Het was onze eerste race dit jaar, we zouden ook in Spa rijden doch door omstandigheden kon dit niet door gaan! Vorig jaar hadden we al besloten dat we het dit jaar wat rustiger aan zouden doen.
Boy en Kim hebben in April de sleutel van hun nieuwe huis gekregen en Jarno en Karin hadden ook wel meer tijd nodig om hun plannen te realiseren! Ook onze monteur Bas is weg gegaan, dat geeft ook veel extra werk in de werkplaats dus moet ik ook savonds nog wel eens sleutelen. Dus Mettet werd ons eerste optreden.<br /> <br /> We hadden er echt weer veel zin in. Het weer was prachtig en het rennerskwartier stond dan ook helemaal vol. We reden op het lange circuit en ook op de nieuwe korte baan werd het hele weekend met moderne fietsen geraced. Jarno zou met het reserve blok rijden bij de IHRO en voor Boy hadden we nog snel even een 750cc blok gebouwd waarmee hij in België maar ook in Duitsland kan rijden. Dit blok hebben we uitgerust met een setje Guzzi zuigers en dat pakte geweldig uit! Het blok liep geweldig en Boy had veruit de snelste 750 in België.<br /> <br /> Zaterdag ochtend tegen 11:00 uur moest Jarno de eerste training rijden bij de IHRO. We hadden nog wat veranderd aan de ontsteking en ook de open uitlaat gemonteerd. Alle klassen moesten redelijk gedempt rijden, alleen de IHRO klasse mocht met open megafoons rijden. Jarno kwam de eerste keer met geweldig veel lawaai langs start/finish doch bij de tweede doorkomst (wat nog harder ging) zag ik al dat er een pluim rook uit de uitlaat kwam. Dit was het begin van het einde, een halve ronde verder kwam er een grote rookwolk uit de BMW en heeft Jarno hem maar aan de kant gezet. Eenmaal terug in het rennerskwartier, waar ik al van Hans de Wit had gehoord dat Jarno niet was gevallen maar met pech aan de kant stond, kwamen we er al snel achter dat er een geweldig gat in de linker zuiger zat. Einde oefening dit weekend voor Jarno, die wel erg teleurgesteld was met zijn eerste optreden dit jaar. <br />
Met Boy ging het geheel anders, echter ook hij zette de BMW al na twee rondes aan de kant. Ik dacht nog dat gaat lekker, 350 km rijden en beide fietsen al na een paar rondjes kapot. Toch te weinig gesleuteld deze winter?? Echter de BMW was veel te laag gegeard voor deze baan. Halverwege het lange rechte stuk zat Boy al vol in vijf, doorrijden was niet verantwoordt. <br /> <br /> Boy had toch nog de veertiende tijd gereden en moest in het middenveld starten. Nadat we er een hogere gearing in hadden gezet kon Boy smiddags dan eindelijk eens lekker sturen. Met zijn bekende snelle start kwam hij als zesde door en na nog wat inhaal acties eindigde hij mooi op de vierde plaats in dit grote startveld waar de 750 klasse samen met de IHRO-2 reed. Dit was een mooie opsteker voor ons en volgens Boy was de motor nog veel te laag gegeard. ’s avonds hebben we nog een hogere gearing geleend van Jonker Senior en deze gemonteerd voor de training van zondag morgen. <br /> <br /> Dit pakte geweldig uit en met een 1.55 reed Boy prachtig naar de pole in het hele veld. Volgens Boy kon de BMW nog zat een hogere gearing aan en deze hebben we dan ook weer geleend van Jonker Senior (Henk nog Bedankt). Boy was laaiend enthousiast over het vermogen van de BMW. In de laatste race moest het dus maar gebeuren. Boy had een kopstart en kwam als eerste door op de hielen gezeten door Herman Verboven op een Patton en Eric Gedinne op zÕn gele Yamaha. Volgens Boy was de BMW het snelste van de drie maar moest hij zijn meerdere toch erkennen in de twee andere rijders die hier dan ook al jaren rijden. Het was regelmatig stuivertje wisselen met deze drie toppers. Prachtig gezicht zoÕn BMW voorop! Uiteindelijk werd Boy als derde afgevlagd vlak achter Herman Verboven en Eric Gedinne. Omdat Eric Gedinne in de IHRO reed, werd Boy uiteindelijk tweede in de 750cc klasse. En met zijn snelste tijd van een ongelooflijke 1.49 reed hij absoluut met de snelste mee dit weekend!<br /> <br /> Het was een geweldig weekend in België met mooie motorsport en prachtig weer! Dit smaakt naar meerÉ <br /> <br /> Voor Jarno hebben we het blok van vorig jaar weer klaar en Boy gaat gewoon weer rijden met het oude blok waar we vorig jaar mee reden. Waarschijnlijk rijdt Jarno ook mee in Oss. Dit hadden we niet gepland doch door het niet doorgaan voor ons in Spa hebben we ons toch maar ingeschreven voor Oss. <br /> <br /> O ja: nog even voor het roddelcircuit: We gaan niet scheiden (zijn binnenkort veertig jaar getrouwd), zijn niet failliet, schrijven geen brieven naar de KNMV(ook nooit gedaan) en we gaan volgend seizoen gewoon weer mee doen voor het NK met beide fietsen en coureurs!
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…