Categories: Teams

Teams: Winst voor Mervyn Verploegen

Na maanden lang in de startblokken te hebben gestaan was het op 3 mei jl. eindelijk zover voor Mervyn Verploegen, de start van zijn 2014 motorsport seizoen.

Na het fantastische seizoen 2013 was op voorhand al duidelijk dat 2014 er anders uit zou gaan zien. De kans dat Mervyn later zijn geld gaat verdienen met motor racen is zeer klein. Daarom wordt er dit jaar voorrang gegeven aan zijn studie. Het betekende dat er geen mogelijkheid was om uitgebreid ergens in Spanje een weekje te gaan testen. Ook zal Mervyn lang niet alle wedstrijden in de OW Cup kunnen rijden en voorafgaande aan de wedstrijden kunnen trainen. Zeker niet gemakkelijk voor een jonge topsporter als Mervyn. <br /> <br /> Pas tijdens de laatste wedstrijd van vorig seizoen glipte het kampioenschap in de Supercup 1000 door z&rsquo;n vingers. Dan is het best frustrerend als je voor aanvang van het seizoen weet dat je kansloos bent voor de titel. Enerzijds omdat je niet aan alle wedstrijden zult deelnemen. En anderzijds omdat de concurrentie ook niet stil zit en voldoende trainingskilometers kan maken. Ook naar de sponsors toe is het een lastig verhaal. Je wilt graag van hun diensten gebruik blijven maken maar een duidelijk plan voor 2014 is er niet. Het is niet echt een verkooppraatje dat je als &lsquo;potentiele titelkandidaat&rsquo; moet vertellen dat je niet voor de titel kunt gaan. Omdat je slechts enkele wedstrijden kunt rijden. Hoe fijn is het dan als, zo goed als alle, sponsors ook in dit &lsquo;moeilijke&rsquo; seizoen Mervyn op allerlei manieren blijven steunen. <br /> <br /> Hoe kun je die trouwe sponsors dan het beste terugbetalen. Allereerst met een pico bello BMW S1000 RR, strak in de lak met alle sponsorvermeldingen er op. Daarnaast een mooie pitbox inrichting maar bovenal met goede prestaties natuurlijk. Die mogelijkheid krijgt Mervyn op zaterdag 3 mei. De concurrentie heeft al &eacute;&eacute;n wedstrijd gereden in het NK Supercup 1000 en het nivo tijdens die wedstrijd liegt er niet om. Mervyn heeft in april twee keer op het TT circuit van Assen kunnen trainen. En ondanks de lange winterslaap was hij vanaf het begin erg snel. Maar nu gaat het om de prijzen en hoe kan Mervyn zich staande houden in dit 1000 cc geweld.&nbsp; De vrijdag voorafgaande aan de wedstrijddag kan Mervyn nog enkele sessies trainen. Hierin laat hij zien dat de snelheid nog lang niet uit het lijf is verdwenen.

Op de zaterdagmorgen tijdens de eerste kwalificatietraining laat Mervyn er geen gras over groeien. In de derde ronde klokt hij een 01:43,497 waar het hele deelnemersveld zich op stuk bijt. De nummer twee op de voorlopige startopstelling geeft een halve seconde toe op de tijd van Mervyn. Voor de tweede kwalificatietraining monteert vader Willem een set nieuwe Pirelli banden op de BMW S1000 RR. Met dit vesre setje rubber en betere weersomstandigheden kan het alleen maar sneller gaan in deze tweede kwalificatietraining. Dat loopt helaas even iets anders dan gepland. Mervyn kan niet alleen heel hard racen op zijn BMW. Vorig seizoen heeft hij meerdere malen bewezen dat hij ook heel hard kan crashen. Vraag dat maar aan zijn vader die menig uurtje in de werkplaats heeft staan sleutelen en schuren om de motor weer op te lappen. In de vijfde ronde van de tweede kwalificatietraining gaat Mervyn onderuit in de Strubbenbocht. Eigenlijk een onschuldig schuivertje maar het zorgt er wel voor dat deze kwalificatie er op zit. Desondanks is hij met een 01:43,279 toch iets sneller dan in de eerste kwalificatietraining. De concurrentie heeft niet stilgezeten en wijzen Mervyn terug naar de derde plaats op de startopstelling. Jammer maar nog steeds een startplek op de eerste rij. De schade valt reuze mee en nog belangrijker Mervyn heeft zelf niet aan de valpartij overgehouden.<br /> <br /> Voorafgaande aan de start van de wedstrijd is Mervyn best nerveus en een beetje gespannen. Het is alweer even geleden dat hij een echte start heeft meegemaakt. Hij is gebrand op een goed resultaat, een goede start is dan cruciaal. Wanneer het rode licht dooft komt Mervyn goed van z&rsquo;n plek maar in zijn enthousiasme draait hij de gaskraan iets te ver open. Het voorwiel kiest het luchtruim en Mervyn moet alle zeilen bijzetten om zijn Duitse volbloed in bedwang te houden. Het kost hem een paar plekjes en na de eerste ronde komt hij als zesde langs start – finish. Onder de helm is de rust nu teruggekeerd en gestaag baant Mervyn zich een weg naar voren. In de derde ronde vind hij het achterwiel van Martijn Pollinder die dan op de tweede plaats ligt. Een aantal rondes is het stuivertje wisselen om de tweede en derde plaats met Martijn. In de achtste ronde neemt Mervyn de regie over en gaat voorbij aan Martijn en koploper Jardo. Met nog twee ronden voor de boeg is het credo, alles geven en de deur dicht houden. In de allerlaatste ronde lijkt het alsof Mervyn vleugels heeft gekregen. Hij rijdt weg bij zijn achtervolgers en met een onwaarschijnlijke rondetijd van 01:42,067 passeert hij de finish met een kleine twee seconden voorsprong op nummer twee Erwin Druijff. De vreugde is groot maar het besef van wat hij gepresteerd heeft komt pas later. <br /> <br /> Op de hoogste trede van het ereschavot geniet Mervyn van de zoete smaak van champagne en de overwinning. Met een beroerde voorbereiding zo&rsquo;n fabelachtige prestatie neerzetten is echt ongekend. Wetende dat een gooi naar het kampioenschap er dit jaar niet in zit zorgt deze overwinning voor nog meer vreugde binnen het Mervyn IKS Racing Team. 7 juni a.s. staat de volgende wedstrijd voor Mervyn op het programma. Ook dan zal Mervyn weer voor de overwinning gaan strijden. Op de Mervyn IKS Racing Facebook pagina vind je nog meer informatie, foto&rsquo;s en video&rsquo;s…<br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a fb:like:layout="button_count" class="addthis_button_facebook_like"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a g:plusone:size="medium" class="addthis_button_google_plusone"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a title="Meld je hier aan" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago