De afgelopen dagen werd er op Jerez getest door een aantal World Superbike en World Supersport teams. Voor het Althea BMW Racing Team en het Puccetti Kawasaki team was het de eerste test in de voorbereiding op het seizoen 2016. Beide teams spraken na afloop hun tevredenheid uit omtrent de geboekte progressie.
<p>In de voorbereiding op het seizoen 2016 werd er, onder koele maar zonnige omstandigheden, op maandag en dinsdag voor het eerst getest door het Althea BMW Racing Team (WSBK) en het Puccetti Kawasaki Racing Team (WSS). </p> <p><br /> </p> <p>Beide teams kennen een klasse debutant binnen hun gelederen. Bij Althea BMW is dat Markus Reiterberger en bij Pucetti Kawasaki is dat Randy Krummenacher. Reiterberger heeft “2015 Rookie of the Year, Jordi Torres als teamgenoot en voor Krummenacher geldt dat hij in 2016 zal moeten opboksen tegen de wereldkampioen Kenan Sofuoglu als teamgenoot.</p> <p><br /> </p> <p>Natuurlijk zijn de beide nieuwkomers geen groentjes in het vak. Reiterberger is tweevoudig en regerend Superbike-IDM kampioen en heeft in 2015 middels wildcards al deelgenomen aan een tweetal WSBK evenementen. Krummenacher heeft er een tiental seizoenen opzitten in het MotoGP circus als rijder in de 125cc en Moto2 klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Het was tijdens de test op Jerez interessant om te zien hoe beide nieuwkomers zich zouden verhouden met hun teamgenoten en de rest van de aanwezige concurrentie. Beiden zijn met meer en minder glans geslaagd.</p> <p><br /> </p> <p>Meer glans was er voor Markus Reiterberger. De jonge Duitser hield nagenoeg gelijke tred met Rea en Sykes en dat was op zijn minst een verrassing te noemen. Reiterberger was daarnaast ook duidelijk sneller dan teamgenoot Torres. Het is altijd moeilijk in te schatten wat de waarde is van een dergelijke prestatie omdat de omstandigheden voor beide rijders nog al verschilden.</p> <p><br /> </p> <p>Reiterberger heeft inmiddels de nodige ervaring met BMW en reed tijdens deze test met de motor waarop hij ook reed tijdensd de WSBK evenementen van Misano en Magny-Cours. Torres kreeg voor de Jerez test een door Althea nieuw opgebouwde BMW ter beschikking. Deze test was voor Torres überhaupt de eerste kennismaking met het Duitse merk.</p> <p><br /> </p> <p>Beiden zijn tijdens de test op zoek gegaan naar een goede basis die moet dienen voor de verdere ontwikkeling van de Beierse machines. Hoewel de rondetijden niet het allerbelangrijkste waren konden beide rijders goed mee in het tempo van Rea en Sykes en dat is bemoedigend voor de Italiaans/Duitse combi.</p> <p><br /> </p> <p>Het team heeft overigens ook nog een Nederlands tintje in de persoon van Jan Witteveen die als technisch directeur de coördinatie verzorgd tussen de Duitse fabrieks- en Italiaanse teamingenieurs. Witteveen gaf na afloop van de test aan dat hij bijzonder tevreden was over de samenwerking tussen de ingenieurs en dat er samen een solide basis set-up is gevonden waarmee men verder kan in de ontwikkeling.</p> <p><br /> </p> <p>Markus Reiterberger was uiteraard blij met het feit dat hij zo dicht bij de Kawasaki’s had weten te komen:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik ben blij met de resultaten van deze test. Ik heb goed kunnen werken met het hele team. Ik was tijdens de tweede dag heel snel. We hebben echter nog veel werk te doen op diverse vlakken om competitief te worden. Ik hoop dat ik tijdens de volgende test op Vallelunga opnieuw enkele stappen kan zetten in de goede richting. Ik kan nauwelijks wachten om weer op de motor te stappen.”</p> </blockquote>
