Home Teams Teams: Verslagenheid overheerst bij Multibouw Raceteam na Oschersleben

Teams: Verslagenheid overheerst bij Multibouw Raceteam na Oschersleben

0

Nadat enkele weken geleden duidelijk werd dat een belangrijke sponsor van Multibouw Raceteam niet aan haar financi‘le verplichtingen kon voldoen, ontstond er plotseling een ernstig te kort op het benodigde budget waardoor deelname aan de wedstrijd op Oschersleben ernstig in gevaar kwam.

<blockquote>Chris Wienen ÒDit verwacht je toch niet, heb je een coureur kort van voren zitten in het klassement en krijg je plotseling te horen dat de helft van je benodigde budget wegvalt. Het ziet er dan ineens heel somber uit en het team heeft serieus overwogen om te stoppen. Gelukkig schoot een groot deel van de overige sponsoren te hulp en kregen wij voldoende bij elkaar om in ieder geval te kunnen deelnemen aan de wedstrijd op Oschersleben. Helaas blijft het voor de rest van het seizoen nog erg onzeker en zijn wij naarstig op zoek naar middelen om dit veilig te stellenÓ.<br /> </blockquote>Voor Manuël en Joël was dit hun eerste kennismaking met dit circuit en daarom werd de eerste kwalificatie gebruikt om de baan te leren kennen. Tussen de beide kwalificaties door hadden zij nog ingeschreven op twee vrije trainingen, zodat ze goed voorbereid aan de tweede en beslissende kwalificatie konden deelnemen. <br /> <br /> Helaas verliep dit niet geheel volgens plan en tijdens de tweede vrije training begon het te regenen, waarna het hele weekend nat zou verlopen. Wel werd er door beide coureurs de nodige rondjes gereden in de regen omdat het de volgende dag ook nat zou blijven.<br /> <br /> Omdat de tijden van de eerste kwalificatie in de regen niet meer verbeterd zouden worden, hadden Manuël en Joël niet zoveel zin om te gaan rijden en besloten enige tijd te wachten. Nadat er tien minuten waren verstreken werden de motoren toch gestart en gingen beiden het circuit op. Daar waar Joël moeite had om in de regen het juiste gevoel te vinden, ging Manuël juist als een speer en reed de absoluut snelste tijd. Bij binnenkomst liet Manuël zelfs weten dat hij geen risicoÕs had genomen en nog wel harder kon, en dat terwijl hij maar liefst vijf seconden sneller ging per rondje dan de coureur met de tweede tijd.<br /> <br /> Voor de startopstelling had dit helaas geen gevolgen en daarom zou Manuël vanaf de negende plaats starten en Joël vanaf de twaalfde.<br /> <blockquote>Manuël, ÒEerst wilde ik niet gaan rijden maar ik ben nu blij dat ik het toch gedaan heb. Het voelde eigenlijk heel makkelijk en ik had helemaal niet in de gaten dat ik zo hard ging. Wel jammer dat ik vanaf de negende plek moet starten, maar als het regent weet je het toch nooit.Ó<br /> <br /> Joël, ÒIk kon echt niet in mijn ritme komen en ondanks allerlei nuttige tips van Manuël, kreeg ik het juiste gevoel gewoon niet te pakken. Misschien dat het morgen beter gaat en anders ga ik gewoon mijn rondjes rijden en zie wel waar het eindigt.Ó<br /> </blockquote>

