Categories: Teams

Teams: Wiseco rijder Mike Velthuijzen domineert race of Champions

Het gehele EK supermono circus verplaatste zich voor de laatste maal dit jaar naar het circuit van Assen, voor u bekend als de Drentse heide waar de laatste race voor het EK supermono verreden zou worden, wel geheten: the race of the Champions.

Maar liefst 45 rijders verschenen er aan de start en daarmee is maar weer opnieuw bewezen dat de supermono de meest druk bezette en de meest groeiende klasse van dit jaar is.<br /> <br /> Grote kanshebbers voor de overwinning waren natuurlijk, van Dijk, Kehrmann en Frauenschuh. Niet te vergeten hoopte ik ook zelf nog een podium treetje te beklimmen, maar zoals vele van jullie weten is Assen niet mijn geluks circuit.<br /> <br /> Om niet te vergeten kon de altijd gul glimlachende Amsterdammer Lex van Dijk Europees kampioen worden. In het verleden miste hij het kampioenschap maar liefst 3 keer, doordat hij in de laatste race uitviel door mechanische pech. Kortom het is en was ome Lex van harte gegund.<br /> <br /> De eerste kwalificatie kon ik eigenlijk vrij rap tempo creëren en pakte met een snelle ronde de pole position.<br /> <br /> De zeer strak sturende Duitser Kehrmann nam de 2e positie in beslag en op de 3e plaats stond drievoudig europees kampioen Mark Lawes uit Engeland. Lawes heeft dit jaar een seizoen met veel tegenslagen en heeft besloten volgend jaar definitief te gaan stoppen met racen. Niet te vergeten was de laatste plaats op de eerste startrij voor van Dijk.<br /> <br /> Na enig afstelling te hebben veranderd met daarbij een andere afstelling van de slipperclutch die speciaal ontwikkeld is door MVS Race Engineering, JQP engineering en Prox Racing Parts uit het zo Hollandse Nieuw Vennep konden we aan de 2e kwalificatietraining beginnen. Direct had ik vrij baan zodat ik zeer gemakkelijk tempo kon maken. Al snel kwam ik aan me kwalificatie tijd van Q1 waar er al ruimschoots onder de 1.50 werd gereden. Dat gaf mij het teken dat ik in de buurt moest komen van het oude mono baanrecord die ik begin dit jaar had gereden. Nadat de Duitser Kehrmann een poging waagde om even de pole over te nemen met daarbij een nieuw baanrecord van 1.49.2 was het toch nu echt de beurt aan mij. Alles klopte deze ronde, de afstelling van de fiets, de banden en het vele motorvermogen van het nieuwe type blok. Bij het passeren van de start finish lijn kon ik mezelf de nieuwe mono baanrecord houder noemen met de daarbij behorende pole position met een tijd van 1.48.2<br /> <br /> Buitenstaanders vonden het dan ook onbegrijpelijk dat de top van het supermonoveld zich ruimschoots konden kwalificeren voor zowel de superbike als mede de supersport 600 en daarbij kwam dat de mono`s vrijwel sneller waren als de 250cc klasse die overigens een nieuwe herintrede maakte op internationaal gebied. Deze herintrede van de 250cc werd gerealiseerd door oud 250cc coureur en monteur Willy Pomper die volgend jaar gaat proberen de kwartliters weer op de internationale startlijsten te zetten. Helaas kon ik zelf niet starten in de 250cc op de geprepareerde van Rooien TSR Honda wegens een te krap tijdschema dit weekend.

