Nieuw seizoen, nieuwe kansen. Met nieuwe mensen om me heen en een motorblok van Johan Luyten zijn we vol goede moed naar het zuidelijke Spanje afgereisd voor een 4-daagse voorjaarstraining. Twee dagen op Valencia en twee dagen op Alcaniz stonden op de planning. Valencia is bekend terrein maar Alcaniz compleet nieuw voor mij. Toch is het baantje in Alcaniz echt super mooi met veel hoogte verschil en een paar super mooie bochten. Alles is dan ook boven verwachting verlopen.
Door hulp van Paul Sannen Auto`s in België kregen we de mogelijkheid om een super camper mee te krijgen naar Spanje. Samen met een busje hadden we dan ook alle spullen bij de hand en genoeg ruimte om een week in te vertroeven. Bij de overgang van de Spaanse grens hebben we als eerste onze zonnebril opgezet want het weer was geweldig de eerste dag. Nadat we zijn aangekomen was het nog even wachten voordat we het circuit op mochten en alles konden klaar zetten. Maarja, zo erg was het wachten in de zon ook weer niet.. 😛
Testdag 1 – Midden in de nacht begon het al stevig te waaien en de tent begon al een beetje te protesteren. Eenmaal wakker bleek er toch een flinke wind te staan. Het rijden in de eerste sessies konden we met dit weer wel vergeten.. Normaal lopen over het paddock was al moeilijk. En zeker met mijn gewicht.. Aan het einde van de ochtend hebben we besloten de tent af te breken. De wind was te sterk en het zou zonde zijn als de tent zou worden vernield. De rest van de dagen op Valencia hebben we ondergebracht in de pitbox bij Pepijn Bijsterbosch. Aan het einde van de middag ging de wind dan eindelijk een beetje liggen. De bandenwarmers kwamen om de motor en ik hees mijzelf in het pak. De eerste meters konden dan eindelijk gemaakt gaan worden. Super benieuwd hoe de motor zou reageren en hoe ik mezelf zou voelen op de motor, maakte ik mijn eerste meters. Maar helaas waren de eerste meters minder positief. Een slippende koppeling was het probleem. We rijden dit jaar weer met de hydrolyse koppeling en blijkbaar waren de veren in de koppeling niet sterk genoeg als het volle vermogen er op kwam te staan. Gelukkig was dit probleem snel verholpen. Alleen was de eerste dag al weer snel verstreken. Weinig gereden door het weer hoopte we dat het de volgende dag toch beter weer zou worden.
Testdag 2 – Het weer was vandaag goed genoeg om te rijden. Nog steeds stond er een beetje wind maar dat zijn we gewend van Valencia. Weer gingen we vol goede moed de baan op maar was een defecte membraam het probleem. Toch nog wat problemen aan het begin van de voorjaarstraining maar gelukkig zou het hier bij blijven. De eerste echte training dat ik kon rijden was het gelijk super wennen. Deze motor rijdt compleet anders dan wat ik vorig jaar gewend was. De motor pakt compleet anders op en rijdt alleen goed wanneer je deze in hoge toeren houd. Een grote verandering met vorig jaar. Het was voor mij dus ook weer even wennen en vertrouwen vinden in de motor. Maar in de tweede training ging dit al een stuk beter. Het wennen ging snel en de snelheid ging omhoog. Voor de derde training kregen we hulp van Damiën. Dit is de monteur van Molenaar racing welke daar de vering van de motoren onder handen neemt. Hij heeft mijn veren na gekeken en andere gestoken. Het verschil mag er zijn en de motor voelde eindelijk weer echt als een motor aan. De bochtensnelheid kon ook gelijk omhoog. Toen in halverwege de training in een klein gevechtje kwam met Pepijn Bijsterbosch viel bij mij het muntje en viel alles op zijn plek. Het ging gelijk super en we zijn eindelijk weer aan het racen! Na nog wat veranderingen aan de motor liep deze echt als een kogel en was het speelkwartier begonnen. Elke ronden ging het beter en we beginnen weer terug op nivo te komen.
Helaas was dit alweer de laatste dag op Valencia en zijn we afgereisd naar Alcaniz voor nog 2 testdagen. Het weer in Alcaniz was kouder dan in Valencia en ook hier stond iets wind. Maar de baan ziet er echt super uit en ik vind het tot nu toe een van de mooiste circuits waar ik op heb gereden.
Testdag 3 – Ook hier zijn we rustig begonnen. Het regende en de eerste 2 sessie hebben we afgewacht. Aan het einde van de ochtend hebben we regenbanden gewisseld en zijn we de baan opgegaan. Ook het regen rijden ging goed zonder al te veel risico`s te lopen in dit gladde weer. Toch konden we zo even rustig aan de baan wennen. Toen het in de middag droog werd begon het echte werk. Ik kon mijn lijnen gaan zoeken en mijn rempunten bepalen. En ook nu weer ging het als maar beter en beter. Op de baan zochten pepijn en ik elkaar op en was het elke keer weer een groot tweetakt feest. 😛 Het ging als maar beter en beter.
Testdag 4 – De laatste dag. Het weer was goed en de baan lag er mooi bij. De laatste meters van de voorjaarstraining. Ik begon de baan te kennen en het Duitse Freudenberg team was aanwezig met 4 125cc rijders. Op de baan zochten we elkaar op en was het slipstreamen geblazen. Gelijk al ging het super. In de middag ging de wind steeds meer liggen en was het perfect weer voor goede rondetijden. We probeerde nog een andere achterband welke niet goed uitpakte. Voor de laatste training heb ik nog een keer met een oude band gereden. Met deze banden heb ik ook weer super geleerd door ook hier de grens mee op te zoeken.
Al met al had ik van te voren nooit verwacht dat het zo goed zou gaan. We hebben ten opzichten van vorig jaar enorme stappen gezet en weer erg veel geleerd. De motor loopt echt super en ik ben echt super blij met de vorderingen die we gemaakt hebben. Ik kan dan ook niet wachten op de eerste race met de Pasen in Assen. We gaan ertegenaan!!