<p>Jordi Torres was iets gematigder in zijn uitlatingen:</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"In zijn algemeenheid kan ik zeggen dat het goed gegaan is. We hebben een hoop werk verzet. We hadden aan het begin van de test wat probleempjes maar hebben die op kunnen lossen. Omdat we met een nieuwe motor werken wil dat zeggen dat we op de goede weg zijn. We hebben nog veel werk te doen maar we zullen snel competitief zijn. Voor mijzelf wil ik er alles aan doen om te leren rijden met deze motor want die is totaal verschillend van de motoren waarmee ik tot nu toe gereden heb.”</p> </blockquote> <div><br /> </div> Binnen het Puccetti Kawasaki Racing Team dat in 2016 uitkomt in de WSS600 klasse was het ook de eerste kennismaking met de 2016 Kawasaki ZX-6R. Regerend wereldkampioen Kenan Sofuoglu kreeg tijdens deze test gezelschap van zijn nieuwe teamgenoot en debutant in deze klasse, Randy Krummmenacher. <p><br /> </p> <p>Sofuoglu was tijdens deze test supersnel en kwam tot een ronde van 1’43.009. Sofuoglu was daarmee ruim een halve seconde sneller dan zijn poletijd tijdens het raceweekend op dit circuit in september.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"De afgelopen twee dagen hebben we hard gewerkt met een positief resultaat. Ik heb grote veranderingen laten aanbrengen aan de motor waarin andere vering zit. Ik heb echter wel een ronderecord kunnen rijden dus dat zit allemaal wel goed. De motor is sterk verbeterd en na twee dagen was ook de racesimulatie goed, snel en constant. Dit was een hele positieve test en daarom ga ik nu met een lekker gevoel de winter in. Mijn snelste ronde was een halve seconde sneller dan mijn poletijd in september en dat met dezelfde banden. We hebben diverse dingen geprobeerd en ze pakten bijna allemaal goed uit. Kortom, het was een hele goede test voor het hele team.”</p> <p><br /> </p> </blockquote> <div><br /> </div> Zijn nieuwbakken teamgenoot kon daar uiteraard niet aan tippen maar bleef met 1’43.639 ook geen mijlen achter bij de Turk. Krummenacher was met deze tijd in elk geval een stuk sneller dan hij in mei op dit circuit was tijdens de kwalificatietraining voor de Moto2 race. De Zwitser kan daarmee zeker spreken van een verdienstelijk debuut in de WSS600 klasse. <p><br /> </p> <p>Krummenacher was prettig verrast door zijn machine en de Pirelli banden en is overtuigd van het feit dat hij nog beter kan naarmate hij meer ervaring krijgt met de banden.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“In zijn algemeenheid was het een heel positieve test. Ik heb tijdens de tweede dag voor het eerst kennis gemaakt met de raceband en ik was verrast door de hoeveelheid grip die ik daarmee had. Ik heb er absoluut nog niet het maximale uit kunnen halen omdat ik nog steeds op zoek ben naar de grens. Ik ben er zeker van dat ik de volgende keer, met meer ervaring, mijn rondetijden nog kan aanscherpen. Ik heb fijn samengewerkt met Kenan en dat is uiteraard goed. We hebben nog veel werk te doen en gaan er keihard tegenaan. Het was nog maar mijn eerste test maar ik heb het gevoel dat ik op het juiste moment op de juiste plaats ben. Ik mis het verleden in elk geval geenszins.”</p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span> <p><span style="font-family: arial;">Het testen op Jerez gaat nog vrolijk verder. Woensdag, donderdag en vrijdag testen er een aantal MotoGP teams in combinatie met WSBK teams. Hierbij ook het Ten Kate Racing Team waarbij Michael van der Mark en Nicky Hayden verder kunnen werken aan de ontwikkeling van de 2016 Honda Fireblade.</span></p> <p><span style="font-family: arial;"><br /> </span></p> <p><span style="font-family: arial;"><br /> </span></p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…