Vanaf 2019 zal Triumph de leverancier zijn van de motorblokken in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Hieronder alles wat je over het Britse blok moet weten.
Tijdens de Grand Prix van Italië werd afgelopen weekend aangekondigd dat Triumph vanaf 2019 de nieuwe motorblokken zal leveren. Sinds het begin van de klasse in 2010 is dit altijd Honda geweest. De blokken van Triumph zijn gebaseerd op de driecilinder die in de Street Triple RS zit, alleen zullen ze voor Moto2 iets aangepast zijn.
Gebaseerd op het blok van de 2017 Street Triple, is de Triumph Moto2 765cc krachtbron ontwikkeld en getuned om een grote stap te maken in zowel kracht als koppel.
In de ‘road’ setting levert het 765cc blok de hoogste prestaties ooit voor een triple: 123pk bij een toerental van 11.700 per minuut en 77Nm koppel bij 10.800 tpm. De raceversie blijkt dus nog beter te presteren.
Er zijn meer dan 80 nieuwe onderdelen verwerkt vergeleken met het vorige motorblok, waaronder een nieuwe verhouding van boor en slag. Enkele nieuwe onderdelen zijn:
De race-versie van de Triumph 765cc Moto2 is ontwikkeld met als doel ‘vrijer te kunnen ademen’ en meer toeren te kunnen maken dan de straatversie waardoor prestaties hoger liggen. Verdere aanpassingen zijn gemaakt puur voor racedoeleinden.
Technical Director van ExternPro (tuningsbedrijf) Trevor Morris is verantwoordelijk voor de laatste voorbereidingen van de motorblokken. “Het is heel interessant om samen te werken met het iconische Triumph. Ik ben heel benieuwd hoe het zal verlopen als we samen de nieuwe motorblokken leveren voor het Moto2 kampioenschap. Ik ben al voor lange tijd een grote fan van de triple dankzij de unieke karakteristieken en prestaties. Ik weet zeker dat het een succes gaat worden.
Voormalig wereldkampioen 125cc en Moto2 coureur Julian Simon heeft al enkele testkilometers gemaakt met het nieuwe Triumph motorblok en is betrokken geweest bij de ontwikkeling. “Het blok voelt erg sterk en in het bijzonder in het midden van de versnelling is het indrukwekkend. Het gevoel met de gashendel en het achterwiel is heel direct en het voelt controleerbaar. Het blok toont veel potentieel.”
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…