mee gereden. Ik had steeds het gevoel dat de motor naar rechts wilde wegdraaien. Op het einde kwam de as er volledig uit zitten en moest ik langzaam rijdend de laatste ronde afwerken.Ó
Dirk: ÒHet is goed gegaan, wij hebben in begin moeilijkheden gehad. Voor mij was de eerste relais in de donker de moeilijkste, daarna ging het beter en kon ik het goed volhouden, enkel de relais van 90 minuten was te lang en is niet voor herhaling vatbaar. Deze morgen heb ik even moeten stoppen omdat mijn vizier los kwam van mijn helm. Toch was dit snel opgelost en kon ik vlekkeloos verder rijden. Ik heb intussen verschillende 24 uur wedstrijden er op zitten. Toch is het steeds weer mooi om het te kunnen uitrijden. Het was een heel toffe ploeg en de samenwerking was dan ook perfect.Ó
Nog goed nieuws voor Koen Vleugels.
Koen Vleugels werd geselecteerd als rijder voor de internationale SUZUKI cup in Magny Cour.
Zaterdag maakte Rudy Michiels de naam bekend van de rijder die Belgi mag vertegenwoordigen op de international Suzuki race met vertegenwoordigers uit alle landen . Vorig jaar werd deze wedstrijd nog gewonnen door Olivier Four. Hier in Francorchamps rijders in het eerste Suzuki team. Koen Vleugels is voor ons land aangeduid .
Koen: ÒDit is voor mij een hele eer, ik ben echt blij naar ginder te kunnen gaan en bevestigd nog maar eens mijn goed rijden en het vertrouwen dat Suzuki in mij heeft. Het zal een unieke ervaring worden om mij te meten met werelds beste Suzuki rijders.Ó
Samenstelling: Pers-Racing
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…