Afgelopen weekend stond de eerste race op een stratencircuit op het programma. Voor mij als IRRC-rijder dus een belangrijk weekend. Ik zou bij de Superbikes starten in zowel de ONK (en Benecup) als de IRRC. Zaterdag zou vrij aangenaam weer worden, zondag wisselvallig. Ik was erg blij dat mijn vertrouwde coach Lee Saman er weer bij kon zijn.
De eerste training was vrij vroeg en daarom nog erg koud, deze was voor het IRRC. Ik had de smaak goed te pakken en reed de snelste tijd. Daarna kwam de eerste training voor de ONK, hier pakte ik p3. Er stond best een harde wind, dit zou de hele dag zo blijven. De tweede trainingen resulteerden in de derde startplaats voor de IRRC en de 5e startplaats voor het ONK. Goede uitgangsposities dus. <p> </p> <p>De zondag begon best mooi zonnig met een aangename temperatuur. De eerste race was voor het IRRC. Ik had een goede start en kwam de eerste ronde als derde door met directe aansluiting op de jongens voor me. Helaas was er direct een rode vlagsituatie en moesten we herstarten. De procedure rondom deze herstart verliep nogal chaotisch en het wachten op de grid voor de start duurde veel langer dan ik verwacht had. Hierdoor waren niet alleen mijn banden een stuk kouder geworden, maar mijn motor begon ook over te koken en sprong in een veilige modus. Hierdoor kwam ik slecht weg en verloor ik posities. Ik kon me nog wel naar voren vechten totdat ik grote tegenstander Didier Grams in het vizier kreeg. De race was ingekort naar 6 ronden en duurde daardoor te kort om hem en daarmee de vierde plaats te kunnen pakken. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Bij race 1 voor het ONK had ik een goede start en daardoor aansluiting met de kopgroep. Uiteindelijk wist ik hierin vierde te worden.Toen we voor de tweede manche voor de IRRC de baan op gingen begon het ineens te spetteren. Hierdoor besloot de wedstrijdleiding om de start uit te stellen en ondertussen begon de regen serieus door te zetten waardoor er over de bandenkeuze niet lang nagedacht hoefde te worden. Ik vond het eigenlijk wel leuk om weer eens een keer in de regen te rijden en bovendien zijn de omstandigheden voor iedereen hetzelfde. De start ging hierbij ook goed en ik kon de eerste bocht zelfs vrij gemakkelijk ex GP500-rijder Sebastian Legrelle passeren en daarmee de leiding overnemen. Vervolgens was het een beetje aftasten omdat het in de regen altijd maar de vraag is hoeveel grip je hebt. De motor en de Pirelli’s voelden werkelijk fantastisch en op mijn pitbord zag ik dat ik steeds verder uitliep op de concurrentie. Tijdens deze hele race heb ik niet een keer een ‘momentje’ gehad en toch kwam ik met 11 seconden voorsprong over de finish, wat een race!</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>Voor de tweede manche van het ONK hadden we wat anti-fog op mijn ruitje en vizier gedaan. Helaas merkte ik in de opwarmronde al dat dit een verkeerde beslissing was. Het spul gaf een soort olie-waas en in plaats van dat het druppels afstootte leek het ze wel aan te trekken. Het enige wat hielp was met mijn handschoen blijven wrijven en op topsnelheid mijn hoofd omhoog houden in de hoop dat er zoveel mogelijk druppels af zouden waaien. Door het slechte zicht had ik een erg slechte start en eerste ronde. Ik kon me wel redelijk vlot naar voren werken totdat ik op P4 terecht kwam. Doordat ik achter twee rijders bleef hangen zag ik al helemaal weinig. De enige remedie was ze in te halen en toen werd het zicht gelijk wat beter. Ik kon nu mijn eigen tempo rijden en reed heel snel naar de kopman Sebastian Legrelle toe! Ondanks dat ik bijna 2 seconde sneller was dan hij kon ik hem niet meer inhalen, maar evengoed heb ik enorm van deze race en het goede gevoel kunnen genieten. Een tweede plaats bij een ONK-race is een heel mooi resultaat en levert veel punten op. <br /> <br /> </p> <p>Graag wil ik heel het team en de sponsoren bedanken. Ook gaat mijn dank uit naar Gerard de Keijzer, met het drukke programma en de wisselvallige omstandigheden heeft hij ons super geholpen. </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…