Zondag om 2 uur zou het rode licht doven voor de heren supermono`s. Na enige vertraging door olie op de baan werd er dan eindelijk gestart. Bij de start ging het geheel mis met de heren collega rijders en de Belg Joseph Grauwmans en de Duitser Markus Herzig kwamen samen met Brian Slooten ( tevens kanshebber op de Nederlandse titel) zwaar ten val. De strak sturende Slooten op de razend snelle Bakker 450 Suzuki liep een zeer ernstige been blessure op en de Coureurs Herzig en Grauwmans liggen beide nog in het ziekenhuis te Groningen. Het team en ik wensen de heren dan ook een zeer voorspoedig herstel toe. Na enige tijd wachten vond er een herstart plaats en het publiek kon weer getrakteerd worden op een spectaculaire race van de eencilinders.<br /> <br /> Direct kon ik kopstart pakken, het plan was om domweg te proberen vanaf het begin van de race weg te rijden om zo een voorsprong op te bouwen. Dit vanwege de heren collega`s die qua kwalificatie tijd wel erg dicht bij elkaar stonden. Zo werd de 4e startplaats bezet door Ducati specialist Sjoerd van Buiten met een tijd van 1.50.223 P 5 van Dijk 1.50.744. Op P6 met een duizendste van een seconde achter van Dijk was het vriend Evert van de Beek op zijn fabrieks Ducati met 1.50.745 P7 was voor Brian Slooten met 1.50.768 en de laatste plaats op de 2e startrij werd bezet door de wel bekende houtversnipperaar Henk From met een tijd van 1.50.848. Je kunt aan de hand van de ronde tijden wel zien dat er echt close racing plaats vond in het mono veld. Zodra je in dit gedrang van de heren rijders terecht komt dan is het bijna onmogelijk om van zo`n groepje weg te rijden, vandaar het plan om ook direct de leiding te nemen en deze niet meer uit handen te geven.<br /> <br /> Er werd een voorsprong gerealiseerd van maar liefst 2 seconden op de zeer sterk rijdende Zwitser Josef Frauenschuh die er echt alles aan deed om de overwinning op te eisen. Frauenschuh was de enige man die Lex van Dijk nog kon weerhouden van de Europese titel. Daarbij moest hij wel winnen en van Dijk mocht niet meer als 2 punten behalen of hij moest uitvallen. De OVER Yamaha rijder van Dijk had er dus nu wel baat bij dat ik zou winnen, want dan was de KTM rijder Frauenschuh kansloos om de zo zwaar bevochten titel te veroveren.<br /> <br /> Even deed de KTM rijder nog een poging om iets dichterbij te komen in de voor laatste ronde maar gelukkig kon ik de wijze raad van teamleden /monteurs Hakbijl, van Rooien en JQP engineer J. Barnar opvolgen en de overwinning opeisen door domweg niet de concentratie te verliezen.<br /> <br /> Eindelijk kon ik me gereed maken om naar het ere schavot te vlijten en de hoogste trede tot mij te nemen. De 2e man was Frauenschuh met op de 3e plaats de Duitser Manfred Kehrmann.<br /> <br /> Collega vriend Lex van Dijk had ik nog nooit zo blij gezien nadat ik voor hem was geëindigd, want van Dijk mag zich als enige Nederlander ooit vernoemen tot Nederlands en Europees supermono kampioen 2011! Lex van Harte !<br /> <br /> Niettemin hebben me team en ik een fantastisch seizoen achter de rug, met een super mooie ontwikkelingsperiode voor de race blokken met MVS Race Engineering, JE pistons en Prox Racing Parts. Daarbij ook de behorende sponsoring van Shark, Jos Haanepen,Wiseco,carillo, startmotoren expert PSH en lichtmacht uit het zo zonnige en mooie Nederhorst den Bergse. Om niet te vergeten wil ik me teamleden, Joost van Rooien, Engineer Just Barnar en chef monteur Patrick Hakbijl bedanken voor de goede resultaten dit jaar, daarbij komt dat door de prestaties een 3e plaats is<br /> <br /> gerealiseerd in het open Nederlands kampioensschap en mag ik me benoemen tot vice Europees kampioen 2011É.kortom een 2e plaats in het Europees kampioenschap achter winnaar van Dijk.<br /> <br /> Ik hoop tot next year, ik houd jullie op de hoogte. <br />

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago