Home Teams Verploegen maakt DNF goed met 2e plaats

Verploegen maakt DNF goed met 2e plaats

0

Op een zonovergoten circuit de Hockenheim ring stonden in het weekend van 29 en 30 augustus jongstleden wedstrijd nummer 8 en 9 op het programma in het NK Supercup 1000. Voor Mervyn Verploegen een eerste kennismaking, in wedstrijdverband, met dit fameuze circuit in Duitsland.

Op de zaterdag stonden een vrije training en kwalificatie op het tijdschema, Mervyn hierover: <p >&nbsp; <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p>&nbsp;&ldquo;In juli hebben we wel twee dagen getraind op dit circuit maar dat was met een andere lay-out. Ik wist dus niet zo goed hoe ik er voor zou staan. In de vrije training voelde de BMW S1000 RR meteen goed aan, de set-up was prima. In overleg met het team besloten we om de eerste kwalificatie met gebruikte banden te rijden. Omdat deze kwalificatie midden op de dag werd verreden en tweede kwalificatie op zondagmorgen zou zijn. De weersomstandigheden zouden dan veel beter zijn. Een beetje zon is prima maar asfalt temperaturen van ver boven de 45 &deg;C is funest voor de grip. Met een voorlopige tweede startplek ben ik dan ook meer dan tevreden.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p> </blockquote> </p> <p>De tweede kwalificatie wordt dus op de zondagmorgen gereden onder prima omstandigheden, Mervyn hierover:&nbsp;</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p>&ldquo;Ik wilde als eerste de baan op om zo wat vrije ruimte voor mezelf te hebben. We rijden dit weekend in een combinatie klasse met de ProCup 1000 waardoor er best grote verschillen in rondetijd zijn. De tactiek pakte prima uit en met de nieuwe Pirelli banden kon ik al snel een hele goede tijd neerzetten. Uiteindelijk pak ik de pole position met ruim een halve seconde voorsprong op de nummer twee. Prima uitgangspositie voor de twee wedstrijden.&rdquo;</p> <p><br /> </p> <p> </blockquote> </p> <p> In het kampioenschap staat Mervyn op een behoorlijke achterstand maar met nog vier wedstrijden te gaan is er nog veel mogelijk. Te beginnen met de eerste wedstrijd op de Hockenheim ring, Mervyn hierover:&nbsp;</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p>&ldquo;Mijn start is prima, duik als eerste de bocht in en kan meteen een klein gaatje slaan. De temperatuur van het asfalt is boven de 50 &deg;C maar we hebben van V Racing de perfecte Pirelli band gekregen. Ik kan er zelfs harder mee rond dan in de kwalificatie. In de derde ronde klok ik een 01:30,6 de snelste rondetijd van het hele weekend. Mijn voorsprong op de nummer twee is al opgelopen tot drie seconden. Met het ingaan van de vijfde ronde gaat het toch mis, ik stuur iets te vroeg de eerste bocht in en raak met de voorkant de curbstone. Ik ben de BMW meteen kwijt en belandt in de grindbak. Ik kan wel door het grind zakken van ellende, de schade valt reuze mee maar weer een nul score. Het overkomt me dit seizoen te vaak, het is de derde keer dat ik geen punten scoor door een valpartij. In potentie ben ik denk ik &eacute;&eacute;n van de snelste OW Cuppers maar als je zo vaak niet over de finish komt wordt je geen kampioen. Terug in de pitbox zie ik het even helemaal niet meer zitten en daalt de sfeer tot onder het vriespunt.&rdquo;&nbsp;</p> <p> </blockquote></p>

Het van Laar Lasbenodigheden Race Team heeft de BMW S1000 RR snel klaar voor de tweede wedstrijd. Maar het meeste werk zit hem in het opkrikken van het moraal, en dat lukt. Want ondanks de enorme domper is de tweede wedstrijd de uitgelezen kans om het beschadigde blazoen weer op te poetsen, Mervyn hierover:&nbsp; <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;We hebben met het team even bij elkaar gezeten en dat was goed voor mijn gemoedstoestand. Het gaf met het vertrouwen om iets moois te maken van de tweede wedstrijd. Vanaf mijn pole position duik ik weer als eerste de bocht maar bij de tweede bocht verrem ik me een beetje en komt Nelson Rolfes binnendoor. Ik kan hem makkelijk volgen ook omdat het tempo wat lager ligt dan in wedstrijd &eacute;&eacute;n. Halverwege de wedstrijd is onze voorsprong al opgelopen tot meer dan tien seconden. Door een klein foutje van mezelf raak ik de aansluiting met Nelson kwijt. Ik kies eieren voor mijn geld en laat het tempo wat zakken. Eigenlijk zit dat helemaal niet in mijn karakter. Normaal gesproken zou ik alles op alles zetten om er bij te blijven. Ik besef me dat een tweede plaats het hoogst haalbare is voor nu en rijd de wedstrijd gecontroleerd uit. Natuurlijk nog steeds een prima prestatie maar niet dat wat ik er vooraf van verwacht had.&rdquo;</p> <p><br /> </p> </blockquote> <p> Zo wordt het weekend alsnog goed afgesloten al blijft het met een nare nasmaak. Op 3 oktober aanstaande is het alweer de seizoensafsluiter. Helaas niet om te strijden voor het kampioenschap maar natuurlijk wel voor de dag prijzen. Hopelijk vinden jullie net als voorgaande seizoenen weer masaal de weg naar het TT circuit van Assen, tot dan…</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>