Na in 2009 op de motor 17e te zijn geworden in zijn eerste ‘Dakar’ probeerde Jurgen van den Goorbergh het dit jaar in een Buggy. Het succes was de voormalig Grand Prix coureur niet gegund want Van den Goorbergh kwam door mechanische problemen niet verder dan de derde etappe.
Na de teleurstelling van het afgelasten van de Dakar van 2008 wist voormalig Grand Prix en World Supersport coureur Jurgen van den Goorbergh in 2009 op een Honda een mooie 17e plaats te behalen bij de motoren waarmee hij de op een na snelste rookie was. De Dakar, die in Argentinië en Chili werd verreden, smaakte naar meer maar nu wilde van den Goorbergh het met een lichtgewicht buggy proberen.
De lichte wagens moesten wat aangepast worden voor de Dakar maar eenmaal gekeurd kregen de lichte vierwielers het groene licht om van start te gaan, echter vanaf het begin van de rally kende de Bredanaar problemen. In de eerste etappe ging het al mis met de aandrijfas terwijl er nog 100 km te gaan waren. Als een Willy Wortel wist de coureur uit Breda een oplossing te vinden en alsnog het bivak te bereiken.
Ook de tweede etappe liep niet op rolletjes doordat een bout bij de dynamo was afgebroken. Hier heeft Van den Goorbergh de bout vast weten te zetten middels wat tierips om vervolgens de rest van de proef lekker te kunnen rijden.
In de derde etappe kreeg de Nederlander problemen met zijn assen, na er al een paar vervangen te hebben en er geen meer over te hebben kwam de oud Grand Prix rijder niet meer door het mulle zand en moest hij de proef afbreken en via de normale weg het bivak opzoeken en aangezien dat niet de manier is om de Dakar te rijden was het einde wedstrijd.
"Het rijden – wanneer ik kan rijden – is fantastisch en echt genieten. De manier waarop de buggy te handelen is, de omgeving, de route, werkelijk, allemaal top. Alleen samen wil het niet zo werken," vertelde een toch wel wat balende van den Goorbergh op zijn eigen website.