Na April (Assen) en Mei (Mettet 2x, Eemshaven 2x, Oss en Oostende 2x) volgt de lange, lange zomerpause met afgelopen weekeinde Hockenheim als afsluiting.
Donderdag 13 September
Het VTR Team, deze keer bestaand uit alleen Sjabbo en Sientje, arriveren als eerste op het rennerskwartier en nemen plaats helemaal in de hoek van de Classics ruimte. Al snel volgen er meer en het wordt een druk en volgepakt rennerskwartier. Kees van der Hoek en zijn vrouw zijn er als KNMV vertegenwoordiging, en morgen komen de gebroeders Henk en Herman Soppe voor de technische keuring. Het gaan lange dagen worden want op de drie dagen staan de Classics als laatste op het programma. Maar klagen doen we niet want het is alle dagen goed vertoeven met 25°C onder een strak blauwe hemel.
Vrijdag 14 September
De heren Soppe komen om 3 uur naar de Classics corner voor de keuring, een geste die ze alleen hier doen, dit wordt geen gewoonte (jammer toch). Tegen half zes melden zich alle 30 ingeschreven rijders in het parc ferme. Voor zover ons bekend heeft alleen Jan Jan Kampen hier een keer getraint, verder is het voor iedereen een nieuw circuit. Iedereen zet een tijd, maar toch een paar probleem gevallen.Gerard v/d Brom kampt met een slecht lopende motor, Leo Poot zijn machine staat te rijk en die verslikt zich. Jan Vogelzang heeft een vastloper en daarmee eindigt zijn weekeinde. A3 de Ridder heeft een gebroken zuiger maar kan op de reserve machine verder. Peter Kuytwaard heeft een lekke achterband, maar kan die vervangen. Leo Smids heeft teveel binnenband in het voorwiel, met ook lekkage tot gevolg. Michael Maechler, 1 van de 2 Duitse deelnemers gaat door overmoed onderuit. En Sjabbo met nr 26 bouwt zijn eerste training heel netjes op en met 2:01.286 weet hij een nette 16e tijd neer te zetten. Top 3 is A3 de Ridder, Jan-Jan Kampen en William de Ridder. Hockenheimring is een machtig mooi, maar moeilijk en technisch circuit. Echt een uitdaging voor de stuurmannen onder ons.
Zaterdag 15 September:
Voor de volgend dag van wachten tot 17:30, voor een ander een dag van sleutelen en repareren en banden wisselen. Maar toch staan we met 27 rijders aan het begin van de 2e kwalificatie.
Leo Poot kampte met een verkeerd gedempte carburateur en kon niet starten. Jan Vogelzang en Michael Maechner zijn definitief uitgeschakeld. De tijden moeten omlaag want iedereen begint het circuit een beetje te kennen. De snelste tijd gaat bijna 2 seconden naar beneden, en in de rest van het veld varieert dit van 2 tot wel 8 seconden verbetering. Opnieuw is iedereen enthousiast over dit circuit. Nr. 26 (Sjabbo) gaat na nog even 10km te hebben gelopen (waarvan 4km niet gepland) vol goede moed beginnen. Het gaat inderdaad bijna 4 seconden sneller naar 1:57.775. Na 14 rondes stapt hij echter af met kramp in het rechterbeen.
Goed voor in totaal een 17e plaats op de startgrid. In dit sterke startveld heel goed. Toch ook nu weer wat minder ernstige akkefietjes. Guust van Gool verliest zijn demperhuls en binnenwerk. Jarno Jonker wordt geplaagd door een losgelopen rotor op zijn Beck’s BMW. Jan Frank Bakker zijn machine houdt een beetje in af en toe. Veel rijders klagen over glijdende banden door weinig grip. Dit komt door het vele rubber wat door autoraces in de bochten achter blijft.
Zondag 16 September:
Opnieuw strakblauw aan het zwerk, echt geen enkel wolkje, dus weer korte broek. De machines worden opnieuw geprepareerd en/of goed nagekeken. Guust van Gool rijdt ‘even’ (bijna 500km) naar huis voor een nieuwe demper. Her en der wordt serieus gesleuteld. Iedereen wil Hockenheim op zijn best ‘doen’.
Ondanks een aantal rode vlag situaties tijdens de dag starten we toch exact op tijd. Om 17:00 staat het 28-tallig startveld klaar en wordt door de vele fans bewonderd.
Normale procedure wordt afgewerkt, vlotjes de verkenningsronde gevolg door de warm-up ronde.Guust van Gool heeft echt pech want hij valt uit in de verkenning ronde met een ploffende machine. Dan gaan de rest goed van start met op de 1e rij A3, Jan-Jan, William en Jan-Frank De laatstgenoemde stapt net van zijn race op de supermono af, petje af hiervoor want het is een echt werkcircuit. Echter Henk Nebbelink strand met pech in de 3e ronde. Even later is het Franklin Lemstra die uitvalt met een los klepboutje.
De rest geeft een fantastische wedstrijd te zien voor het 15000 koppige publiek. Sjabbo heeft een redelijke start en kan zijn 17e plaats omzetten in een 16e na de eerste ronde dan ontstaat er een gat voor en achter hem zodat het een eenzame race wordt. Wel een heerlijke wedstrijd gereden en voldaan rijdend over de finish. Door het uitvallen van Franklin toch 15e en het zwaar benodigde puntje gehaald. Met zo’n enthousiast publiek en baan commissarissen is het net of iedereen een ererondje rijdt na het afvlaggen van de toch 25 overgebleven rijders. Geen valpartijen !. Hiermee hebben we zeker ons visite kaartje afgegeven bij de Hockenheim organisatie. Dat ene puntje was voldoende om in de eindstand op te klimmen naar een perfecte 8e plaats. Een machtig prachtig resultaat waar we niet op hadden durven hopen. En een mooi nummer 8 op de kuip in 2008 echt helemaal te gek.
Mens en machine waren gewoon klasse dit jaar en een beetje geluk hier en daar. Blijkt maar eens te meer dat uitrijden en constant puntjes pakken loont.
Vele rijders pakken in en vertrekken, een aantal blijft overnachten en heeft nog een gezellige nazit avond om tot rust te komen. Tot 12 uur is het aangenaam onder de sterrenhemel. Ik mag rustig zeggen dat dit een geweldige afsluiting was van het Classics seizoen 2007
Maandag 17 September:
Een beetje uitslapen, en dan na een broodje en afscheid gaan de overgeblevenen op huis aan. Alleen de laatste VTR kilometers geven regen maar dat kan de opperbeste stemming niet bederven. We zijn dan ook volgend seizoen weer present met de A-BSA-F door het Team zorgvuldig opgebouwd en met het blok opnieuw door Rob van FTR geprepareerd.
Dank aan Sponsors, Donateurs en ieder ander die ons een warm hart toedraagt.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…