Categories: Algemeen

Uniek motorevenement trekt duizenden toeschouwers

Jaren geleden stond Tubbergen bekend als een echt motordorp. De internationale races op Tweede Pinksterdag trokken elkaar jaar weer vele duizenden toeschouwers. Dat Tubbergen ook dertig jaar naar dato nog steeds een motordorp is bleek onlangs wederom. Op maandag 9 juni stonden naar schatting zoÕn tienduizend toeschouwers rondom het nieuwe circuit op het bedrijventerrein ÔDe BoskampÕ. Op dit heuse stratencircuit werden die dag regelmatigheidswedstrijden gehouden voor historische racemotoren.

Onder werkelijk schitterende weersomstandigheden kwamen zoÕn 200 coureurs, vari‘rend in leeftijd van 18 tot 78 jaar, aan de start. Al tijdens de trainingen in de ochtenduren leek het erop dat de verwachtingen van de organisatie overtroffen zouden gaan worden. Vooraf werd gerekend op circa drieduizend toeschouwer en gehoopt op vijfduizend toeschouwers. Dat het er veel meer zouden worden had werkelijk niemand verwacht. Op het hoogtepunt van de dag werd het circuit door naar schatting circa tienduizend mensen omzoomd.

Deze duizenden mensen hebben die dag werkelijk hun ogen uitgekeken. Voor velen was het een hernieuwde kennismaking met de geur van ÔCastrolÕ en verbrand rubber. Uit de vele reactie die na afloop werden ontvangen heeft de organisatie af kunnen leiden dat men een evenement op poten heeft gezet dat zeker in de toekomst voor herhaling vatbaar is. Ook voor de coureurs werd het een dag om niet snel te vergeten. Ze keken hun ogen uit op de momenten dat ze door de JabŽ-bocht reden en daar enthousiast werden aangemoedigd en toegezwaaid met de programmaboekjes. De meeste rijders zijn dit niet gewend want doorgaans rijden zij hun rondjes op circuits waarbij ongeveer tweeduizend toeschouwers aanwezig zijn. De vraag van HMV-voorzitter Bert Boelens of de rijders bereid zijn om ook in 2004 weer naar Tubbergen te komen werd dan ook begroet met een daverend applaus.

De organisatoren waren na afloop van het evenement uitermate tevreden over de goede afloop van het evenement. Uiteraard vielen er enkele schoonheidsfoutjes te noteren, maar voor een organisatie die voor het eerst een dergelijk evenement heeft georganiseerd hadden ze hun zaakjes goed voor elkaar. Slechts een tweetal valpartijen viel er te noteren. EŽn van de ongelukkigen was voormalig Grand-Prix coureur Marcel AnkonŽ. Marcel is geen deelnemer aan de historische motorwedstrijden omdat zijn Suzuki ten eerste niet van Europese makelij is, maar ook omdat deze machine te jong is om deel te mogen nemen. Marcel reed in de pauzes tezamen met enkele andere rijders op voornamelijk MV AgustaÕs een aantal demonstratieronden. Op het rechte stuk voor de gemeentewerf trok Marcel zijn machine op ongelukkige wijze onderuit. Gelukkig doorstond hij de valpartij zonder verwondingen. Slechts een geschaafd pak en een beschadigde Suzuki zullen hem herinneren aan de valpartij. Tijdens de demonstratie reed ook Ernst Hiller enkele ronden over het circuit met een prachtige Norton Manx. Ernst Hiller heeft in de jaren vijftig en zestig veelvuldig deelgenomen aan de roemruchte races in Tubbergen waarbij hij ook enkele keren heeft gewonnen. De grote glimlach op zijn gezicht na afloop gaf aan dat ook hij heeft genoten.

Een aantal andere coureurs die vroeg in Tubbergen hebben gereden namen wel deel aan de wedstrijden. Nadat wethouder Huub Wenneger, een echte motorsportliefhebber, de opening van het evenement had verzorgd ging de 50 cc klasse van start met daarbij Aalt Toersen als deelnemer. Aalt reed zijn rondjes op een heuse GP Van Veen Kreidler uit het bouwjaar 1969. Aalt liet aan de toeschouwers zien dat hij het gas geven zeker nog niet is verleerd. In beide manches kwam hij als eerste over de finishstreep. Dat wil echter nog niet zeggen dat hij daarmee ook automatisch de eerste plaats heeft behaald. Bij een onder auspici‘n van de HMV georganiseerde wedstrijd gaat het erom dat de rijder zijn twee keer acht ronden zo regelmatig mogelijk aflegt. Dat Aalt Toersen ook die kunst beheerst bleek later tijdens de prijsuitreiking. Aalt was niet alleen de snelste man in zijn klasse, maar ook de meest regelmatige. In de 350 cc klasse verscheen Cas Swart aan de start met een Ducati. Gelegenheidsomroeper Werner Sauer werd er door een andere coureur op gewezen dat Cas vroeger 24 keer heeft deelgenomen aan de races in Tubbergen. Cas werd in de 350 cc klasse onder andere vergezeld door de Zwitser Werner Spinnler. Deze coureur die zowel inde 350 cc als in de 500 cc aan de start verscheen met een Norton Manx heeft ook vroeger al in Tubbergen gereden. Dat hij speciaal uit Zwitserland is gekomen om in Tubbergen te starten geeft aan welke magische klank Tubbergen nog steeds heeft voor de echte motorsportliefhebber.

Ook de vele regionale coureurs hadden de dag van hun leven. Initiatiefnemer van het evenement Gerhard Sauer ut Tubbergen reed zijn rondjes in de klasse 500 cc veteranen (coureurs ouder dan vijftig jaar) op een Norton Dominator. Helaas miste Gerhard op een haartje het podium. Hij finishte als vierde in zijn klasse. Ook de andere coureurs uit de gemeente Tubbergen vielen niet in de prijzen. Herman Wesselink, Bertus Peulken, en Joop oude Avenhuis, allen afkomstig uit Albergen, keerden desondanks met een tevreden gevoel huiswaarts. Voor veel coureurs is het meedoen en het genieten veel belangrijker dan het winnen. Voor Herman Wesselink was het een drukke dag. Op de momenten dat hij niet met zijn Ducati in het rond reed hanteerde hij vol enthousiasme de microfoon om het publiek van de nodige informatie te voorzien. Special aandacht van het publiek kreeg Lossenaar Louis Fogarin. Louis heeft inmiddels de respectabele leeftijd van 78 jaar bereikt. Ondanks dat rijdt hij nog elk evenement zijn rondjes op een van zijn twee Matchlessen.

Als laatste op het programma stonden de zijspannen. Vooraf werd reeds aan het publiek gemeld dat dit een wel heel spectaculaire klasse is. Niets bleek minder waar. De zijspannen, veelal echte buikschuivers, schotelden het publiek een prachtige show voor. Speciale aandacht kreeg daarbij het Duits/Nederlandse duo Horst Steinbring en Edwin van Lier. Edwin haalde halsbrekende capriolen uit om het zijspanwiel aan de grond te houden, terwijl Horst veelvuldig het publiek opjutte met zijn handbewegingen en zijn lachende gezicht. Dat deze show niet altijd ten koste hoeft te gaan van de regelmatigheid bleek tijdens de prijsuitreiking. Horst en Edwin werden de winnaars van de zijspanklasse!

De vele toeschouwers keerden na afloop van de races tevreden huiswaarts, allen ongetwijfeld reeds met de gedachten om de naam Tubbergen met dikke letters in de agenda bij Tweede Pinksterdag 2004 te zetten.

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

3 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago