Over twee weken gaat het motorsport seizoen 2013 beginnen voor Mervyn Verploegen. Om goed voorbereid aan de start te verschijnen moet er getraind worden, met de huidige weersomstandigheden in Nederland is dat onmogelijk.
Daarvoor moet je heel wat kilometers richting het zuiden en Spanje is dan ideaal. Het heeft in maart al een aangenaam klimaat en vele schitterende circuits. Vanuit Nederland is het een complete volksverhuizing van race teams en coureurs, allemaal opzoek naar zon en goed asfalt. <p > </p> <p>Voor Mervyn is een goede voorjaarstraining dit jaar dubbel zo belangrijk. Niet alleen stapt hij over van een Yamaha R6 naar een BMW S1000 RR, ook de competitie waar hij in gaat starten is een flinke stap omhoog. Vorig jaar is er al een enkele keer getest op het kanon uit Beieren, maar nu begint het echte werk. De vertrouwde Yamaha was nagenoeg standaard en werd er met één type band gereden, elektronische hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld traction control ontbraken aan boord van de R6. Hoe anders is het met de BMW S1000 RR, een 1000 CC kanon met 200 PK en compleet elektronica pakket. De Andreani/ Öhlins vering is ‘state of the art’ en de banden keuze vrij, genoeg werk aan de winkel dus voor het Mervyn IKS Racing Team.</p> <p> </p> <p>De voorjaarstraining werd op twee circuits verreden te weten Motorland Aragon dat tussen Zaragoza en Barcelona in ligt, en circuit Ricardo Tormo dat even buiten Valencia ligt. De motor met al het gereedschap, uitrusting en banden ging met de vrachtwagen van het Belgische MTM raceteam mee naar Spanje. </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Aangekomen in Aragon stond alles al klaar in de pitbox van het MTM raceteam waar we te gast waren met een groep van twintig coureurs. Op maandagmorgen is het zover de eerste serieuze kilometers op de BMW, we kunnen er een heel lang verhaal van maken maar vanaf de eerste meters lijken de BMW en Mervyn voor elkaar gemaakt. Tijdens de eerste dag gaan de rondetijden met grote stappen naar beneden. Ogenschijnlijk kost het Mervyn geen enkele moeite om het geweld van de BMW te beteugelen, ook de topsnelheid van ruim 290 km/h deert de Ewijkenaar weinig. Doordat Mervyn zo snel aan de motor gewend is geeft dit het team de mogelijkheid om verschillende type banden te testen. In combinatie met de banden worden er kleine wijzigingen in de vering aangebracht. De feedback die we van Mervyn krijgen zorgt ervoor dat een goede set-up snel gevonden is. </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Op de tweede dag in Aragon gaat het testen verder, de wind is iets gaan liggen en het zonnetje is heerlijk. Ideale omstandigheden op een schitterend circuit waar ook de Moto GP en WK Superbike rijdt. Over de progressie en rondetijden kunnen we alleen maar tevreden zijn. In de B-groep is Mervyn één van de snelste, met zijn tijden doet hij weinig onder voor de coureurs in de A-groep. </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>De woensdag is een rustdag wat het Mervyn IKS Racing Team de gelegenheid geeft om naar Valencia te reizen. In de sinaasappel stad van Spanje verblijven we in een hotel op zo’n vijftig meter van het strand, vlak in de buurt van het nieuwe Formule 1 stratencircuit. ’s Avonds wordt de motor weer in orde gemaakt voor de twee volgende circuitdagen. Het circuit Ricardo Tormo van Valencia is in vergelijking met Aragon iets korter maar veel technischer. Hier komt het meer aan op stuurmanskunst en is de brute kracht van de BMW van minder waarde. Mervyn zal starten in de A-groep waar veel coureurs uit het Open Nederlands Kampioenschap rijden. Door het hogere nivo in deze groep kan de Ewijkenaar veel meer leren en wordt hij gedwongen nog harder zijn best te doen. </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Tijdens de eerste dag worden er weer enkele achterbanden getest en wordt duidelijk waar Mervyn zijn voorkeur naar uit gaat. ‘s Middags zit het tegen als de lambda sensor uit het spruitstuk wordt geblazen. Er wordt een houtje-touwtje oplossing gevonden met een opengeknipt blikje sinas, maar dat houdt het maar één sessie vol. Mede coureur Michel van Keeken heeft het blok van zíjn BMW opgeblazen. Van hem mag hij het spruitstuk lenen, maar na uren van sleutelen komen we er achter dat het niet past. De volgende dag gaat Mervyn opzoek naar iemand die hem kan helpen. </p>
<p>Op het circuit vind hij een lasser en niet veel later krijgt hij het spruitstuk terug met aansluiting voor de lambda sensor! Samen met Michel wordt de BMW weer opgebouwd en kan de vierde en laatste trainingsdag beginnen. De weersomstandigheden zijn perfect wat duidelijk aan de rondetijden is te zien. De snelste tijd die deze dag wordt gereden is een 01:37,7 door een coureur uit het EK Superstock kampioenschap. Met een tijd van 01:44,2 zit Mervyn daar helemaal niet ver vanaf. Zeker niet als je bedenkt dat de beste banden al verbruikt zijn. </p> <p>Tijdens de een-na-laatste sessie wil Mervyn zijn tijd na een 01:43 verbeteren maar verder dan de pitstraat komt hij niet. De BMW maakt een vreemd geluid en het risico op grote schade willen we voorkomen. Om het toch leuk af te sluiten mag Mervyn in de laatste sessie nog op een oude Suzuki de baan op. Leuk voor een keertje maar liever had hij de BMW nog een keer de sporen gegeven.<br /> <br /> </p> <p>Toch kunnen we spreken van een zeer geslaagde voorjaarstraining. Zeker als bij thuiskomst blijkt dat de BMW geen motorschade heeft maar de tweede lambda sensor op ploffen staat! Mervyn weet uit ervaring hoe dat gemaakt moet worden, wat makkelijk gaat lukken voor de start van de eerste wedstrijd. Die is op 6 april a.s. op het TT circuit van Assen, Mervyn zal dan starten in de SuperCup 1000 van de OW-cup. Dan zullen de kaarten echt geschud worden en weten we waar Mervyn staat. </p> <p><br /> </p> <p>Graag willen we het MTM raceteam, met in het bijzonder Ludo en Mart,bedanken voor de hulp en organiseren van deze vier geweldige dagen…</p> <div><br /> </div>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…