De Moriwaki rijders kwamen voor de tweede keer uit in het bijprogramma van het World Superbike. Dit keer maar liefst helemaal in Turkije op het circuit Istanbul park. Het enthousiaste Turkse publiek kreeg een prachtige race te zien met heel veel actie. Robert wist zijn 2e positie in het kampioenschap na en felle strijd met de lokale held met een 6e finish positie te handhaven.
SportTravel is deze reis betaalbaar geworden voor de bijna 20 deelnemers. Ook ter plekke was alles prima geregeld, bus die de coureurs met begeleiders naar het hotel en circuit bracht, alle dagen. <p > </p> <p><strong>De baan was voor iedereen nieuw, hoe heb je dat ervaren?</strong><br /> ‘Vrijdagochtend gingen we gelijk naar het circuit. De motor gereed maken en daarna hadden we ruim de tijd om het paddock te verkennen en in de superbike tent te spelen met de playstation. Einde van de dag stond ons half uur gepland. Ik had van Michael van de Mark nog een paar tips gekregen over de baan. Toen ik de baan op ging was het eerste dat op viel de hoogteverschillen. Gelijk de eerste bocht loopt al redelijk steil naar beneden. Ook zijn er een aantal blinde bochten. De baan heeft ook heel veel volgas stukken waarvan één recht stuk heel lang is. Ik bouwde de vrije trainingssessie rustig op en ging iedere ronde sneller.’<br /> <br /> </p> <p> </p> <p><strong>Zaterdagochtend regende het flink. Vlak voor de kwalificatie was het nog spannend of het nou droog of nat zou zijn op de baan. Hoe ging jij hiermee om Robert?</strong><br /> ‘Een uur van tevoren was ik als een van de weinige op tv naar de superbike sessie aan het kijken. Je ziet dan heel de baan via het TV scherm en ik zag dat de baan overal al een droog spoor had. We mochten met slicks naar buiten voor de kwalificatie. Aangezien ik vrijdag wat problemen had met grip op de stoffige baan, hadden we de afstelling aangepast. Ik zou na de helft van de sessie de pits in komen om te vertellen of de motor wel of niet goed was. Ik ging dus helemaal voorbereid de baan op en reed gelijk vanaf het eerste moment op mijn hardst. Ik kwam goed in mijn ritme en ging steeds sneller. Toen ik de pits in kwam kreeg ik te horen dat ik de 4e positie had gereden. De motor voelde goed aan dus reed ik weer verder en kwam weer goed in mijn ritme. Ik zag echter op mijn pit bord dat ik qua positie tot de 8e plaats terugzakte. Ik deed dus extra mijn best en wist er nog een snellere tijd uit te persen. Dit leidde uiteindelijk tot een 7e positie op de 3e startrij. </p> <p> </p> <p> </p> <p> <div><br /> </div> </p>
<p><strong>Dit is geen super uitgangspositie voor de race, om de koploper te verslaan. Wat was je tactiek voor de race?</strong><br /> ‘Het is een baan met veel en lange rechte stukken dus via slipstream zou ik al een heel eind moeten komen. Tijdens de sighting-lap zag ik Angelo, de koploper met een dichte benzine kraan stilstaan. Ik stond 22 punten achter hem in het kampioenschap dus als hij niet meedeed was dat voor mij extra kans om op hem in te lopen in het kampioenschap. Hij zou van pole vertrekken, maar die plek bleef nu dus open. Ik had een goede start en ging als 5e de eerste bocht in. Ik wist in de eerste paar bochten al twee rijders uit te remmen en kon na het lange rechte stuk nog 2 rijders uit remmen. Ik lag toen dus eerste en probeerde weg te rijden. Ik kon echter niet wegrijden. Ik werd al snel ingehaald op het rechte stuk, ik denk door het slipstreamen. Ik moest meestrijden in de kopgroep van 12 man. We haalden elkaar continu in, de ene ronde lag ik 1e, de volgende weer 5e. Bij het ingaan van de laatste ronde lag ik 3e en wilde ervoor zorgen om op het rechte stuk 3e, 4e of 5e te liggen. Dan zou ik namelijk veel kunnen slipstreamen op het lange rechte stuk en voor de bocht nog anderen uitremmen. In de laatste ronde werd ik tijdens de eerste helft van het circuit ingehaald en ging als 5e de tweede helft van de baan richting finish. De bocht juist voor het lange rechte stuk zag ik dat Pedro en Philip een gaatje hadden van een paar tienden van een seconde op onze groep. Ik wilde dus proberen om op het rechte stuk de koploper van het groepje te zijn zodat ik bij Pedro en Philip zou kunnen slipstreamen om te uit te remmen en voorbij te komen juist voor de laatste 3 bochten net voor de finish lijn. Maar ik had een inschattingsfoutje gemaakt bleek later. Ik wilde Harun namelijk uitremmen. Maar Harun, onze Turkse coureur die voor eigen publiek uiteraard wilde scoren en zijn 3e plek met hand en tand verdedigde, liet zich door mij niet uitremmen. Hij zag mij en remde daardoor zo laat dat ik hem niet meer kon inhalen. Maar Harun zelf moest hierdoor echter zijn eigen motor bijna tot stilstand afremmen. Daardoor ging hij en ik aan de buitenkant extreem langzaam door de bocht waardoor we op het volgende rechte stuk werden ingehaald door veel rijders. We kwamen dus midden in een grote groep op het lange baanvak voor de sectie met de laatste 3 bochten. Het was toen zo druk dat je een goed positie op de baan moest hebben om goed door de laatste bochten te kunnen komen. Die positie kon ik niet meer pakken door alle drukte en het effect dat iedereen nu had van het slipstreamen. Daarmee heb ik een podiumplek vergooid en de kans om weer kampioenschapleider te worden. De 6e finishpositie is wel een beetje balen, maar ik een leuke race gehad en genoten van dit weekeinde. Met wat ik weer geleerd heb ben kan het niet anders zijn dan dat de laatste 2 races, die we tijdens de Race of the Champions gaan rijden op 12 en 13 oktober, nog spannender gaan worden. Het kampioenschap is absoluut nog open in het Europese kampioenschap, ik heb zeker nog een kans om 1e te worden. </p> <p><br /> </p> <p>De top 5 is nu : Angelo 168 – Robert 157 – Pedro 135 – Dario 123 – Philip 120 punten. Ik weet zeker dat met nog 50 punten te verdelen Assen weer een spannende strijd gaat zijn.’<br /> <br /> </p> <p>Geniet ook van de jeugdige coureurs in deze zeer competitieve klasse. Ducati Club Nederland organiseert het weekeinde van 11 tot en met 13 oktober op het GP circuit in Assen. Toegang is voor kinderen tot 15 jaar gratis. Volg de belevenissen van de cuprijders via hun website www.250juniorcup.com en hun facebookpagina.</p>