Helaas stond afgelopen weekend het laatste raceweekend van het seizoen 2015 alweer op de kalender. Jammer, maar ook aan dit seizoen is weer een einde gekomen.
Het beloofde een zeer spannend weekend te worden. Jaco moest en zou er alles aan doen om zijn vierde positie binnen het kampioenschap van de Supercup 1000 klasse te behouden. Na een beroerde en grieperige week had Jaco vrijdag de mogelijkheid om te kunnen trainen. Zaterdag stond er een sponsordag op het programma. Helaas kreeg deze dag een andere wending en werd er maar één race verreden.<br /> <br /> Vorige week heeft Jaco ongeveer de hele week ziek op bed gelegen. Zelfs een ziekenhuis bezoek bleek noodzaak. Met de halve apotheek op zak vertrok hij vrijdagochtend voor het laatste keer dit seizoen richting het circuit van Assen. In de middag stonden drie sessies gepland om te trainen. De eerste sessie was maar van korte duur omdat de uitlaat van de Yamaha R1 los zat. Dit moest verholpen worden en hierdoor kon hij niet meer verder rijden. De tweede sessie gebeurde dit nogmaals. In de tussentijd is de uitlaat goed vastgezet en heeft Jaco de laatste sessie lekker kunnen rijden. Het gevoel was goed. <br /> <br /> Zaterdagmorgen werden we ontwaakt door een warm zonnetje. Het beloofde een prachtige dag te worden. Rond de klok van tien uur gingen de jongens van de supercup 1000 de baan op voor hun eerste kwalificatie. Jaco kon lekker meekomen en had na twee ronden al de vierde tijd te pakken. Na een ronde of vier werd het een rode vlag-situatie. Alle coureurs kwamen binnen, op één na. Teus Oskam was niet binnen gekomen. Een rode vlag-situatie gebeurd wel vaker, het gebeurt bijvoorbeeld ook al als er olie op de baan ligt, niemand gaat uit van iets ergs. Na twintig minuten was er nog niks bekend, niemand wilde er iets over kwijt. Er gingen al geruchten rond over het paddock maar het zal toch niet denk je dan… Even later werd iedereen naar boven geroepen richting het mediacenter, met lood in onze schoenen ging het gehele Gema/R2 project racingteam de trap op. Een enorme stilte valt, met moeite krijgt Hennie Lentink van het CRT de woorden uit zijn mond; er heeft die ochtend een noodlottig ongeval plaatsgevonden. Teus Oskam is tijdens de kwalificatie van de Supercup 1000 om het leven gekomen. Gestorven in het harnas… <p><br /> </p> <p>Na een overleg tussen rijders en de organisatie is er besloten om maar één race te rijden in plaats van twee en het Cupfeest van die avond is afgezegd. De kwalificaties werden niet hervat, een ieder kon starten vanaf zijn positie in het klassement. Begin van de middag stond er wel een korte warm-up gepland om er weer even in te komen. Hoe raar het ook is, de dag gaat gewoon weer verder. Na de warm-up stond er een geheel verzorgd buffet klaar dat met veel zorg is bereid door Fred en Susanna van FDP schoonmaak-en bedrijfsdiensten uit Harderwijk. </p>
<p>Rond de klok van vier uur ging Jaco van start. Jaco zat er direct goed bij en ging als derde door de eerste bocht. Al gauw gingen de BMW-coureurs Verploegen en Rolfes er als een speer vandoor. Rolfes die immers vocht voor de titel. Na een aantal ronden stond Jaco op de vijfde positie met Druijff en Luimstra voor zich. Even leek het alsof Luimstra een kleine voorsprong had, Jaco liet dit niet gebeuren en ging als eerste Druijff voorbij. Niet veel later kon ook Luimstra ingehaald worden en stond Jaco op de derde positie. Jaco moest en zou als derde over de finish komen, alleen op deze manier kon hij zijn vierde positie in het kampioenschap verdedigen. Na maar negen ronde kwam Jaco als derde over de finish, wat een opluchting!</p> <p><br /> </p> <p>Ook heeft hij weer zijn persoonlijk record verbroken met een tijd van maar liefst 1.41.8!!! </p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Voor het eerst onder de 1.42 gekomen, de laatste race geëindigd op het podium en toch nog vierde geworden overall en dat met een standaard motorfiets, mijn weekend kan niet meer stuk”. Aldus een zeer tevreden Jaco Boonen. </p> <p><br /> </p> </blockquote> <p>We willen iedereen ontzettend bedanken voor alle steun op wat voor manier dan ook. Zonder jullie was dit alles niet mogelijk. De aankomende maanden gaan we ons bezighouden met de voorbereidingen voor het seizoen van 2016.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…