Het Winteb Elcee De Boer Racing team heeft tijdens de afgelopen races in Belgi weer goed laten zien dat ze in de top 10 horen. De snelheid was er tijdens de Gamma Racingdays ook al, maar pech verhinderde toen een top 10 notering. Des te beter ging het op Spa Francorchamps; een 7e en 8e plaats waren prima resultaten tijdens het zonovergoten raceweekend!
Het raceweekend begon al op vrijdag, we reden namelijk ook nog een 6uurs race. Hierdoor konden we echt even meters maken met de nieuwe Dunlop’s en kon het team zich gaan opmaken voor een lang raceweekend!<br /> <br /> Op vrijdag hadden we eerst de kwalificaties voor de BMEC, de Endurance race. Doordat er al eerder was getest op Spa dit jaar hadden we in grote lijnen al een goede setting van de motor. Nu eerst maar eens gas geven en vooral meters maken zodat we er goed voor zouden staan met de BMEC en later de wedstrijden van het ONK natuurlijk.<br /> <br /> De Endurance race werd samen met Lennart van Houwelingen van het SWPN team gereden. Met twee rijders moeten we dus de 6uren rijden, dat wordt een flinke opgave! De kwalificatie’s gingen goed, Maarten had het tempo op de racebanden al goed te pakken door continu 2:29ers te rijden. Op deze manier konden we dus meedoen aan het Superpole evenement op vrijdagavond.<br /> <br /> Weer ging Maarten naar buiten op zachte racebanden, ook nu werden er weer 2:29ers gereden. Voor de echte qualifier achterband was er helaas geen tijd meer omdat Maarten net te laat de pits binnenkwam. Al met al toch nog een leuke 6e startplek gehaald en hebben we dus als het goed is niet veel last van de overige 60(!) teams die achter ons staan tijdens de start van het evenement!<br /> <br /> Op naar de zaterdag, eerst in de ochtend de twee kwalificatie trainingen voor het ONK en daarna de start van de 6uurs Endurance race. Het beloofde een lange dag te worden dus!!<br /> <br /> Doordat we op de vrijdag al mooi wat meters gemaakt hadden was het vanaf de meet aan vol gas in de kwalificaties van het ONK. De motor voelde goed, alleen tijdens het pushen in de bochten wou de motor toch wat tegenstribbelen en niet super fijn de lijnen volgen. Na een paar keer de box in te zijn geweest en wat aanpassingen gedaan was het echt even gas geven. We gebruikten de hele tijd de nieuwe race banden van Dunlop en toen we die goed aan het sturen hadden gekregen hadden we de setup voor de wedstrijd klaar en konden we er een qualifier in gooien. De eerste kwalificatie werd afgesloten met een 2:29,1. Die was goed voor een voorlopige 11e startplaats in het gecombineerde veld met tevens de rijders die voor het Belgische Kampioenschap rijden.<br /> Het supermooie en snelle circuit van Spa Francorchamps inclusief mooi weer!<br /> <br /> Toen was het weer even wachten tot de tweede kwalificatie. De monteurs hadden de motor weer op verse banden gezet, waarbij we eerst voor een raceband hebben gekozen zodat we de race afstelling nog wat konden finetunen.<br /> <br /> Tegen het einde van de kwalificatie lag ik weer op een 11e plaats en kwam ik binnen voor een qualifier, even de tijd verder aanscherpen. Maar omdat ik de race setting echt even geprobeerd had was de tijd van de training wat sneller voorbij gegaan als verwacht en had ik geen tijd meer om de andere zachte achterband te steken.. Balen!! Maar eigen schuld dikke bult, nu stonden we nog steeds op een 11e startplek voor het ONK, ook niet helemaal verkeerd.<br /> <br /> Toen de 6uurs Endurance race! Het was 33 graden en de asfalt temperatuur lag richting de 55 graden. Het beloofde dus een lange race te worden, zelfs op de motor was het lastig om verkoeling te krijgen door de wind. Continu veel drinken en eten was dus het devies! We waren overeen gekomen dat ik de eerste start op me zou nemen om vervolgens een ronde of 10 te gaan rijden. De start was wel apart om mee te maken want we stonden met z’n allen aan een kant en de motoren werden vastgehouden aan de andere kant van de baan. We moesten eerst naar de motor toe rennen, starten en dan pas weg. Heel wat anders als ik gewend ben, koppie er even bij houden dus.<br /> De speciale en spectaculaire Endurance start! Bijna helemaal vooraan op P6 Het ging allemaal hartstikke goed, we lagen rond een 8e plaats na de start. Ik kon al vrij snel naar voren kruipen door continu 2:31 en 2:32ers te rijden en na een paar ronden lagen we al op een 3e plaats!<br /> <br /> Dit was een leuke verassing! Gaandeweg liepen we ook al in op nr.2 en duurde het maar even of we ze in het vizier hadden. Toen was het tijd om naar binnen te gaan, de eerste 10 ronden Spa zaten er op! Lennard stond al te wachten bij binnenkomst, hij moest de achterbok er bij mij onder doen en ik moest zo snel mogelijk de transponder overzetten op zijn motor en de hem weer van de achterbok halen. De wissel ging niet slecht en we hadden geen tijd verloren.<br /> <br /> Lennard ging nu voor een 14 ronden durende stint, gewoon zo lang mogelijk doorrijden op een tank benzine. Het duurde maar ca. 35min. of hij was er al weer. Intussen veel drinken dus en nog een paar veranderingen laten aanbrengen aan de motor om de afstelling nog beter te krijgen. Het weertje was echt super, wel heel erg warm maar de banden en motor konden het goed volhouden.<br /> <br /> Toen Lennard weer naar binnen kwam voor de wissel lagen we nog steeds 3e in de race, het ging goed! Snel de wissel gedaan en nu was het weer 14 ronden knallen voor mij, proberen niet te gaan forceren en gewoon een lekker ritme zien te krijgen. We hadden nu al weer snel last van het overige verkeer dat aardig wat langzamer ging. Af en toe werd er even een duwtje uitgedeeld als het wat krap was maar het was wel kicken om sommige mensen aan de buitenkant kuip aan kuip in te halen met een wel heel erg groot snelheidsverschil! Het circuit leent zich er zeer goed voor, snelle doordraaiende bochten met veel uitloop, perfect! Het was erg genieten dus, we lagen na 2 uur gereden te hebben zelfs op de eerste plaats. De wissels gingen snel en goed, het tempo van Lennard en mij lag goed hoog op de baan en zo waren we nog verder doorgestoten naar voren!<br /> <br /> Het tempo ging nu steeds verder om hoog, er werden veel 2:30ers en 2:31ers gereden, maar een seconde boven de kwalificatietijd die we gezet hadden.<br /> Al vrij vroeg in de race lagen we op een eerste plaats! Net toen we erg goed in de wedstrijd lagen hadden we besloten om over te gaan op stints van 15 ronden ipv 14 rondes op een volle tank. Er was uitgerekend dat het wel kon en op deze manier konden we daar nog wat tijd winnen. Alleen tijdens het oprijden van het start finish gedeelte om net de 15e ronde te gaan maken hield de motor ineens in en wist ik direct, ik ga dit rondje niet meer volmaken! Benzine op dus! Gauw de tweede pitstraat in om weer snel terug naar de box te gaan dus, maar door een onwillige baan marshall duurde het allemaal veel te lang om weer terug bij de box te komen!
