Categories: Teams

Uitdagende seizoensopening voor Luttenbergs Racingteam

Na een uitstekend verlopen wintertest in Spanje en een drukbezochte teampresentatie stond voor hetÊVeldkampÊRacingteamÊHageveldÊop zaterdag 26 maart de eerste race op het programma in Assen, voor het Nederlands Kampioenschap OW Supercup 1000. Ê

Met onze nieuwe paddocktent, compleet met professionele systeemvloer en gereedschapskisten, en prachtig vormgegeven motor, was het team optimaal voorbereid voor een goed resultaat. Al op vrijdag bleek het echter geen makkelijk weekend te worden.&nbsp;<br /> <br /> Er was voor de testdag op vrijdag en de zaterdagochtend veel regen voorspeld. Hoewel er tijdens de banden- en veringtest in Spanje veel uitgeprobeerd was, was er nog geen meter gereden in de regen met deze compleet nieuwe setup. Het hogere vermogen, de Dunlop banden en de K-tec vering werden dus op vrijdagvoor het eerst aan de tand gevoeld op een natte baan, en gaven Jarco voldoende vertrouwen. Met een redelijke basissetting voor regenwerd de vrijdag goed afgesloten, hoewel we geen mogelijkheid hadden gehad op een droge baan te testen in Assen.&nbsp;<br /> <br /> Op zaterdag was de baan tijdens de eerste qualificatietraining nog steeds nat. Omdat er maar 15 minuten te rijden zijn, en er dus geen tijd is om bandente wisselen hoopten coureurs en monteurs op een droog spoor. Maar de baan bleek te nat, ondanks de zonnige omstandigheden. Na enkele valpartijen gezien te hebben en de rondetijden van de concurrentie nauwlettend in degaten gehouden te hebben werd besloten de Ten Kate Honda in de pitstraat te laten de eerste qualificatie, wetende dat de tweede qualificatie de baan droog zou zijn. Het nemen van een groot risico had dus heel weinig nut.<br /> <div><br /> </div>

Omdat de bochtensnelheid in Assen veel hoger ligt dan de banen waarop we trainen in Spanje, was het tijdens Q2 erg wennen voor Jarco. Hoewel de mannen van Dunlop Nederland en RR Motorsports er alles aan deden Jarco voldoende informatie en vertrouwen te geven in de nieuwe compounds bleek het in combinatie met de nieuwe vering nog lastig de motor goed af te stellen in slechts 1 sessie. Jarco voelde de motor steeds wijd lopen bij het uitkomen van de bochten. Inmiddelsbleek ook dat de concurrentie in de winter lang niet stil had gezeten. Dat belooft veel goeds voor de strijd in deze spectaculaire klasse komend seizoen, want er werd al erg hard gereden, vooral als je nagaat dat alle coureurs ook nog moesten wennen aan de verandereRuskenhoek-bocht. Met gemende gevoelens viel de 14estartplek ons ten deel.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p><strong>Jarco Grotenhuis:</strong> &ldquo;bij de start van de race was ik erg gebrand op het goedmaken van enkele plaatsen en ik was goed weg. Helaas was de coureur voor mij net iets t&eacute; gebrand en liet zijn motor onverwacht flink wheelie&euml;n. Hij verloor bijna de controle en kwam scheef neer, dus moest ik gelijk al uitwijken. Hierdoor verloor ik plaatsen en kwam ik als 18e door na de eerste ronde. Het viel allemaal nog niet op zijn plek voor mij. Na 10 jaar racen weet ik beter dan te gaan frustreren, en probeerde ik zo snel mogelijk uit een groepje weg te rijden, dat lukte na een paar ronden ook, toen kreeg ik vrij baan en wist redelijk snel terug te komen naar de 15e plek. Toen ben ik er goed voor gaan zitten en heb me gericht op de rondetijden op mijn laptimer. Op het pitbord kon ik zien dat ik harder reed dan de jongens achter mij en mijn rondetijden daalden nog flink. Ik maak nog grote stappen voorwaarts, ondanks de harde wind en de lage temperaturen. Dat is positief, maar betekent ook dat ik nog niet ben waar ik had willen zijn. Er is nog meer werk nodig! Ik wist wel de rijder voor mij nog in te halen dus werd ik 14e. Doordat 2 EK rijders niet meetelden in de uitslag, uiteindelijk 12e. Maar daarvoor hebben we niet de hele winter hard gewerkt. Ik wil graag Ten Kate Racing Products, Dunlop Nederland, RR Motorsports, en in het bijzonder mijn monteurs bedanken voor hun ondersteuning. Ze hebben er echt alles aan gedaan om mij te helpen, en ik had ze graag een beter resultaat gegeven als beloninh. Maar ik heb nog iets meer tijd en testmeters nodig om te wennen aan zoveel nieuwe factoren op deze snelle baan. Hier gaan we hard aan werken, en ons vanaf nu richten op de volgende race! Graag zie ik jullie dan allemaal op de paddock om jullie een beter resultaat te laten zien!</p> </blockquote><br /> <br /> Volgende race: Zaterdag 23 april, TT-Circuit Assen. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago