Na de regen, die in de vroege ochtend gevallen was, traden de rijders van de Superstock 1000 klasse op de half natte, half droge baan van het Ricardo Tormo Circuit in Valencia aan voor hun eerste race van het seizoen.
Alessandro Polita wacht geconcentreerd het startsein af
Tijdens de kwalificatietrainingen ging de strijd vooral tussen Ivan Silva (Luis dÕAntin), Alessandro Polita (Celani Team Suzuki Italia), Luca Scassa (Team EVR Corse Ormeni Racing) en Ayrton Badovini (Biassono Racing Team). Deze vier heren vertrokken vandaag dan ook vanaf de eerst startrij.
Van de voorste rij was het Polita, die goed weg kwam. De Italiaan ging als eerste de eerste bocht in, gevolgd door zijn teamgenoot Loic Napoleone, die vanaf de 10e positie op de grid een wereldstart maakte en poleman Silva achter zich liet. Scassa had een slechte start en moest voorlopig genoegen nemen met een 7e positie in de wedstrijd.
Bij de eerste doorkomst was het Polita die het veld leidde. Vooralsnog bleef het veld dicht bij elkaar. In de loop van de tweede ronde ontstond er een groepje, bestaande uit Polita, Napoleone en Alex Martinez (Team PMS Corse) dat een klein gaatje sloeg. De van de eerste startrij vertrokken Badovini en Silva probeerden aansluiting met het trio te krijgen, wat lukte toen Napoleone de grindbak in ging. Hij kon zijn race wel vervolgen, maar Silva profiteerde van het incident en nam de leiding over van Polita, waarna de Spanjaard en de Italiaan gezamenlijk aan de rest van het veld probeerden te ontsnappen.
Polita en Silva waren inmiddels in een hevige strijd gewikkeld om de leiding in de wedstrijd. Polita leidde, met Silva in zijn kielzog en ondanks het feit dat zij erg druk met elkaar waren slaagden zij er toch in om hun voorsprong te vergroten, terwijl de op de 3e positie rijdende Badovini alles uit de kast haalde om te kunnen volgen. Silva legde Polita zwaar onder druk en pushte misschien af en toe wel wat te veel, gezien het feit dat hij op een bepaald moment vol over de kirb stones denderde en zijn machine nog maar net onder controle kon houden. Maar als een pitbull bleef de Spanjaard de Italiaan achtervolgen.
Alessandro Polita sterkste man op het compacte Ricardo Tormo circuit
Intussen deed Scassa verwoede pogingen om zijn slechte start goed te maken. Hij reed in de 8e ronde de snelste ronde, maar moest voorlopig toch nog genoegen nemen met een 7e positie in de wedstrijd. Toen hij in de ronde daarna weer de snelste was leverde hem dat twee posities winst op.
Voorin had Silva met een prachtige inhaalmanoeuvre binnendoor de leiding overgenomen van Polita en stukje bij beetje vergrootte het duo de afstand tussen hen en de nummer 3 in de wedstrijd, Badovini. Silva een klein gaatje te kunnen slaan ten opzichte van Polita, maar door een klein foutje kon Polita hem passeren en was het weer Silva die moest volgen.
Bij het ingaan van de laatste ronde kwam Polita als eerste door. De afstand tot Silva was gegroeid tot viertiende van een seconde. Echter, Silva kon deze al snel teniet doen en hij was duidelijk zoekende naar een passeermogelijkheid. Hij deed nog een laatste verwoede poging om buitenom te gaan, maar Polita hield de deur dicht en kon zijn voorsprong tot het eind van de wedstrijd vasthouden. De Italiaan werd hiermee winnaar van de eerste Superstock 1000 race van het seizoen 2006. Op het podium werd hij vergezeld door Silva en Badovini.
Onze landgenoot Allard Kerkhoven (Oliveira Suzuki), gestart vanaf een 33e positie op de grid had zich weten op te werken naar een 22e plaats, terwijl Leon Bovee (Piet Geluk Racing), die zich gisteren als 32e kwalificeerde als 35e over de eindstreep kwam.
coureur | team | merk | totaal | rd | |
1 | Celani Suzuki Italia. | 22’04.712 | 13 | ||
2 | D’Antin MotoGP. | 22’05.015 | 13 | ||
3 | Biassono – Unionbike. | 22’08.463 | 13 | ||
4 | RG Team. | 22’10.130 | 13 | ||
5 | EVR Corse Ormeni Racing. | 22’10.441 | 13 | ||
6 | PSG-1 Kawasaki Corse. | 22’14.002 | 13 | ||
7 | EMS Racing. | 22’14.121 | 13 | ||
8 | Yamaha Team Italia. | 22’14.855 | 13 | ||
9 | PMS Corse. | 22’14.861 | 13 | ||
10 | PMS Corse. | 22’17.840 | 13 | ||
11 | Umbria Bike. | 22’22.714 | 13 | ||
12 | MS Racing. | 22’29.788 | 13 | ||
13 | T.C.M. Team Cruciani Moto. | 22’32.622 | 13 | ||
14 | Lightspeed Kawasaki Supp.. | 22’34.602 | 13 | ||
15 | Team Trasimeno. | 22’34.695 | 13 | ||
16 | Beowulf Motorsport.com. | 22’48.582 | 13 | ||
17 | Yohann Motor Sport. | 22’52.868 | 13 | ||
18 | 44 Racing Team. | 22’58.306 | 13 | ||
19 | MD Team Jerman. | 23’00.578 | 13 | ||
20 | EVR Corse Ormeni Racing. | 23’02.277 | 13 | ||
21 | Alapont Competition. | 23’02.587 | 13 | ||
22 | Oliveira Suzuki. | 23’11.880 | 13 | ||
23 | Azione Corse. | 23’13.048 | 13 | ||
24 | Autophone Racing. | 23’20.323 | 13 | ||
25 | TKR Suzuki Switzerland. | 23’20.782 | 13 | ||
26 | Team Trasimeno. | 23’26.758 | 13 | ||
27 | Racing Dirk Van Mol. | 23’27.894 | 13 | ||
28 | SRC Racing. | 23’30.764 | 13 | ||
29 | D’Antin MotoGP. | 22’29.261 | 12 | ||
30 | Celani Suzuki Italia. | 19’47.608 | 11 | ||
31 | Unionbike GiMotosports. | 19’51.036 | 11 | ||
32 | Solli Racing. | 15’00.236 | 8 | ||
33 | MS Racing. | 10’28.160 | 6 | ||
34 | Ticino Hosting Badan Team. | 11’24.359 | 6 | ||
35 | Piet Geluk Racing. | 11’28.899 | 6 | ||
36 | EMS Racing. | 7’16.861 | 4 | ||
37 | Unionbike GiMotosports. |
Verslag: Monique Kramer; monique@racesport.nl
Tijden: Joop Iedema: joop@racesport.nl