Na dit akkefietje lagen we ineens op een 10e plek en met nog 2 uurtjes op de klok ging het nooit lukken om 5 minuten weer goed te maken op de koplopers. De vierde stint was toch nog de beste en snelste die ik gereden had, we lagen intussen al weer op een 8e plaats, we kropen gelukkig al weer wat naar voren! Alleen de verzuring en moeheid kwam er toch wel aan. Nadat we de één na laatste sessie hadden gereden was het toch ineens even aardig tandenbijten, concentreren was ineens wat lastiger en mijn liezen en knieën begonnen toch wel vervelend te doen. De rondetijden liepen hierdoor ineens op naar 2:35 en ik had moeite om de gang er in te houden!<br /> <br /> We lagen inmiddels al weer op een 6e plaats maar doordat we beide toch aardig aan de latten waren zijn we uiteindelijk op een nette 7e plek geëindigd. Ik was er na de race natuurlijk wel behoorlijk ziek van dat we het podium door een fout die we hadden kunnen voorzien niet gehaald hebben, maar uiteindelijk is de voldoening ook erg groot als we heelhuids over de finish komen en iedereen een top tijd heeft gehad! De monteurs hebben echt enorm goed hun best gedaan en de motor was echt iedere stint die ik moest rijden in topvorm, echt totaal geen problemen of wat ook, echt SUPER!!<br /> <br /> Dit is echt iets om er als team in te houden, iedereen was laaiend enthousiast! Volgend jaar staat dezelfde race weer op de planning en wie weet nog wel meer endurances races. Nadat de race om 20:30 was afgevlagd hebben we nog even nagezeten en nog wat gedronken maar lang hielden we het niet vol, op tijd op bed voor de volgende dag, de ONK races! Moe en voldaan na de 6uurs Endurance race!<br /> <br /> Toen ik s’ochtends uit mijn bed kwam was lopen zelfs ineens lastig, wat een spierpijn!! Lennard had precies hetzelfde en zo was het naar mijn gevoel eerst maar eens afwachten hoe het zou gaan met de dubbele ONK en BK wedstrijden die dag! Ik was zelfs nog aan het twijfelen of ik wel mee wou doen aan de warming up sessie in de ochtend, maar Geert spoorde me toch aan om op de motor te kruipen en zo geschiedde. Het rijden viel toch mee, ineens nergens last meer na 2 rondjes en zo kon het gas er al weer goed op! Het tempo was goed en iedereen had dus mega veel zin in de races. Nadat we de vorige dag zoveel meters gemaakt hadden moest het nu toch wel goed komen en moesten we weer in de top 10 kunnen eindigen. Weer was het super lekker en warm weer. De motoren waren weer helemaal vers gemaakt na de 6uurs race met vers rubber Dunlop eronder en we waren weer klaar voor de racedag!<br /> <br /> Vanaf de 11e plek mochten we dus van start, een race over maar 9 ronden. Voor mijn gevoel was dit helemaal niets meer na de dag ervoor zoveel te hebben gereden, komt goed dus. De start was erg goed en na een wat chaotische eerste bocht lagen we rond een 10e plek in het gedrang. Na een succesvolle uitrem actie na het lange rechte stuk ,waar de snelheden van 300 km/u worden gehaald, wou ik na terug geschakeld te hebben insturen, maar richting de apex van de bocht had ik de achterkant nog steeds opzij staan. Oeps, foutje! Ik had één teveel terug geschakeld en ik moest even binnendoor omdat ik anders de bocht niet meer kon halen. Ineens lag ik op een 14e plek en dat had ik zeker niet voor ogen!!<br /> <br /> Na de start op P7 net achter de kopgroep bij het insturen van de beroemde Eau Rouge bocht Nu was het dus weer snel naar voren rijden, aansluiten, passeren en weer verder! Dit is racen! Ik lag al snel weer op een 8e plek en had mijn rondetijden alweer aangescherpt. Nu reed ik 2:28ers en het ging steeds beter en beter. Vorig jaar scoorden we een 11e plek en reed ik 2:31 als snelste rondetijd, de seconden vlogen er dus af.<br /> <br /> De koplopers waren net even te ver uit beeld maar ik was continu in gevecht met Sebastien Legrelle en Fastre, twee belgische toppers uit het BK die daar al aardig wat meters in de benen hebben en de baan van haver tot gort kennen, maar het lukte ook nog om die voorbij te komen! We hadden de voorvork nog wat aangepast net voor de race en nu de motor echt goed was ging het allemaal vanzelf en ging het steeds beter Toen ineens een rode vlag, er was een grote crash geweest. Er volgde na 20min. een herstart over 2 ronden. We hadden nog een bandensticker over en hebben er een qualifier in gestoken, die moest het net 2 ronden kunnen volhouden!