Op de wedstrijddag ging het alleen maar harder regenen en daar waar Manuël zich heel relaxt aan het voorbereiden was, liet Joël duidelijk merken dat hij zeer gespannen was. Bij de start van de eerste race kwam Manuël goed weg en na twee rondjes lag hij al op kop en controleerde de wedstrijd. Twee keer kwam Rob Hartog Manuël voorbij, die zich net als op Assen ook nu weer goed van voren liet zien, maar Manuël nam beheerst de kop weer over, terwijl Hartog in de grindbak belande. Door de zeer slechte omstandigheden op de baan, besloot de wedstrijdcommissie om voortijdig de race te beëindigen en mocht Manuël als winnaar het podium beklimmen.&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> Voor Joël was het heel houden en thuis brengen. Na een redelijke start kwam hij behoorlijk in de verdrukking maar kon toch zijn positie behouden. Gaandeweg de race kreeg hij steeds meer vertrouwen totdat hij even naast de baan kwam. Inmiddels was hij opgeklommen naar de tiende plaats welke hij, ondanks het uitstapje, tot aan de finish kon vasthouden.<br /> <blockquote>Manuël, ÒDit geeft een goed gevoel en ik hoefde helemaal niet te pushen. Rob kwam mij twee keer voorbij maar ik kon hem daarna eigenlijk weer vrij gemakkelijk inhalen. Ik sta nu op de tweede plaats in het kampioenschap op één puntje achter Wayne en wij zullen wel zien wat de tweede race ons zal brengenÓ.<br /> <br /> Joël, ÒHet viel mij eigenlijk helemaal niet tegen en ik liep zelfs in op het groepje voor mij die streden om de zesde plek. Toen ik iets te veel wilde, moest ik even door het grind en besloot om de race maar uit te rijden en mijn puntjes te pakken.Ó<br /> </blockquote>De tweede race van de dag werd later die middag verreden. Het was inmiddels gestopt met hard regenen en er lag iets minder water op de baan dan tijdens de eerste race. Nu was het Wayne Tessels, de leider in het kampioenschap, die een kopstart pakte met Manuël, wederom komend vanaf de negende plek, direct achter zich. In de tweede ronde ontstond er een rode vlagsituatie en volgde er een herstart. De herstart was een kopie van de eerste en weer was het Wayne met Manuël er direct achter. Halverwege de tweede ronde ging het achterop het circuit helaas mis en gleed de motor van Manuël over het voorwiel weg. Motor en coureur belanden in de grindbak, maar Manuël stond direct weer op om naar zijn motor te rennen. Nog even keek hij achterom of er geen andere motor aankwam, maar die kwam er wel. <br /> <br /> Tommy Sentges ging in dezelfde bocht onderuit en zijn motor gleed met hoge snelheid richting Manuël en raakte zijn rechterbeen. Manuël werd gelanceerd en viel achterover in de grindbak en voelde direct de pijn. De wedstrijd werd stilgelegd en er volgde geen herstart, waardoor er ook geen uitslag kwam.<br /> <br /> Joël kwam bij de start redelijk weg en probeerde het groepje voor hem te volgen. Omdat hij in het geheel geen vertrouwen had in de voorkant van de motor, deed hij het kalm aan. Ook bij de herstart kwam hij maar moeilijk in zijn ritme en toen hij Manuël zag liggen, had hij helemaal geen vertrouwen meer en was blij dat de wedstrijd werd afgevlagt. <br /> <br /> De fotoÕs in het ziekenhuis wezen uit dat Manuël zijn kuitbeen, hielbeen en bovenste spronggewricht heeft gebroken. Nog diezelfde avond werd hij overgebracht naar de Isala kliniek in Zwolle om geopereerd te worden. Terwijl hij op de operatie tafel lag en de ruggeprik al was toegediend, werd toch besloten om te wachten met opereren. Zijn enkel was te veel gezwollen om verantwoord de platen en bouten aan te brengen die het herstel moeten bevorderen.<br /> <blockquote>Manuël, ÒHier baal ik zo van, ik zat er weer goed bij en zag dat Wayne een paar momentjes had en het leek erop dat hij behoorlijk zat te pushen. Zelf had ik dat gevoel helemaal niet en het ging wel goed eigenlijk. Ineens begon de voorkant te glijden en toen was ik hem kwijt. Direct ging ik weer staan om mijn motor op te pakken en verder te gaan en toen zag ik Tommy zijn motor op mij af komen.Ó<br /> <br /> Joël, ÒHet wilde gewoon niet en toen ik na de herstart Manuël zag liggen, was ik er helemaal klaar mee. Bij de vorige wedstrijd op Assen was ik slachtoffer van een ander zijn crash, maar dit is veel erger. Wel denk ik dat Manuël er snel weer bij zal zijn, ik heb hem namelijk wel eerder onverwachtse dingen zien doen na een blessure.Ó<br /> </blockquote>Om de zwelling van de voet tegen te gaan is er in het ziekenhuis een luchtpomp aangebracht en naar verwachting zal Manuël komende maandag dan eindelijk worden geopereerd. Zelf wil hij zo snel mogelijk weer op de motor en is op zijn Manuël manier druk in de weer met de specialisten om dit mogelijk te maken.<br /> <br /> De volgende wedstrijd is op zaterdag 23 juli en ons team hoopt ook hier weer aanwezig te zijn. Door het wegvallen van een belangrijke sponsor is dit nog absoluut niet zeker en er wordt momenteel hard gewerkt aan een oplossing.&nbsp; Of die er komt is sterk afhankelijk van de middelen die er voor het team op korte termijn nog beschikbaar komen. Heeft u een idee of bent u in staat om ons daadwerkelijk te helpen Manuël en Joël in het zadel te houden, dan horen wij dat graag. Wij zijn te bereiken via info@multibouwdalfsen.nl of&nbsp; 0628774121. <br />