Waar dienen de te gebruiken motoren aan te voldoen:
Aprilia RSV1000R
998cc 2 cilinder vier-takt. Brandstof injectie watergekoelde twee cilinder, 4 kleppen per cillinder. 145 bhp bij 11.000 rpm. 6 versnellingsbak, droge koppeling. 167 kg. Voorband 120/60×17, achterband 190/55×17.
Note: bewezen WSB winnaar, in Endurance veel vertrouwen gewekt, daarom goede reputatie.
Benelli Tornado
898cc 3 cilinder vier-takt. Brandstof injectie watergekoelde drie cilinder. 4 kleppen per cilinder. 120+bhp bij 10.800 rpm. 6 versnellingsbak, droge koppeling. 190 kg. Wielbasis 1419mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 180/55×17.
Note: ontwikkeld in twee Superbike seizoenen, een mogelijkheid voor Endurance in 2003.
BMW R1100S
1100cc 2 cilinder vier-takt. Benzine injectie olie/lucht gekoelde boxer-twin, 4 kleppen per cilinder. 120 bhp bij 7.500 rm. 6 versnellingsbak, droge koppeling. 185 kg. Voorwiel 120/60×17, achterwiel 180/60×17.
Note: meest sportieve BMW, flink gemodificieerd en ingeschreven in de Prototype klasse.
Ducati 999
998cc 2 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde twee cilinder, 4 kleppen per cillinder. Over de 120 bhp bij 11.500 rpm. 6 versnellingsbak, droge koppeling. 199 kg. Wielbasis 1420mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 180/55×17.
Note: nieuw model voor 2003, een ontwikkeling van de succesvolle 998 Testastretta.
Ducati 998
998 cc 2 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde twee cilinder, 4 kleppen per cilinder. 163 bhp bij 11.500rpm. 6 versnellingsbak, droge koppeling. 167 kg. Wielbasis 1428 mm. Voorwiel 120/60×17, achterwiel 180/60×17.
Note: 6 WSB titels, echter weinig Wereld Endurance succes. Toegewijde fanclub.
Honda VTR1000 SP-2 / SP-W
999cc 2 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde twee cilinder, 4 kleppen per cilinder. Over 136 bhp bij 9.500 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 167 kg. Wielbasis 1409 mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 190/50×17.
Note: winnaar Wereldkampioenschap Endurance 2001, in 2000 en 2002 winnaar WSB.
Honda Fireblade
929cc 4 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde vier cilinder, 4 kleppen per cilinder. 130 bhp bij 10.750 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 170 kg. Wielbasis 1400 mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 190/50×17.
Note: onbekende hoeveelheid voor 2003, maar kan profiteren van de wijzingen in de klasse
reglementen van het WSB.
Kawasaki ZX7RR
748cc 4 cilinder vier-takt. Watergekoelde vier-cilinder motor met carburateur, 4 kleppen per cilinder. 165 bhp. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 167 kg. voorwiel 120/60×17, achterwiel 180/65×17.
Note: 1 Wereldkampioenschap Superbike in bezit. Past goed in de Endurance.
Kawasaki ZX9-R
899cc 4 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde vier cilinder, 4 kleppen per cilinder. 130 bhp bij 11.050 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 183 kg. Wielbasis 1415mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 190/50×17.
Note: met de juiste aanpassingen kunnen ze in de top rijden.
Laverda SFC1000
999cc 2 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde twwe cilinder, 4 kleppen per cilinder. Over 136 bhp bij 9.500 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. <199kg. Wielbasis 1420mm. Voorwiel 120/70x17, achterwiel 190/50x17.
Note: nieuw 2003 model kan Laverda terug in de Endurance brengen.
Mondial Piega
999cc 2 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde twee cilinder, 4 kleppen per cilinder. Over 136 bhp bij 9.500 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 179 kg. Wielbasis 1420mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 180/55×17.
Note: exotische italiaanse geraamtes SP-2 motor. Nieuw voor 2003.
MV Augusta F4
749cc 4 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde vier cilinder, 4 kleppen per cilinder. 110 bhp bij 13.000 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 170 kg. Wielbasis 1410mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 190/50×17.
Note: exotisch, exclusief, duur. Ontwikkeld tot een competitieve machine in 2002.
Suzuki GSX-R750
749cc 4 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde vier cilinder, 4 kleppen per cilinder. 160 bhp bij 13.500 rpm. 6 versnellingsbak, droge koppeling. 167 kg. Voorwiel 120/60×17, achterwiel 190/65×17.
Note: winnaar Wereldkampioenschap Endurance 2000. Lichter en minder veeleisend dan de 1000.
Suzuki GSX-R1000
988cc 4 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde vier cilinder, 4 kleppen per cilinder. 161 bhp bij 11.000 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 170kg. Wielbasis 1410mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 190/50×17.
Note: de populaire keuze, bewezen snel en meest betrouwbaar in 2001. Won het Endurance kampioenschap in 2002.
Triumph 955i Daytona
955cc 3 cilinder vier-takt. Benzine injectie watergekoelde drie cilinder, 4 kleppen per cilinder. 140 bhp bij 10.500 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 185 kg. Voorwiel 120/60×17, achterwiel 190/60×17.
Note: onconventioneel Triumph triple, stevig gemodificeerd en ingeschreven in de Prototype klasse.
Yamaha R1 YZF1000
998cc 4 cilinder vier-takt. Bezine injectie watergekoelde vier-takt, 4 kleppen per cilinder. 142 bhp bij 10.000 rpm. 6 versnellingsbak, natte koppeling. 175 kg. Wielbasis 1395mm. Voorwiel 120/70×17, achterwiel 190/50×17.
Note: overschaduwd door de GSX-R1000 in 2001, voor 2002 ge-update en de keuze van twee bewezen winnaars.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…