Team Bimota Alstare Racing zal er volgens de laatste berichten tijdens de eerste Europese ronde van het World Superbike kampioenschap in Aragon gewoon bij zijn. De Bimota BB3 zal dan echter nog niet volgens de regels gehomologeerd zijn maar Dorna en de FIM willen een uitzondering maken voor de kleine Italiaanse motoren fabrikant.
<p>Onlangs werd bekend dat het in België gevestigde Alstare Racing voor komend seizoen een overeenkomst heeft gesloten met het Italiaanse motormerk Bimota om van start te gaan in het World Superbike kampioenschap.<br /> <br /> Direct na het bekend worden van dit heugelijke nieuws rezen de eerste vragen op over de homologatie van de nieuwe Bimota BB3, de machine die afgelopen najaar voor het eerst aan het publiek werd gepresenteerd tijdens de EICMA in Milaan, waarvan de productie nog niet eens opgestart is en de op de Italiaanse beurs getoonde machine toen slechts de enige motor was die de kleine Italiaanse motoren fabrikant geproduceerd had.<br /> <br /> <strong> Homologatie</strong></p> <p>Voor deelname aan het World Superbike kampioenschap dient de machine die ingezet wordt gehomologeerd te worden volgens de door de FIM gehanteerde regels. Volgens deze richtlijnen dient Bimota ten tijde van de homologatie 125 machines geproduceerd te hebben, moeten er 500 stuks voor 1 juli 2014 gereed zijn, 1000 stuks voor 01 januari 2015 en moeten er zelfs 2000 motorfietsen van de band gerold zijn voor 01 januari 2016. </p> <p><br /> </p> <p><strong>Huidige situatie </strong></p> <p>Batta rekent vanaf de bekendmaking van zijn samenwerking met Bimota wel op enig begrip van de FIM, een reglementswijziging en medewerking van Dorna – de organisator van het World Superbike kampioenschap. Volgens eigen zeggen denkt Batta dat Bimota in staat zal zijn om voor het einde van het jaar ongeveer 300 motoren te kunnen produceren, en gaat hij er vooralsnog vanuit dat dit aantal voldoende zal zijn voor de beslissende instanties om groen licht te krijgen. Veel wegrace insiders betwijfelen dit, iets dat ook geld voor het aantal van 300 te produceren motoren voor het einde van het jaar – zo gaf Benny Wilbers onlangs in de Duitse media nog aan dat het maximaal aantal te produceren Bimota BB3 motoren zeker niet boven de 150 stuks per jaar uit gaat komen.</p>
<p><strong>FIM</strong></p> <p>Ongeveer een maand geleden kwam de FIM al met een officiële statement omtrent de komst van Bimota naar het World Superbike kampioenschap en de huidige homologatie procedure.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>„De FIM verwelkomt nieuwe fabrikanten van motorfietsen die willen deelnemen aan één of meer wereldkampioenschappen die onder verantwoording van de FIM worden verreden. Wat betreft de deelname aan het FIM Superbike World Championship zijn er regels en voorschriften waar aan moet worden voldaan en die nageleefd dienen te worden. Wat betreft het vereiste minimale aantal geproduceerde eenheden die nodig zijn om de homologatie te verkrijgen, deze worden periodiek beoordeeld om het parallel te laten lopen aan de motorfiets markt. Ter illustratie, de FIM en de Superbike Commissie hebben in het verleden de minimale hoeveelheden van motorfietsen die moeten worden geproduceerd om deel te mogen nemen als gevolg van de wereldwijde economische marktsituatie aangepast. Een dergelijke verandering is voor het eerst toegepast in 2009, een andere wijziging in het reglement is aangebracht als gevolg van de marktsituatie in 2012 toen de markt van sportieve motoren opnieuw zorgelijk was. Er zijn op dit moment opnieuw besprekingen in de Superbike Commissie om de aantallen opnieuw te wijzigen.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>Inmiddels is het eerste World Superbike evenement van het seizoen op het circuit van Phillip Island verreden, echter wel zonder Team Bimota Alstare Racing en is er nog steeds geen officiële mededeling geweest omtrent deze kwestie. </p> <p><br /> </p> <p>Tijdens het raceweekend in Australië werd er wel druk vergaderd over de mogelijkheden om Francis Batta en zijn Team Alstare Bimota Racing met de Bimota BB3 machine deel te kunnen laten nemen aan het kampioenschap. Ondanks dat er nog geen officieel statement door de FIM is vrijgegeven heeft het er alle schijn van dat het Team Alstare Bimota Racing tijdens de eerstvolgende ronde van het kampioenschap op Motorland Aragon van de partij zal zijn met Ayrton Badovini en Christian Iddon. </p> <p><br /> </p> <p>Zo zouden de FIM en Dorna een uitzonderingspositie willen maken voor de Bimota BB3 machine. De Italiaanse motoren fabrikant krijgt volgens de laatste onofficiële berichten vier maanden de tijd om de eerste 125 Bimota BB3 motoren te produceren. Tijdens deze periode zullen de coureurs geen WK punten krijgen als men bij de eerste vijftien weet te eindigen. Blijkt na vier maanden niet voldaan te zijn aan de eis van minimaal 125 geproduceerde motoren dan wordt de Bimota BB3 en het Team Alstare Racing uitgesloten van verdere deelname aan het kampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>Wordt vervolgd…..</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>