<br /> <br /> We mochten vanaf de 8e plek starten en nu was het echt opletten geblazen. Ik had nog nooit met dit type band gereden wat zoveel grip gaf, de opwarm ronde ben ik echt als een slak over de baan gekomen om de band maar te sparen voor de komende 2 ronden. Het beloofde een echte sprintrace te worden!Het licht ging uit en weer had ik een goede start: 6e door de eerste bocht en na een inhaal actie voor de eau rouge lag ik het lange rechte stuk opkomend zelfs op een 5e plek! De kopgroep lag binnen 2 seconden voor me, dus stond de druk er goed op om mee te komen!<br /> <br /> Na het lange rechte stuk kwamen er weer twee mensen langs door te slipstreamen, het hele veld lag dicht bij elkaar en na een uitrem actie voor de start finish lag ik weer op een 6e plek. Ik wou graag nog even doorstoten naar voren, de motor voelde echt super aan met de qualifier, wat een grip! De tweede ronde ging nog weer harder maar op het rechte stuk werd ik toch weer ingehaald en was ik 7e, de volgende bochten zat ik er super dicht op maar kon net geen gaatje vinden om naar voren te komen. Maar we hadden nog nooit zo hard gereden op Spa, we zaten nu al op 2:27! Net na de restart van de race direct achter Valk, van Ginhoven en Legrelle<br /> Uiteindelijk dus op een 7e plek binnen gekomen binnen 1,9 sec van de kopgroep, dat ging lekker en smaakt naar meer!!<br /> <br /> Iedereen was dus erg blij en content met de uitslag. De problemen met de banden waren voorbij, geen last van onderarmen of iets dergelijks en het totaal pakket klopte weer gewoon. We komen weer naar voren! Iedereen hoopte dus weer op een repeat van race 1! De start was weer goed en na weer een chaotische eerste bocht lagen we direct alweer op een 9e plek, nu op naar voren!<br /> <br /> De kopgroep was nu toch net even te snel voor me, ik kon het tempo net niet volhouden en reed nu 2:29ers tijdens race 2. Alle gemaakte kilometers begonnen nu toch z’n tol te eisen, de spierkracht was nu gewoon ietsje minder en het was lastig om echt op het randje te rijden.<br /> <br /> Op de snelle bochtige stukken was ik sneller als mijn concurrenten, maar bij het aanremmen en omgooien was even wat lastiger om het tempo er goed in te houden. Net achter de kopgroep aan. Na een paar leuke gevechten te hebben gehad met Legrelle en Schalken lag ik op een 8e plek achter Randy Gevers, ik had net even te lang met die andere jongens gereden, Gevers lag 2,5 sec voor me en dit moest ik binnen 2 ronden dicht zien te rijden om weer 7e te kunnen worden. Dicht achter lokale held Legrelle en voor Gevers.<br /> <br /> Ik heb echt even aangezet maar een vuist maken lukte gewoon niet meer, op start finish lag hij nog 1,5 sec voor me en nu was een leuke 8e plek het resultaat! Dit gezien er nog 3 mensen voor me reden die normaal niet voor het kampioenschap meedoen was ik er erg blij mee, en het team ook!<br /> <br /> Het hele weekend geen valpartijen of wat dan ook. Iedereen heeft erg kunnen genieten van het gehele race weekend. Vooral de Endurance race was een leuke ervaring! Uiteindelijk weer 2 keer in de top 10, weer gestegen in het algemene kampioenschap naar P9, super lekker weer, hartstikke gezellig met alle mensen van het team Winteb Racingteam en het SWPN team waar Lennard voor rijdt. Al met al echt een pracht weekend dus wat we niet snel zullen vergeten!<br /> <br /> Ik wil de monteurs nog weer hartelijk bedanken voor hun inzet, vooral tijdens de 6uurs race ging het echt perfect. Als coureur zijnde had ik het zo graag willen belonen met een podium maar volgend jaar gaan we er weer voor! Dan gaat het lukken. Echt super wat die jongens allemaal doen!<br /> <br /> We gaan ons nu opmaken voor alweer de laatste 2 races van het seizoen. De British Superbikes komen naar Assen van 21 t/m 23 September en wij rijden ook mee in het voorprogramma!<br /> <br /> Het beloofd een erg mooi raceweekend te worden, we hebben de stijgende lijn weer te pakken en azen op een leuke top 5 plaats voor de race!
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…