In de twee opeenvolgende raceweekends op de startencircuits van Hengelo (Gld) en Oss wist North Sea CHallenge Racing riujder Richrad White respectievelijk wel en geen punten te pakken.
<strong>Hengelo</strong><br /> Nadat Richard zijn eerste ONK punten scoorde tijdens de DTC speedchallenge op Assen met een 13de plaats wilde hij wat graag bewijzen dat hij nu een top 15 plaats waard is en werd dus uitgekeken naar de 4de ronde van het Dutch Supersport kampioenschap op het stratencircuit van Hengelo.<br /> <br /> Gezien het Richard zijn eerste keer zou worden op de Varselring werd er besloten hem te laten deelnemen aan de KNMV trainingsdag op donderdag. Dit bleek niet overbodig om een goeie afstelling te vinden en enige cicruitkennis op te doen. Na een succesvolle trainingsdag waar Richard een toch al competitieve tijd kon neer zetten werd in overleg met mechaniekers en MTM beslist de gearing aan te passen voor de eerste officiële vrije-training op zaterdag.<br /> <br /> Na een rustdag op vrijdag die benut werd om het materiaal op orde te zetten ging Richard ’s zaterdags de baan op voor de qualificaties. Tijdens de eerste qualificaties kon onze piloot de 13de tijd realiseren op een startveld van 33 piloten, tijdens de 2de qualificaties kon hij opklimmen naar P12 maar door de samentelling van beide tijden werd hij verwezen naar een 14de starplaats voor de race op zondag. Niet slecht, gezien dit zijn eerste bezoek is aan de Varselring.<br /> <br /> Toch was Richard niet tevreden met de set up. Hij miste vermogen bij het uitkomen en dus werd de gearing terug aangepast. Er zou moeten gewacht worden tot de warm-up op zondagmorgen om deze aanpassing te kunnen testen. De warm-up werd verreden op een half natte baan waar Richard de eerste tijd liet optekenen en kon bevestigen dat de aanpassing aan de gearing geslaagd was.<br /> <br /> Met nog enkele uren te gaan tot de race om 14u10 gingen de hemelsluizen terug open! Zou het een wet race worden of zou de baan opdrogen..? Langzaam trok het onweer over en eens de zon te voorschijn kwam, droogde de baan al vrij snel op en kon er op droogweer banden gestart worden.<br /> <br /> Tijdens de start moest Richard enkele plaatsen prijsgeven door een schakelfoutje maar aan turn 2 kon hij deze verloren plaatsen vlot goedmaken en was hij vertrokken voor een race over 14 ronden op de Varselring. Richard zijn race sloeg al gauw helemaal om toen hij bij het insturen voor de chicane aan de binnenkant aangetikt werd door een andere rijder en verplicht werd rechtdoor te gaan waardoor hij pas de baan weer op kon als 28ste. Richard zag zijn harde werk van de qualificatie helemaal verloren gaan en moest er dus een inhaalrace van maken om toch nog in de punten te kunnen eindigen. Dit niet zonder succes! Hij verbeterde zijn qualificatietijd en kon terug rijden tot zijn startplaats P14.<br /> Zonder het race incident zat er meer in voor de North Sea Challenge piloot maar dit hoort er nu éénmaal bij..
<strong>Oss</strong><br /> Een week na Richard zijn eerste bezoek aan de Varselring in Hengelo, maakte het team zich alweer op om te vertrekken naar het tweede stratencircuit op de ONK kalender, het circuit van Oss waar Richard nog geen kilometers op de teller heeft en er helaas geen trainingsdag voorzien was.<br /> <br /> Op zondagmorgen werd er een korte vrije training voorzien van 10 minuten, niet veel maar toch iets om de set up bij te stellen voor de 1ste qualificatie die een uurtje later werd verreden.<br /> <br /> Tijdens de eerste qualificatie kon Richard zich met een 11de tijd toch weer een plaatsje dichter bij de top 10 qualificeren. De set up en gearing bleek te kloppen, maar bij enkele bochten was er twijfel over de juiste versnelling en miste Richard grip aan de achterzijde.<br /> <br /> Voor de 2de qualify werd er een nieuw setje banden gemonteerd en kon Richard als 2de vertrekken, het gevoel zat goed, maar helaas werd er na een valpartij bij turn 1 rood gevlagd en moesten alle rijders binnenkomen voor een verplichte stop van 9 min. Dit brak Richard zijn ritme een beetje maar hij kon toch zijn beste tijd van qualify 1 met een halve seconde scherper stellen. Hij was niet de enige rijder die zijn tijd kon verscherpen met een 12de plaats. Als resultaat, door het samenvoegen van de 2 qualificatie tijden werd het op het stratencicuit van Oss een 13de startplaats voor Richard.<br /> <br /> Maandag raceday<br /> Zoals voorspeld werd op de buienradar, begon het bij het ochtendkrieken te regenen. Om 9u45 mochten de Dutch Supersporters zich opstellen in parc fermé voor hun 10 min warm up en boven wonder een kurkdroge baan! Het uitgelezen moment om voor Richard nog het één en ander proberen. Snelle tijden werden er niet gezet maar de warm up was toch bevredigend. Zo werd er positief uitgekeken naar de race om 14u30.<br /> <br /> Tijdens de eerste start liep het al grondig mis en kwamen er meerdere rijders achter Richard ten val. De race directie gaf onmiddellijk een rode vlag met een herstart tot gevolg. Bij de tweede start verliep alles vlot en kon Richard 1 plaats goedmaken en kwam hij op P12 terecht. Na de tweede doorkomst werd hij terug naar P13 verwezen maar kon vlot aansluiten in het groepje dat slechts 2 seconden op de koploper moest prijsgeven en reed hij een gat van 9 sec op zijn eerste achtervolger. Helaas sloeg het noodlot toe in de voorlaatste ronde en remde Richard North Sea Challenge Yamaha onderuit. Tegen dat hij de motorfiets had rechtgezet en aan de praat kreeg was de laatste rijder al voorbij en kon hij nog enkel de race als laatste uitrijden.<br /> <br /> Toch kijkt Richard tevreden terug naar zijn eerste kennismaking met het stratencircuit van Oss en kijkt hij uit naar de volgende race: de Dutch Supersport rijden tijdens het programma van de Dutch TT op het circuit van Assen.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…