De onvoorstelbare comeback van Aprilia rijder Max Biaggi in de tweede race op Phillip Island doet vermoeden dat de Italiaan de gedoodverfde favoriet is voor de wereldtitel.
De eerste twee overwinningen van het 2012 World Superbike seizoen werden verdeeld tussen Ducati en Aprilia maar tot een directe confrontatie bleef het uit. Max Biaggi wist op zijn Aprilia de eerste race te winnen terwijl Carlos Checa zijn wonden lag te likken na een stevige highsider. Checa mocht vervolgens de tweede race op zijn naam schrijven terwijl achter hem Biaggi, na een klein tikje in de eerste bocht, vanaf de laatste plaats naar de tweede plek wist te komen.<br /> <br /> De snelheid van de RSV4 deed velen verbazen want Biaggi, die op het rechte stuk 15 km/u sneller was dan de Ducati’s, haalde zonder al te veel problemen de ene na de andere rijder in, pas tegen het einde van race zorgde Kawasaki rijder Tom Sykes nog voor wat tegengas waardoor Biaggi vijf ronden vast zat achter de Brit. Wellicht had de wereldkampioen van 2010 zonder dat oponthoud nog dichter bij Checa kunnen komen dan de 5,7s die nu tussen de Spanjaard en de Italiaan zat.<br /> <br /> Of het zonder het oponthoud daadwerkelijk tot een gevecht was gekomen blijft koffiedik kijken, feit is dat vanaf het moment dat Biaggi de tweede plaats over had genomen dat de voorsprong van Checa in drie ronden terugliep van 8,821s naar 5,707s op de streep maar daar moet bij gezegd worden dat Checa het gas in de laatste ronden wel wat terugdraaide.
Een directe confrontatie bleef dus uit tussen de twee routiniers maar het gemak waarmee Biaggi naar voren kwam baart Althea Ducati eigenaar Genesio Bevilacqua toch wel aardig wat zorgen, te meer omdat de Ducati’s vanwege de goede prestaties in 2011 nu 6 kg zwaarder moeten wegen dan vorig jaar.<br /> <blockquote>“Ik was teleurgesteld om te zien dat er rijders vanaf de laatste positie nog tweede kunnen worden terwijl wij ‘voor straf’ 6 kg extra aan boord hebben gekregen. Het zal moeilijk worden om dat te kunnen overbruggen, zelfs met een rijder van het kaliber van Carlos,” vertelde Bevilacqua.<br /> </blockquote>Van de kant van Aprilia klinken natuurlijk andere verhalen. Gigi Dall’Igna heeft nog steeds kritiek op het technisch reglement met betrekking tot het racen van 1200cc tweecilinder machines tegen 1000cc viercilinder machines. De Aprilia man ziet de handicap van zes kilo’s dan ook als een grap en verwacht dat Checa nog steeds de te kloppen man zal zijn voor de titel.<br /> <br /> Een andere vinger wordt gewezen naar de Pirelli banden, de nieuwe generatie banden zouden op dit moment beter passen bij het karakter van de viercilinders dan bij de tweecilinders, vooral op een circuit als Phillip Island met zijn vele snelle linkerbochten.<br /> <br /> <p> Over drie weken wordt er gereden op Imola en daar zullen we kunnen zien of Biaggi dit jaar echt zo sterk is of dat Checa en het Althea Team of de andere teams toch nog een antwoord hebben op de snelle Aprilia.</p> <p> </p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FSuperbikes%2Faprilia-dit-jaar-te-sterk-voor-ducati-%2Ftabid%2F100%2FiNews_ID%2F28909%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80"></iframe>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…