Home Algemeen Wat gaat er met het AMA Superbike gebeuren?

Wat gaat er met het AMA Superbike gebeuren?

0

Het rommelt in het AMA en flink ook. De Amerikaanse Superbike races hebben een nieuwe promotor gekregen en die hebben besloten het kampioenschap flink op de schop te gooien en daar is niet iedereen even blij mee.

In maart van dit jaar werd bekend dat de Daytona Motorsports Group (DMG) de rechten heeft overgenomen van het AMA Superbike en dat heeft sindsdien voor veel ophef en de nodige protesten gezorgd met als resultaat nog meer onduidelijkheid.

De DMG besloot namelijk het kampioenschap flink op de schop te gooien en kondigde in eerste instantie een Daytona Superbike klasse en een LiterBike (1000cc) klasse aan. De Daytona Superbike klasse zou de hoofdklasse worden en was te vergelijken met de huidige Formula Xtreme (600cc) klasse waarbij ook nog eens het nodige aan de reglementen zou worden veranderd zoals bijvoorbeeld een pk/gewicht verhouding – naar verluidt 3 Lbs (ca 1,5kg) per pk. Er zou tevens met een merk banden gereden gaan worden en de ECU zou regelmatig omgewisseld kunnen worden. Wijzigingen waarmee in ieder geval Honda en Suzuki niet akkoord gingen.

De gemoederen liepen hoog op en het kwam zelfs zover dat de verzamelde Amerikaanse motorindustrie (Motorcycle Industry Council – MIC) dreigde met een concurrerend kampioenschap. DMG deed vervolgens water bij de wijn om de fabrikanten tegemoet te komen en stelde voor om ook een fabrieks Superbike klasse te laten rijden. Die klasse lijkt er nu toch niet te komen want met het verstrijken van de deadline bleek geen enkele Japanse fabrikant zich te hebben ingeschreven voor die klasse en dat is opvallend aangezien deze fabrikanten juist een klasse wilde die te vergelijken was met het WK Superbike.

DMG probeerde het wiel dus opnieuw uit te vinden terwijl ze eigenlijk simpelweg het huidige reglement op een lijn hadden kunnen trekken met die in het WK Superbike en daarmee zo goed als alle partijen tevreden hadden kunnen stemmen. Suzuki gaat in ieder geval niet in zee met DMG terwijl Honda geneigd is Suzuki te volgen als er inderdaad een rivaliserend kampioenschap komt. Kawasaki neemt nog een neutrale positie in terwijl Yamaha en Ducati geen probleem lijken te hebben met DMG.

De dreiging van een rivaliserend kampioenschap hangt nu dus als een zwaard van Damocles boven het bestaande AMA kampioenschap. Mat Mladin liet afgelopen week namelijk weten volgend seizoen op een Superbike te zullen rijden en aangezien dat niet in het door DMG georganiseerde kampioenschap zal zijn lijkt het aannemelijk dat dat dus in het door MIC georganiseerde kampioenschap zal zijn.

Wordt vervolgd …