Afgelopen weekend werd de tweede race voor het Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) verreden op het circuit van Oschersleben. Voor beide Oliveira rijders Allard Kerkhoven en Leon Bovee geen onbekende baan.
Toch was het wel eerst wennen, want beide rijders hadden er nog nooit met een “dikke” 1000cc gereden. Gelukkig konden ze vrijdag met erg mooi weer vier keer trainen. Aan het einde van de dag gingen de rondetijden en de afstelling van de Yamaha’s de goeie kant op.
Zaterdag tijdens de kwalificaties werd er dan ook veel gereden. Tijdens dit weekend waren er in totaal 36 deelnemers, waaronder een paar hele sterke rijders die er tijdens de eerste race niet bij waren. Ook zorgden speciale kwalificatie banden ervoor dat de beide Team Oliveira rijders verder achterin te vinden waren. Allard was nog redelijk tevreden met zijn 28e startplaats, maar Leon was zeker niet tevreden met zijn 34e startplaats. Waarschijnlijk door te veel te willen pushen gingen zijn tijden niet zoals gewenst omlaag.
Zondag om 8uur ’s ochtends was er eerst nog een warm-up van 15 minuten, waarna om 11uur de eerste race startte. Allard kwam direct al erg goed weg en ging in gevecht voor de 17e positie. Zeer snelle bandenslijtage zorgde ervoor dat hij dit gevecht verloor en uiteindelijk op een 20 positie over de finish kwam. Leon kreeg al snel last van zeer pijnlijke onderarmen en na 15 ronden kwam hij de pits binnen gereden. Jammer genoeg zou hij de tweede race niet starten door een probleempje met zijn motor. In de tweede race koos Allard voor een andere band, welke het een stuk beter uithield. Maar zijn lichaam en geblesseerde voet begonnen tegen te werken. Toch wist hij met snellere tijden toch op een 19e positie te finishen.
Allard Kerkhoven over zijn races:
“Nadat het rode licht uitging was mijn start weer erg goed. Net zoals in Lausitz kon ik direct een paar plaatsjes pakken. Bij de eerste bocht zat ik goed aan de binnenkant. Het was best wel spannend of ik genoeg ruimte kreeg, maar dat ging gelukkig goed. Halverwege het circuit haalde ik met een leuk inhaalactie de rijder voor me in. Ik kwam de eerste ronde dan ook al als 23e door. In de derde ronde kwam ik achter, de op dat moment snelste Nederlander, Peter Politiek terecht. Dit ging een paar rondes goed totdat ik erg snel veel last kreeg van een wegbrekende achterkant. Hierdoor gingen mijn tijden omhoog en verloor ik de aansluiting met Peter welke in gevecht was om de 17e positie.
Met nog een rondje of drie te gaan kwam een zich eerder verremde rijder weer voorbij en zo finishte ik uiteindelijk op een 20e positie.Gelijk na de race werd besloten om voor de tweede race een ander type achterband te gaan gebruiken. Jammer genoeg was mijn start niet zoals ik tot nu toe gedaan had. In de eerste bocht kreeg ik ook niet de ruimte die ik eigenlijk verdiende. Gelukkig kon in ik met laat remmen en met hoge snelheid de bochten insturen nog een aantal rijders pakken. Mijn rondetijden waren nu constant beter. Jammer genoeg bleef er +0 op mijn pitbord staan, wat betekent dat er één of meer rijders strak achter me zitten. Hoewel de grip nog erg goed was begon ik aan mijn lichaam steeds meer te merken dat hij er moeite mee had. Mijn rechterbeen been en voet had ik twee weken niet meer gebruikt en ik kreeg erg veel pijn aan mijn voetzool. Dit koste erg veel concentratie, wat je weer terugziet in de rondetijden. De laatste zes rondes waren een soort marteling. Ik verloor daardoor net de aansluiting met de nummer 17 en 18, maar kon toch nog mooi als 19e finishen, waarmee ik toch wel erg tevreden was.”
Leon Bovee over zijn races:
“De start van de eerste race was goed, hoewel ik me iets liet wegzetten in de eerste bocht. Ik kwam de eerste ronde als 31e door. Door een paar foutjes verloor ik steeds meer de aansluiting met een groep rijders voor mij. Na een aantal rondes kreeg is steeds meer last van mijn onderarmen en het gevoel in mijn hand werd steeds minder. Na 15 ronden besloot ik dat het niet veilig was om verder te rijden en reed de pitstraat binnen. Aangezien er nog een tweede zware race van 20 rondes aan zat te komen, wilde ik mijn armen sparen en proberen met een goede start in race 2 aansluiting te vinden bij de top 20.
Helaas hadden we vlak voor de race een probleem met de motor en was er niet voldoende tijd om het op te lossen. Teleurstellend genoeg moest ik noodgedwongen de race vanaf de kant bekijken. Het is jammer genoeg een weekend geworden om snel te vergeten. Daarom richten we ons nu ook op onze thuisrace: het IDM op Assen op 1, 2 en 3 juni.”
Rust is er niet voor het team, want Allard zal aankomende maandag deelnemen aan de Pinksterraces op het circuit van Oss. Dit stratencircuit ligt op nog geen 15km van zijn huis af en hij zal hier zeker proberen te scoren. Circuit kennis heef niemand dit jaar, doordat de rijrichting omgedraaid is. Uiteraard is iedereen ook hier van harte welkom en staat de koffie altijd klaar.