Na de trainingen van zaterdag was het 2e paasdag tijd voor de echte racedag. Ron die mocht vetrekken van een nette 8e plaats in de Dutch Superbikes en Henri moest zich proberen naar voren te vechten vanaf plaats 24 in de Supersport. Henri wist de race te eindigen op een keurige 13 plaats terwijl Ron strijdend ten onderging door liggend op de 7e positie, helaas de controle kwijt was over de voorkant en onderuit schoof.
Op een nog koud Assen was het s'morgens eerst Henri die de warming-up mocht rijden. Sweitse Rooske van Ohlins had hard gewerkt om de machine goed aan het sturen te krijgen en het bleek al snel dat dit zijn vruchten ging afwerpen. De motor voelde tijdens deze korte warming-up een stuk beter aan en dat voelde goed voor de wedstrijd.
Ook Ron mocht een korte warming-up rijden om even weer het gevoel te krijgen. Ook bij Ron voelde het goed aan. Helaas reed iedereen zonder DB-killer, maar de Honda werd zonder DB-killer niet goed gekeurd, wat een stuk vermogen scheelde ten opzichte van de concurrentie.
De supersport race stond als eerste op het programma en Henri was klaar voor zijn eerste race dit seizoen. Vanaf een 24e plek had Henri een bliksemstart en ging als 18e de eerste bocht in. De 1e ronde kwam Henri door op een 17e plaats kort achter een groepje rijders. Ronde na ronde kwam Henri dichterbij aan het groepje en na 6 ronden lag Henri op een 13e plaats. Bij uitkomen van de haarbocht ging het mis vlak voor Henri. Heinz Reiner Dussel werd van zijn motor geworpen en de motor reed ‘zonder bestuurder' voor Henri uit. Met een snelle stuuractie kon Henri er langs schieten en lag nu op een 12e plaats. Wel was het nu een rode vlag omdat er medische assistentie nodig was voor de Duitser die lelijk was gevallen.
Nu kwam er een nieuwe korte race over 7 ronden en Henri mocht nu starten vanaf een 12e plaats op de grid. Deze keer verpeste Henri zijn start compleet en ging als 1 na laatste de haarbocht in. Bij het doorkomen van de strubben had hij alweer een aantal mensen te pakken, maar daar moest Henri uitwijken voor Arie Vos en Gisbert van Ginhoven, die elkaar hadden geraakt en waren gevallen. Henri vocht wat hij kon en hij kwam deze 2e race als 16e over de streep. Race 1 en 2 samen opgeteld bleek dat Henri op een keurige 13e plaats was geëindigd in dit sterke internationale veld. Een prima prestatie en ook de tijden waren ruim 2,5 seconden sneller dan in de training. De race werd gewonnen door collega Honda rijder en vriend ‘Joan Veijer'.
Om 4 uur was de Superbikes aan de beurt. Doordat Jeffrey de Vries een blessure had opgelopen in de warming-up, schoof Ron een plaatsje door en mocht vertrekken vanaf plaats 7. De start van Ron was redelijk en hij ging als 10e de eerste bocht in. Het was dringen voorin en Ron moest heel hard pushen om naar voor te schuiven. Stap voor stap reed hij naar voren, maar door het vermogensverschil (door de DB-killer) moest hij alles goed maken in de bochten en met remmen. Dit ging super tot in ronde 5, bij het aanremmen ging het mis en Ron verloor de voorkant van de machine. Helaas was de clip-on afgebroken en kon hij zijn weg niet vervolgen. Enorm teleurgesteld, maar ongedeerd kwam Ron terug in de Pit-box.
Nu gaan we vooruit kijken naar Hengelo(GLD) die op 6 mei wordt verreden. We gaan proberen de komende weken te testen met de uitlaatsystemen, om zo binnen de geluidsnormen te kunnen rijden en dus wel met het volle vermogen. Wij danken alle partners, donateurs en supporters die massaal naar het circuit waren gekomen om ons te steunen.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…