Na de tweede plaats vorige week tijdens de DTC speed challenge zijn de verwachtingen voor Hengelo hoog gespannen. Jos heeft afgelopen donderdag al kunnen trainen en het gevoel is, net als vorige week, goed. Hengelo is echter een straatcircuit wat veiligheidsrisicoÕs met zich mee brengt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de we voorzichtig zijn met onze verwachtingen, want nog een podiumplaats is leuk maar niet ten koste van Jos.
Zaterdag ochtend om 7:15 uur gaat de wekker, Jos moet om 9:00 uur trainen en een goede voorbereiding is belangrijk. Na één ronde te hebben gereden zien we echter al een rookpluim over de baan drijven. Niet lang daarna zien we een rode vlag en wordt duidelijk dat een opgeblazen motorblok voor olie op de baan heeft gezorgd. Dus dat wordt wachten tot 11:15 als de eerste kwalificatie wordt gereden.<br /> <br /> De buitentemperatuur is goed, de banden zijn warm en Jos oogt scherp bij aanvang van de eerste kwalificatie. Maar eerst rustig aan beginnen om de nieuwe remschijven in te rijden. Na een paar rondes is duidelijk te zien dat Jos goed in zijn vel zit. De ronde tijden worden steeds beter en aan het eind van de eerste kwalificatie staat hij 4e getraind met een tijd van 1:52.051. Terug in de tent klinken de woorden Òmaar ik kan nog veel snellerÓ, dat wordt een spannende 2e kwalificatie.<br /> <br /> Bij de start van de 2e kwalificatie oogt Jos gretig, hij is er op gebrand om een plek bij de eerste 3 af te dwingen voor een plek op de eerste startrij. Na een paar rondes blijkt Jos niet sneller dan zijn tijd van de 1e kwalificatie, hij weet uiteindelijk nog wel wat van zijn tijd af te snoepen door een 1:51.604 neer te zetten. Het is echter niet genoeg voor een eerste startrij, hij heeft uiteindelijk de 7e tijd neergezet. Bij binnenkomst is Jos witheet, niet door de warmte, maar van frustratie. De reden dat Jos geen betere tijd neer heeft kunnen zetten komt door 3 levensgevaarlijke achterblijvers. Met tijden die 15 tot 20 seconden van de pole-tijd af zitten hebben zij op deze smalle baan voor veel levensbedreigende situaties gezorgd en er tevens voor gezorgd dat Jos geen enkele ronde voluit heeft kunnen gaan. Jammer maar een zevende startpositie is met de vorm van Jos een goede uitgangspositie voor de race van morgen.<br /> <br /> Zondag ochtend, Jos is er vroeg bij en net iets te vrolijk voor zijn doen. Het regent, dus Jos heeft een glimlach op zijn gezicht en doet nog een regendansje. want regen en Jos zijn als twee handen op een buik, een perfecte formule voor snelheid. Het ziet er naar uit dat het nog wel even zal blijven regenen dus de stemming is goed, maar ieders glimlach wordt al snel verruild voor een bezorgde blik. Het is stevig gaan onweren en het is nog maar de vraag of de race doorgaat vandaag.<br /> <br /> Rond 10:00 begon het op te klaren en de warming-up is verschoven van 9:15 naar 10:45. Deze zal gebruikt worden om de baan goed te verkennen. Want Jos is sterk in de regen maar een goede voorbereiding is onmisbaar op een relatief onbekende baan als deze. Na een soepele warming-up heeft iedereen zin in vanmiddag want Jos heeft duidelijk de juiste racestemming. Nu hopen dat vanmiddag de regen nog een keer een bezoekje brengt en dan ben ik benieuwd wie de strijd aandurft met Jos.<br />
Na wat geschuif en onduidelijkheid over de starttijd zal Jos toch gewoon rond 14:00 de race rijden. Na de verkenningsronde en warm-up lap is er de start. Jos is niet super goed weg maar komt na de eerste ronde als 8e tevoorschijn. Tijdens de eerste paar rondes is Jos in staat om naar de 6e plaats te rijden om daar in gevecht te komen met Davy Thoonen. Na een aantal rondes wist Jos zijn snellere rondetijd om te zetten in een vijfde plaats en zette hij nogmaals aan om in de buurt van Twan van Poppel te komen.<br /> Een ronde later komt Jos, tot onze schrikt, als 13e voorbij. Hij wist nog een plaatsje op te schuiven en uiteindelijk als 12e over de streep te komen maar de teleurstelling was duidelijk merkbaar. <br /> <br /> Eenmaal afgekoeld verteld Jos het volgende: <br /> <blockquote>ÒIk was sneller dan de 5e man maar kon hem niet voorbij komen omdat mijn motor snelheid miste ten opzichte van zijn motor. Toen ik hem eenmaal voorbij was wilde ik zo snel mogelijk een gat slaan om hem niet nog een keer tegen te komen. Dit pakte verkeerd uit en ik maakte een highsider, gelukkig kon ik de motor nog net houden maar kwam ik met mijn hand op de knop van de pitlimiter (een knop die wordt gebruikt in de pitlane zodat je niet boven een bepaalde snelheid komt). Ik had het in eerste instantie niet door en heb mijn motor langs de kant gezet. Pas meer dan een minuut later kwam ik erachter dat het knopje van de pitlane aan stond en kon ik de race vervolgen. Ik ben uiteindelijk nog 12e geworden maar ik baal als een stekker. Ik heb hier punten laten liggen die ik goed had kunnen gebruiken terwijl ik wel de juiste snelheid had. Maar het is voor mij nu belangrijk om mij te richten op volgende week, daar wil en kan ik winnen en daar zal ik volgende week alles voor doen.Ó<br /> </blockquote>Volgende week dan de thuiswedstrijd in Oss, waar Jos minimaal op het podium wil staan om zodoende de aansluiting te houden om het kampioenschap.