Carl Fogarty wacht waarschijnlijk nerveus bij de telefoon want in het goed ingevoerde blad MotorCycle News wat u redactie vandaag in handen kreeg staan meer details over het wel of niet doorgaan van dit project in het lopende wereldkampioenschap superbikes.
FogartyÕs hoop ligt in de handen van de wereld motorbond FIM. Volgens MCN loopt het homologatie proces, waar de FIM een eindoordeel over moet geven. De start zou een stap dichterbij zijn omdat de eerste straatversie van de FP1 afgelopen weekeinde zou zijn goedgekeurd voor de weg. Helaas betekent dit nog niet dat de motor ook voldoet aan het Superbike reglement, maar het betekent wel dat de voorverkoop van de 150 noodzakelijke motoren kan beginnen.
Afgelopen maandag had de helft van dit aantal leverbaar moeten zijn, of dit gelukt is blijft onduidelijk, de FIM wilde in het nummer van MCN wel bevestigen dat er papieren van het Petronas team zijn meegenomen ter bestudering.. En dat er vervolg afspraken zijn gemaakt. Een zegsman van de FIM zegt in MCN dat het uiteindelijke besluit op 15 juli duidelijk zou moeten zijn. Volgens het blad zou de huidige productie echter nog ruim onder de 75 exemplaren liggen, als dit zo is zou de kans van een start in Brands Hatch wel eens erg klein kunnen zijn
Een woordvoerder van het team zegt echter dat het team nog steeds hard werkt om wel in Brands Hatch aan de start te staan ÒDe FP1 draait op de testbank en iedere dag kan de eerste circuit test op het programma staan, maar om rust te houden zeg ik niet waar en wanneer.Ó
In het voordeel van de FP1 spreekt natuurlijk dat de FIM al eerder is afgeweken van haar eigen regels en wel bij het toestaan van de start van de Bimota die Gobert bereed in 2000 (Bimota trok zich later door financile problemen terug).
Daarnaast kan ook worden gesteld dat zelfs andere teams en ook de promotor een impuls voor de superbikes zullen verwelkomen zeker gezien de media druk van de MotoGP. Met MCN kunnen wij ons zelfs voorstellen dat de andere constructeurs zullen aandringen op versoepeling van de regels omdat een herhaling van het Bimota verhaal onwaarschijnlijk lijkt door de krachtige sponsoring door petronas lijken garanties van de afbouw van de straatfietsen verzekerd.
Ook lijkt het hoogst onwaarschijnlijk dat Promotor Flammini Carl Fogarty tegen zich in het harnas wil krijgen na alles wat Carl voor de promotie van de Superbikes heeft betekend in de laatste jaren.